Skip to main content

Dierbare reddingsaktie

Datum: zondag 26 juli 2015 | Sectie: Eemshaven

Mens en dier werd na een zoekaktie gered.

Vanavond alarm! Prio 1 'vaartuig omgeslagen' om 20:05 uur. We gaan met spoed naar de Eemshaven. Eenmaal aan boord van de Jan en Titia Visser worden de nodige gegevens opgevraagd bij Den Helder Rescue op kanaal 16. Er is een zeilboot omgeslagen bij boei 30 en deze maakt water. Er zouden twee personen aan boord van het schip zijn en verder krijgen we te horen dat de loodstender Lyra en de ‘Vrijheid III’ van Ubels offshore al onderweg zijn om zo snel mogelijk assistentie te verlenen aan de mensen die aan boord zijn van het zeiljacht.

Terwijl de schipper gegevens opvraagt wordt er door de bemanning nog snel een extra pomp aan boord gezet. We gaan om 20.15 uur los van de ligplaats en vertrekken met spoed naar de opgegeven positie.

Buiten de pieren nemen we contact op met loodstender Lyra. De Lyra is al ter plaatse en heeft de mensen die het schip verlaten hebben en in hun bijbootje zitten aan boord genomen. Zij gaan direct terug naar de Eemshaven. Hier worden de geredde mensen opgevangen in het loodskantoor. Een ambulance is naar de Eemshaven onderweg voor een medische controle van de geredde mensen.

Tijdens het contact met de Lyra wordt ons verteld dat de hond van het echtpaar overboord is gesprongen en in Zuid Oostelijke richting is gezwommen. Men vraagt of wij willen uitkijken naar de hond. Natuurlijk willen wij dat en varen door. Voor veel mensen is een hond een gezinslid en willen wij ons best gaan doen om de hond te vinden. Ook de Alfried Krupp van Borkum (D) is bijna gearriveerd op de plaats van het omgeslagen schip en meldt zich. Ze vragen of ze nodig zijn bij deze klus. We vragen hun om mee te helpen zoeken naar de hond met hun bijboot de ‘Gluckauf’. Ook de ‘Vrijheid III’ laat weten mee te helpen zoeken naar de hond.

Het zeiljacht blijkt wat noordelijker op een wadplaat (Randzel) te liggen dan de aangegeven positie deed vermoeden. We gaan eerst poolshoogte nemen bij -wat nu blijkt- een Aak die volledig op zijn kant ligt maar wel op de bodem en dus niet verder zal zinken. Onze prioriteit gaat nu zeker uit naar de hond. We varen rond het schip in de hoop dat de hond terug is gezwommen. Iedereen is alert en we denken de hond vaak te zien maar dan bleek het om een zeehond, een eend, wrakdelen, enzovoort te gaan. Na een uur zoeken hebben we de hond nog steeds niet gevonden. We schatten de kans klein dat we deze nog (levend) terug zullen vinden. De Duitse reddingboot ‘Alfried Krupp’ staakt de zoekactie en neemt afscheidt en gaat vervolgens terug naar Borkum. Wij varen nog even langszij de ‘Vrijheid III’ om even te overleggen en komen tot de conclusie dat het een ondoenlijke zaak is om de hond terug te vinden. We melden aan Den Helder Rescue dat we de zoekactie beëindigen en terug varen naar de Eemshaven. We vinden het heel naar dat we de hond niet hebben kunnen vinden en varen met tegenzin via de Emshornrinne terug naar boei 30. Daar kunnen we oversteken naar de Eemshaven. Eigenlijk willen we nog helemaal niet opgeven…! We besluiten toch nog maar even doorvaren onder de rand van de Randsel en nog weer een stukje verder. Opeens zien we een wit/bruine hondenkop vlakbij de meetpaal onder de Randsel bijna 1,5 mijl vanaf het schip (positie 53°29,445 NB 006°50,045 OL). We stoppen af en een van onze mannen gaat overboord om de hond te pakken. Via de drenkelingenklep halen we beiden aan boord van de Jan en Titia Visser. Toch verbaast over het feit dat we de hond nog gevonden hebben melden we dit bij Den Helder Rescue en de participerende schepen. De opluchting is bij iedereen merkbaar.

We gaan om 21.10 uur terug naar de Eemshaven om de hond met zijn bazen te herenigen. Om 21.25 uur zijn we bij het loodskantoor waar we de hond overdragen aan zijn baasjes. Een geweldig moment. Ook voor ons als redders is dit prachtig om mee te maken. Hier doen we het toch voor!

Kort daarop worden gegevens van het echtpaar, e.d. opgenomen en afspraken gemaakt voor de berging van de Aak.

Er wordt afgesproken dat de berging uitgevoerd wordt door Ubels offshore en dat wij aanwezig zullen zijn om te helpen bij het recht zetten en het leegpompen van de Aak (zie voor meer gegevens het volgende rapport).

Om 22.45 uur melden wij ons weer terug op het station.