Skip to main content

Terugblik 2020

  • Fotogallery:
  • 29-12-2020

Drukste reddingsjaar in 196 jaar bestaan
KNRM reddingjaar 2020 vol corona-effecten
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kijkt terug op een jaar met grote verschillen vergeleken met de jaren ervoor. Het effect van corona was zichtbaar in alles wat zich op en om het water afspeelde. Ook voor KNRM Hindeloopen was 2020 een bijzonder jaar. Opmerkelijk genoeg steeg het aantal hulpverleningen, maar daalde het aantal personen dat daarbij betrokken was. Het grootste effect was te zien in de zomermaanden, toen Nederlanders niet naar het buitenland konden reizen en massaal naar het water trokken om te recreëren.

Vrijwilligers bleven inzetbaar

Gelukkig bleven de 1.400 vrijwilligers gezond en inzetbaar. Alle 45 reddingstations bleven nagenoeg vrij van besmettingen en konden 24 uur per dag inzetbaar blijven. Zo ook KNRM Hindeloopen en daar zijn we best trots op!  Daarvoor waren wel strikte maatregelen nodig, zoals het tijdelijk stoppen van oefenavonden en het varen met een minimum aan bemanning. Dit resulteerde in beduidend minder vaaruren voor opleiding en oefening, wat een groot gemis betekende voor de nieuw instromende vrijwilligers.

 

Watersporters zochten beschut water

Door de coronamaatregelen van maart tot juni kwam de watersport veel later op gang dan normaal.  Door het zomerse voorjaar en de warme zomer trokken mensen vooral naar de stranden. Dat leidde tot veel meer hulpverleningen voor zwemmers en surfers.

Opvallend is de stijging in de hulpverleningen aan watersporters op relatief beschut water, zoals de Randmeren, IJsselmeer en de Deltawateren. Daar waren vooral meer motorsloepen en kleine zeilboten te vinden dan voorheen.

Onvergetelijke drama’s en reddingen

Ieder jaar zijn er reddingen en hulpverleningen die de redders nooit meer vergeten. 2020 kende een paar drama’s die heel Nederland schokten. De vijf verdronken surfers bij Scheveningen en het meisje op Ameland dat door sterke zeestromingen werd meegesleurd en verdronk. Daar tegenover staan ook reddingen, waaronder die ene surfer bij Scheveningen die wél werd gered, en de man die zijn hond nasprong vanaf de pier bij IJmuiden. Bij veel van die momenten speelden omstanders en medewatersporters soms een essentiële rol. Waarvoor veel hulde.

Minder opvarenden dan voorheen

Het aantal geredde en geholpen personen is opmerkelijk lager dan voorgaande jaren. Dat wordt ongetwijfeld veroorzaakt door de coronamaatregel om met minder mensen bijeen te zijn. Dus ook met minder mensen op één vaartuig. Ook het volledig stilliggen van de chartervaart, die normaal gesproken grote aantallen passagiers aan boord heeft, zorgt voor minder opvarenden in de statistiek.

Beginnende watersporters kregen KNRM-tips mee

De KNRM speelde snel in op de nieuwe watersportgolf met een voorlichtingscampagne gericht op de beginnende pleziervaarders. De tips waren vooral bedoeld om de meest voorkomende oorzaken van noodgevallen tegen te gaan. Motorstoring, navigatiefouten, gebrek aan kennis en ervaring, en man-over-boord kregen veel aandacht. Desondanks waren dit de oorzaken waar redders nog steeds veel voor in actie kwamen.

Financiële effecten voor de KNRM

Hoewel het aantal reddingen groter is, is het aantal vaaruren bij de KNRM, door het vervallen van oefenuren, veel kleiner. Daardoor zijn de brandstof- en onderhoudskosten lager. Cursussen liggen stil en er zijn minder bijeenkomsten en reiskosten van vrijwilligers.

Het aantal donateurs, waarvan de KNRM volledig afhankelijk is, bleef in 2020 stijgen. Naar verwachting met zo’n 2.000, waardoor het totaal aantal Redders aan de wal, zoals ze genoemd worden, uitkomt op ongeveer 103.000.

Maatregelen voor 2021

Voor het komend jaar verwacht de KNRM nog een soortgelijke situatie als in 2020, met hopelijk meer versoepelingen. Het preventieprogramma, gericht op watersporters, gaat daarom onverminderd voort om ongelukken op het water te voorkomen. Dat moet uiteindelijk leiden tot minder noodzakelijke inzet van de KNRM. Er zal een inhaalslag nodig zijn om opleidingen en oefeningen van bemanningsleden weer op peil te krijgen. Vooral nieuwe vrijwilligers hebben cursussen en extra vaaruren op de reddingboten nodig.

Kortom, opnieuw een uitdaging in 2021. Met de grote veerkracht van de vrijwilligers, de steun van de 100.000 donateurs en de sympathie vanuit heel Nederland, gaat dat beslist lukken, onder het motto van de KNRM: samen helpen redden.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2088

Zomer 2020

  • Fotogallery:
  • 24-07-2020

Was het de eerste maanden van het vaarseizoen nog redelijk rustig op het water. Inmiddels wordt er veel gevaren en gaat de pieper zeer regelmatig. 

Zo ging zondag de pieper voor een jacht met motorstoring. Het schip werd naar de dichtstbijzijnde haven gesleept. Twee dagen later was er wel een hele bijzondere actie. Paarden in het water ter hoogte van Gaast. Deze werden samen met de brandweer ter plaatse weer veilig naar de kant gedreven. Dit leverde wel mooie plaatjes op. 

Donderdag werd onze assistentie gevraagd voor een zeiljacht vlakbij Makkum. Eenmaal ter plaatse moest de actie gestaakt worden in verband met een noodoproep vanwege een slachtoffer te water, ter hoogte van de Breezanddijk. 

Onze reddingboot was als eerste ter plaatse en startte met zoeken. Ook de reddingboten van Enkhuizen, Andijk, Medemblik en Lemmer kwamen naar de locatie, waar met man en macht naar het slachtoffer werd gezocht. Ook het Kustwachtvliegtuig en twee reddingshelikopters en een politievaartuig werden ingezet. Na enkele uren werd de zoekactie gestaakt en kreeg de politie het verzoek verder te zoeken. 

 

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2078

Nieuwjaarsduik Hindeloopen

  • 07-01-2020

Nieuwjaarsduik Hindeloopen 2020

Ook in Hindeloopen heeft de KNRM geassisteerd tijdens de jaarlijkse Nieuwjaarsduik. Van jong tot oud - alle deelnemers wilden het nieuwe jaar vieren met een sprong in het koude water. Dit leverde een mooie film op. http://youtu.be/pvgKCgBf6xY

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2484

Jubilarissen in het zonnetje

  • Fotogallery:
  • 25-11-2019

Trouwe donateurs en jubilerende vrijwilligers in het zonnetje!

Begin november bezochten zes donateurs ons station. Drie donateurs waren al 60 jaar donateur. De andere drie donateurs ondersteunen de KNRM al 50 jaar. Het was een zeer speciale ochtend met mooie verhalen over hun verbintenis met de KNRM.

Ons station heeft echter niet alleen trouwe donateurs. Er zijn ook trouwe vrijwilligers! Afgelopen week was het de beurt aan drie jubilerende opstappers van ons station.

Vrijwilligers die 10 jaar en daarna iedere 5 jaar vrijwilliger zijn en zich belangenloos inzetten voor de KNRM, krijgen een vrijwilligersmedaille en oorkonde overhandigd. Deze vrijwilligersmedaille voor Orde en Veiligheid wordt bij Koninklijk Besluit uitgereikt.

De voorzitter van de Plaatselijke Commissie, Paul Medendorp, overhandigde als eerste de oorkonde en het speldje aan Egbert Vos. Egbert is al 30 jaar vrijwilliger bij ons station, een hele prestatie! Egbert is naast opstapper ook al vele jaren motordrijver.

Schipper Jasper Zweed - op 17 jarige leeftijd begonnen als opstapper in spé - is inmiddels 15 jaar bij de KNRM. Jasper ontving van Paul Medendorp daarom zijn eerste speldje.

Als laatste voor deze avond werd jubilaris Johan Amsterdam toegesproken. En kreeg hij de vrijwilligersmedaille opgespeld voor de 10 jaar, die hij nu als vrijwilliger bij ons station is.

Paul bedankte de drie jubilarissen voor hun tomeloze inzet en gaat er vanuit dat zij nog vele jaren bij het station betrokken blijven als vrijwilliger. Op naar de volgende 5 jaar!

Met een mooi boeket - die aan de dames en aan Jasper werd overhandigd – en het aansnijden van de taart werden de festiviteiten afgerond.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3404

Een zomerse week vol acties op KNRM station Hindeloopen

  • Fotogallery:
  • 31-07-2019

We starten de week van relatief veel acties op dinsdagmiddag 23 juli waarbij de havenmeester van Jachthaven Hindeloopen melding maakte van een zeiljacht met motorpech, dat graag bij Hindeloopen naar binnen gesleept wilde worden. Na telefonisch contact tussen de schipper en de eigenaar van het zeiljacht, besloot de eigenaar - mede door het mooie zeilweer - door te zeilen tot vlak voor de haveningang van Hindeloopen. Via de bemanningsapp werd de bemanning hierover geïnformeerd en werd de Alida vaarklaar gemaakt. Nadat de eigenaar zich weer bij de schipper had gemeld, voer de Alida naar buiten en nam het zeiljacht op sleeptouw. Het zeiljacht werd de haven binnen gesleept en werd afgemeerd in de jachthaven.

Een dag later kwam via de Kustwacht een Prio 2 melding binnen van een jacht met voortstuwingsproblemen. Dit was een bijzondere melding, niet zozeer vanwege het soort melding, maar vanwege de manier waarop de actie verliep. De voortstuwingsproblemen werden veroorzaakt door een losse gashendel. Aangezien de eigenaar zelf niet over het juiste gereedschap beschikte, voer de Neeltje Struis naar het zeiljacht met de gereedschapskoffer – recent aan ons geschonken door AES uit Lemmer . De eigenaar kon zelf al zeilende het euvel met het gereedschap repareren. Nadat de motor draaide en het zeiljacht op de motor de reis kon vervolgen, ging de Neeltje Struis retour station.

Niet lang daarna ging de pieper voor een Prio2 maritieme hulpverlening, gemeld via de alarmcentrale. Daarop voer de Neeltje Struis uit en trof ter hoogte van de Workumer Buitenwaard een blauwe motorboot aan, met aan boord drie relatief jonge dames. Deze dames, student aan de hogere hotelschool in Amsterdam, vierden vakantie in Makkum en wilden met een huurboot naar Workum. Aangezien de verhuurder die dag al zijn motorboten al had verhuurd, bood hij hen een boot aan met een elektrische motor, voor een tocht op het binnenwater. Dit was echter niet wat zij in hun hoofd hadden, want zij wilden heel graag dineren in Workum bij restaurant ‘Sluiszicht’. Daarop besloot de verhuurder de motorboot ‘Celine’ van zijn dochter te verhuren. Halverwege de tocht begon de motor te stotteren. Daarop zocht de verhuurder via zijn KNRM Help app contact met de KNRM. En werd zijn positie - in de buurt van Stavoren – gemaild. De schipper kon contact maken met één van de dames aan boord, die hem gelukkig kon vertellen dat zij niet bij Stavoren, maar bij Workum voeren. Om half 6 voer de Neeltje Struis uit en was snel ter plaatse. Daar troffen zij drie zonnebadende dames aan die dolblij en opgelucht waren de KNRM te zien. Besloten werd Elise – in het dagelijks leven werktuigkundige op de zeevaart - over te zetten om de motor te repareren, maar helaas hield de motor het na 500 meter weer voor gezien. Neeltje Struis was nog in de buurt, ging weer langszij en sleepte de motorboot naar Hindeloopen. Daar kon de verhuurder de motor (vermoedelijk verstopte filter) ‘s avonds repareren zodat de dames na het diner weer terug naar Makkum konden varen. De dames besloten echter dat dit genoeg avontuur was geweest voor één dag en namen een taxi terug naar Makkum.

Donderdagmiddag rond 17.00 uur werd het station door de Kustwacht gealarmeerd, Prio1 zwemmer vermist. Via de Kustwacht kreeg de schipper telefonisch meer informatie, waarop beide boten met de grootste spoed naar Makkum voeren. Eenmaal ter plaatse waren diverse schepen al aan het zoeken – naar zoals bekend was geworden een vermiste vrouw. Op de locatie waar de vrouw voor het laatst was gezien, ging de Alida voor anker en fungeerde als vraagbaak voor de zoekende eenheden. Ondanks de inzet van vele schepen die in de buurt waren en de spontane zoekactie vanaf het strand, waarbij zo’n 100 personen hand in hand het water in liepen, werd de vrouw niet meer gevonden. Ruim twee uur na de melding, besloot de Kustwacht de zoekactie te staken en nam de KLPD de zoekactie over. De volgende dag werd de vermiste vrouw op 2 mijl uit de kust gevonden. Een verdrietig einde van wat een mooie vakantie had moeten zijn. Ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden.

Vrijdagochtend begon de zomerse dag voor de bemanning van het station al om half 5 's ochtends. Een schip was van haar anker gegaan nadat de wind 180 graden was gedraaid. Daarbij was het schip op het ondiepe water van het ‘Vrouwezand’ vastgelopen. Na ongeveer een half uur was de Alida ter plaatse. Daar aangekomen had de eigenaar van de schouw inmiddels zelf kans gezien het schip vlot te krijgen en voer op eigen kracht naar Stavoren. Een uurtje later lag de Alida weer in haar box en kon de bemanningsleden, die niet naar het werk hoefden, nog even op ‘de kooi’.

Zaterdagmiddag deed de eigenaar van het zeiljacht ‘Holland’ bij de Kustwacht melding van een surfer, die door de sterke aflandige wind niet meer naar de wal terug kon surfen. Daarop alarmeerde de Kustwacht station Hindeloopen. De surfer dreef vlak onder de kust van Hindeloopen, daarom was de Alida al snel ter plaatse. Het zeiljacht ‘Holland’ was bij de surfer gebleven, maar kon zelf geen assistentie verlenen. De bemanning van de Alida hielp de surfer aan boord van de Alida, inclusief plank en zeil. Na een korte check en overleg met de surfer, bracht de Alida hem met zeil en plank tot de eerste zandbank en kon de surfer lopend naar de wal.

Eind van de middag ging de pieper weer – dit keer voor een zeiljacht met tuigageproblemen. Na telefonisch contact met de eigenaar rukte de Alida uit naar Stavoren. Daar lag het zeiljacht vlak voor de ingang van de ‘oude haven’ voor anker. De eigenaar gaf aan dat bij het laten zakken van de genua, de mast op nog onverklaarbare wijze naar beneden was gekomen. Behalve de schrik had geen van de vier opvarenden daarbij letsel opgelopen. Al snel werd het anker uitgegooid en werd de Kustwacht gealarmeerd. Nadat de bemanning van het zeiljacht zeker wist dat de KNRM zou komen, ging de bemanning aan de slag om de warboel van mast en verstaging te ordenen. De mast was gelukkig niet gebroken, maar lag wel wat onhandig naast de boot. Toen de Alida ter plaatse kwam, waren de stagen en giek al netjes opgebonden. Twee opstappers werden overgezet met de gereedschapskoffer en na het demonteren van enkele onderdelen kon de mast verder op het schip gelegd worden. Nadat de mast goed vastgesjord was op het schip, kon het zeiljacht op eigen motor de weg vervolgen naar Makkum.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 8950

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.