Skip to main content

Stavorense houten Jol in problemen bij Kornwerderzand

  • Fotogallery:
  • 18-10-2016

Op dinsdagochtend om 9.43 uur gaat de pieper van de vrijwilligers van KNRM station Hindeloopen. De melding geeft aan dat het gaat om een “vaartuig aan de grond”. Na contact met de kustwacht wordt duidelijk dat het schip zich bij Kornwerderzand bevind en dat hij op de stenen dreigt te lopen.

Haast is geboden en met reddingboot Alida wordt koers gezet richting de opgegeven locatie. Het is bedrijvig op het IJsselmeer, zowel met bootjes als met netten, aangezien de strontrace in volle gang is. Tijdens het varen meld het boothuis zich via de marifoon, de twee opvarenden staan veilig op de kant maar het schip beukt bij elke golf opnieuw tegen de stenen en nogmaals wordt aangegeven dat snelle hulp welkom is.

Aangekomen bij de sluizen van Kornwerderzand wordt de kust afgespeurd en wordt al snel het betreffende schip in problemen gezien. Het gaat om een deelnemer van de strontrace, een Staverse houten jol, en de opvarenden proberen zo goed als kwaad als het kan het schip van de stenen weg te houden.

Gelukkig maakt het schip nog geen water. Een van de opstappers van de KNRM wordt zo dicht mogelijk bij de jol gebracht en springt over boord om de sleeplijn over te brengen. Hij voegt zich daarna bij de twee opvarenden van de jol om te controleren hoe de situatie aan boord is.

Met enige spoed wordt de jol op sleep genomen, weg van de stenen. Behalve een kapot roer blijft de schade gelukkig beperkt. De jol wordt samen met de opvarenden en de visvangst op sleep genomen naar Makkum en daar veilig afgeleverd in de haven.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3069

KNRM Hindeloopen in actie voor 3 kitesurfers in noodweer

  • Fotogallery:
  • 30-05-2016

Ondanks de slechte weersvoorspellingen kwamen drie kiters maandagavond in de problemen voor de Friese kust. Toen de KNRM-bemanningsleden na alarmering bij het boothuis aankwamen zagen zij één kitesurfer op ongeveer 1 mijl uit de kust liggen.

Vanwege de slechte weersomstandigheden kon alleen met de grote reddingboot Alida uitgevaren worden. Enkele minuten na het uitvaren kon de surfer aanboord worden genomen. Bij het uitvragen wist de kitesurfer te vertellen dat hij met nog twee surfers vanaf het strand van Workum was vertrokken, ook deze twee surfers zouden nog in het water liggen.

De Kustwacht is hiervan op de hoogte gebracht en heeft hierop de stations van Lemmer, Enkhuizen, Den Oever en Urk gealarmeerd. Een SAR-helikopter werd ook gealarmeerd, maar deze kon door de weersomstandigheden niet opstijgen. Ondertussen heeft de Alida haar zoekslagen voortgezet en daarbij vrij snel een tweede surfer aangetroffen. Beide kitesurfers verkeerden in goede conditie en zijn bij het boothuis afgezet.

Na nog een kwartier zoeken werd ook de derde kitesurfer in goede gezondheid gevonden, waarop het Kustwachtcentrum de andere eenheden kon bedanken.

Aangekomen in het boothuis, konden de kitesurfers even op adem komen, waarna zij nog even werden toegesproken over de ondoordachte actie om tijdens code geel het IJsselmeer op te gaan.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3939

Ontvangst trouwe donateurs

  • Fotogallery:
  • 07-11-2015

Op 7 november bezochten een aantal trouwe donateurs van de KNRM het boothuis van Hindeloopen.
Zij werden daar ontvangen door diverse bemanningsleden en enkele leden van de Plaatselijke Commissie.

Zaterdag 7 november heeft KNRM reddingstation Hindeloopen drie trouwe donateurs bedankt voor hun jarenlange steun.

De KNRM ontvangt geen overheidssubsidie en is daardoor afhankelijk van schenkingen, nalatenschap en zo’n 100.000 donateurs. Gelukkig voor de KNRM zijn er zeer veel donateurs die de organisatie jarenlang financieel steunen. Enkele donateurs doen dat al decennia lang en behoren daarmee tot de trouwe donateurs.

Vier van deze trouwe donateurs werden in het zonnetje gezet, omdat zij al meer dan 50 of zelfs 60 jaar donateur zijn van de KNRM.

In het bemanningverblijf werden de donateurs ontvangen en werd al onder het genot van een heerlijk stukje taart gesprekken gevoerd met de KNRM vrijwilligers. Tevens kwam aan bod waarom men destijds - 50 of 60 jaar geleden - lid was geworden. Dat leverde mooie verhalen op.

Tijdens het officiële gedeelte werden de donateurs toegesproken door Jeroen Mulder, lid van de Plaatselijke Commissie en kregen ze allen de herinneringsspeld opgespeld door de secretaris. Tevens ontvingen zij een mooi boek - Redders op Zout en Zoet - als aandenken overhandigd.

Daarna was het tijd om te varen. De oudste van het gezelschap - 91 jaar - durfde het niet aan om mee te varen, en liet haar vriendin meegaan, die genoot daar zeer van! Ook liet de schipper het stuur over aan de donateurs, wat de ochtend helemaal tot een succes maakte.

Eenmaal terug in Hindeloopen werd nog even gezellig nagepraat, waarna iedereen huiswaarts keerde. Al met al was het voor de KNRM vrijwilligers en donateurs een zeer dankbare en geslaagde dag.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 3190

Mistoefening

  • Fotogallery:
  • 22-09-2015

Prachtige avond voor een oefening 'varen in de mist'

Afgelopen week was het een prachtige nazomer avond voor een mistoefening.

Bij uitstek geschikt - zo dacht de Coördinator Opleidingen & Oefenen (COO'er) - om andere weersomstandigheden na te bootsen. De ramen werden geblindeerd met oranje zeildoek, zodat het zicht voor schipper en bemanning nul was.

Voor het gemak voer reddingboot Alida achteruit de haven uit, maar eenmaal op het open water kon de gehele bemanning goed deze 'mist oefening' oefenen.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2654

Druk Hemelvaartweekend voor KNRM Hindeloopen

  • Fotogallery:
  • 14-05-2015

Donderdag 14 mei

Prio 2, Vaartuig aan de grond.
Rond 2 uur werd reddingboten Ineke van Dun- de Meester en Alida opgeroepen voor een sloep aan de grond. De sloep was onderweg van Makkum naar Workum waar zij bij Makkum aan de grond was gelopen.

Nadat de beide reddingboten ter plaatse waren probeerde de Ineke van Dun- de Meester dichtbij de sloep te komen om een sleepverbinding te maken. Dit ging goed. Nadat de sleepverbinding tot stand was gekomen, heeft de Ineke van Dun- de Meester de sloep op ruimer water gebracht waarna zij op eigen kracht verder voer en de reddingboten retour station konden.

Prio 1, Vaartuig motor / stuur problemen.
’s Avonds rond 19.00 uur gingen de piepers weer, dit maal voor een zeilschip met motorstoring. Doordat het zeilschip voor Workum lag was de Alida snel ter plaatse. Na sleepverbinding gemaakt te hebben, werd koers gezet richting Workum waar het schip bij ‘It Soal’ afgemeerd werd.

Tegelijkertijd was er een zeilschip aan de grond gelopen bij het Vrouwezand, bij Stavoren. Hiervoor werd de Ineke van Dun- de Meester opgeroepen. Nadat zij was uitgevaren en een bemanningslid van de Alida had opgepikt werd koers gezet richting het schip wat in de problemen was.

Niet veel later dan dat de Ineke van Dun- de Meester ter plaatse was, kwam ook de Alida erbij, waarna een sleepverbinding met het schip gemaakt werd. Na geruime tijd kwam het schip los en kon zij haar weg vervolgen richting Stavoren. Beide reddingboten konden weer retour station.

Nadat beide boten weer voor uitruk gereed waren gemaakt en de bemanning onder genot van een ‘Bakkie’ de dag doorspraken konden de boten weer worden klaargemaakt doordat weer een melding binnenkwam en werden de pakken weer aangetrokken.

Dit keer voor een mast over boord van een zeilboot nabij West kardinaal van het Vrouwezand. De melding werd gemaakt door een voorbijvarend zeiljacht, dat zoals een goed ‘Zeeman’ dat betaamt, de hulpverlening afwachtte om daarna haar tocht te vervolgen. .

De enige opvarende op het zeiljacht was enigszins geschrokken van wat er zich had voorgevallen maar had zelf geen persoonlijk letsel. Nadat er twee opstappers waren overgestapt, kon begonnen worden met het veiligstellen van de tuigage en gebroken mast, waarna het schip die ook met motorstoring kampte, naar Marina Stavoren (Buitenhaven) werd gesleept. Einde van een drukke dag.

Zaterdag 16 mei

Prio 1, Vaartuig aan de grond.
Zaterdagochtend werd gepiept voor beide boten in verband met vaartuig aan de grond. Het ging om een gehuurd zeiljacht, type FOX, dat net naast Marina Stavoren Buitenhaven vlak voor de stenen richel terecht was gekomen.

Tijdens het varen naar de locatie meldde het hulpverleningsvaartuig Cycloon zich al in. Zij waren ter plaatse en hadden een opstapper naar het schip gebracht. Daarna meldde collega hulpverlener Odin zich ook vlakbij het jacht, maar die vanwege de aanwezigheid van de Cycloon weer huiswaarts keerde.

Nadat ook de Alida ter plaatse was, gaf de Cycloon aan samen met de KNRM een sleepverbinding te willen maken. Hierop werden de lijnen van de Cycloon en die van de Alida aaneengeknoopt en voer de Alida zo ver mogelijk ‘op het droge’ waarna één opstapper van de Alida wadend door het water de lijn overbracht. Daar aangekomen werd snel gekeken of het schip water maakte – dat was gelukkig niet het geval - om daarna de sleepverbinding te maken.

De bemanning van de Fox – bestaande uit vier volwassenen – en de beide opstappers legden het zeiljacht flink ‘op één oor’ waardoor het schip relatief gemakkelijk over de zandbanken – maar centimeter voor centimeter - vlot getrokken kon worden.

Nadat de banken gepasseerd waren, werd samen met de Fox en de Cycloon koers gezet naar Marina Stavoren Buitenhaven. Het schip maakte geen water en hoefde niet gekraand te worden. Het schip werd afgemeerd waarna de Cycloon de Alida bedankte voor de goede samenwerking.

Prio 1, Vaartuig motor / stuur problemen.
’s Middags gingen de piepers rond half 3 weer. Een huurjacht was in de problemen vanwege een gashendel die was afgebroken en hierdoor niet de haven in kon komen.

Het schip lag vlak voor Hindeloopen, waardoor beide reddingboten snel ter plaatse waren. Het schip werd op sleeptouw genomen en richting de jachthaven van Hindeloopen gesleept waar het schip werd afgemeerd aan de meldsteiger.

Na een snelle reparatie door de verhuurder kon het schip haar weg de volgende dag vervolgen.

Tijdens deze actie was er een draaggolf op VHF kanaal 16. Dit was zeer storend en kantot ernstige gevolgen leiden omdat dit het noodkanaal is waarop de kustwacht de hulp- en noodaanvragen binnenkrijgt.

Hierop werd - nadat de actie voltooid was - op verzoek van de kustwacht deze draaggolf uitgepeild door de Alida. Tijdens het peilen werd door de Alida een surfer opgemerkt die niet op eigen kracht terug kon komen.

Deze werd opgepikt door de Ineke van Dun- de Meester en de surfer werd in de haven van Hindeloopen afgeleverd. Waarna de beide reddingboten weer retour station konden.

Helaas was het niet gelukt de veroorzaker van de draaggolf uit te peilen.

Zondag 17 mei

Prio 2, Vaartuig motor / stuurproblemen.
Het betrof een motorkruiser met motorproblemen ter hoogte van de zuid kardinaal van het Vrouwezand. Nadat de Alida en de Ineke van Dun- de Meester ter plaatse waren, konden er twee opstappers worden overgezet waarna de ‘Spruit’ werd aangelegd.

Het motorschip was voor anker gaan liggen maar door een defect met de ankerlier hadden de opstappers en opvarende van het schip veel moeite om het anker binnen te halen. Dit slaagde niet, waarop er is besloten om het anker los te maken van het schip.

Hierna nam de Alida het schip op sleep richting de jachthaven van Stavoren. De Ineke van Dun- de Meester heeft het anker uiteindelijk kunnen bergen.

Een mijl voor de haven van Stavoren kwam er weer een nieuwe melding binnen van een 15 meter zeiljacht dat voor de haven van Hindeloopen was vastgelopen. Hierop heeft de Ineke van Dun- de Meester meteen koers gezet richting Hindeloopen.

Eenmaal ter plaatse, maakten zij een sleepverbinding en trokken zij het zeiljacht los. Het zeiljacht kon op eigen kracht de haven van Hindeloopen binnen varen.

De Alida had inmiddels de motorkruiser afgeleverd in de jachthaven van Stavoren waarop beide boten na bunkeren retour station zijn gegaan.

Einde van dit drukke Hemelvaartweekend.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3439

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.