Vrijwilligers van de KNRM oefenden zaterdag het ontsnappen uit een omgeslagen reddingboot tijdens de 4-jaarlijkse HUET-training.
Vrijwillige redders van de KNRM volgen een uitgebreide opleiding. Deze bestaat onder meer uit EHBO, vaarbewijs, Marcom A en B (maritieme radiocommunicatie) en de zogenaamde HUET.
Opstappers Johan, John en Dave volgden, samen met collega's van reddingstations Huizen en Dordrecht, afgelopen zaterdag de HUET-training bij het STC-KNRM.
HUET staat voor Helicopter Underwater Escape Training. Tijdens deze sea-survival training, die eens per 4 jaar verplicht moet worden gevolgd, leren bemanningsleden hoe je adequaat kunt reageren in geval van een noodsituatie op zee.
Onder meer een evacuatie vanaf een schip via een reddingsvlot en ontsnappen uit een omgeslagen reddingboot vormen onderdeel van de HUET. Naast de HUET werd ook geoefend met het gebruik van kleine brandblusmiddelen.
Al 340 jaar donateur van de KNRM. Zes trouwe donateurs onderscheiden voor 50 respectievelijk 60 jaar steun aan de reddingmaatschappij.
De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) verricht sinds 1824 reddingwerk op zee en de ruime binnenwateren. Een mijlpaal die werd bereikt dankzij twee eeuwen vrijwilligersinzet, gesteund door vrijwillige bijdragen van donateurs.
Zes trouwe donateurs, waarvan twee 50 jaar donateur en 4 anderen maar liefst 60 jaar!, werden zaterdagmorgen 7 november door reddingstation Hansweert in het zonnetje gezet. Als blijk van waardering voor hun jarenlange steun aan de reddingmaatschappij kregen zij uit handen van Jan Huisman, burgemeester van Reimerswaal en tevens voorzitter van reddingstation Hansweert, een gedenkspeld en het boek "Wie goed doet" uitgereikt.
Mensen redden kost geld. Omdat de KNRM een onafhankelijke, ongesubsidieerde organisatie is zijn de donateurs, de redders aan de wal, erg belangrijk voor de KNRM. Naast het feit dat de donateurs het reddingwerk financieren vormen zij ook een morele achterban voor de vrijwillige redders.
Na een presentatie over de KNRM in het algemeen en reddingstation Hansweert in het bijzonder stond een vaartocht met reddingboot Jan van Engelenburg op het programma. Zichtbaar genoten de trouwe donateurs van deze leuke ochtend.
Een mosselkotter kwam vanmiddag in aanvaring met een onbekend object. Hierdoor ontstond een lekkage en raakte een bemanningslid gewond. Dit scenario kregen de vrijwilligers van KNRM Hansweert voor hun kiezen tijdens de jaarlijkse mosseloefening.
Mosselkotter YE-25 Rival kwam vanmiddag in aanvaring met een onbekend object onder water. Hierdoor maakte het schip water en was een bemanningslid gewond geraakt. De kapitein riep via de marifoon hulp in.
Gelukkig was reddingboot Jan van Engelenburg in de buurt en konden de vrijwilligers snel te hulp schieten, waarna de situatie aan boord snel onder controle was.
Als dank konden we de "buit" meenemen voor een gezellig samenzijn.
Een visboot met twee opvarenden kreeg vanmorgen te maken met voortstuwingsproblemen.
Een visboot met twee opvarenden kreeg vanmorgen vroeg te maken met voortstuwingsproblemen. Ter hoogte van boei 56 viel het vermogen van de motor weg. Hierop sloegen zij alarm bij verkeerscentrale Zandvliet, die de hulp inriep van de Kustwacht. Vanuit het Kustwachtcentrum werden daarop om 07:11 uur de vrijwillige bemanningsleden van KNRM reddingstation Hansweert gealarmeerd. De onfortuinlijke vissers waren er ondertussen in geslaagd een anker uit te zetten aan de rand van de vaargeul.
Ter plaatste is een opstapper overgezet. In samenwerking met de vissers lukte het de motor op te starten, waarna men onder begeleiding van reddingboot Jan van Engelenburg verder kon varen richting Walsoorden. Aldaar is het visavontuur voortgezet waarmee deze actie ten einde kwam.
De grootscheepse calamiteitenoefening “Deltawateren” op de Westerschelde vergde vandaag de inzet van alle hulpverleningsinstanties.
Scenario Nabij boei 44 in de Schaar van Waarde vond rond 09:30 uur een aanvaring plaats tussen passagiersschip Denick-II en werkboot VLB-1. Als gevolg van de aanvaring waren 5 personen overboord geslagen. Het passagiersschip maakte water en er waren diverse gewonden gevallen. Aan boord heerste grote paniek onder de bijna 200 opvarenden. Het vrachtschip verloor een deel van zijn lading waarbij gevaarlijke stoffen vrijkwamen.
Direct werd groot alarm geslagen. Onder meer diverse sleepboten en patrouillevaartuigen van Rijkswaterstaat en de Politie kwamen ter plaatste. Ook de KNRM reddingstations Hansweert en Breskens werden gealarmeerd evenals brandweereenheden en diverse hulpverleners van de Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio (GHOR).
Inzet (vanuit KNRM gezien) De 5 overboord geslagen drenkelingen waren reeds opgepikt door passerende scheepvaart. De KNRM richtte zich op passagiersschip Denick-II. Vanaf reddingboot Jan van Engelenburg (Hansweert) zijn diverse opstappers aan boord van de Denick-II overgezet. Één van hen werd benoemd tot Coördinator Incident Ship (CIS). De CIS heeft als taak de hulpverlening aan boord gestructureerd te laten verlopen en de communicatie tussen het incidentschip en de On-Scene-Commander (OSC) te verzorgen. De taak van OSC werd door patrouillevaartuig RWS-79 vervuld.
Na een eerste triage bleken er diverse gewonden aan boord te zijn, variërend in gradatie tussen T3 (geen acute medische zorg nodig) en T1 onmiddellijk medische hulp noodzakelijk. Bij de verzorging van de slachtoffers kregen de KNRM-opstappers hulp van de opvarenden van het passagiersschip.Omdat het passagiersschip water maakte dienden alle opvarenden te worden geëvacueerd. Hiervoor werden de reddingboten Jan van Engelenburg en Zeemanshoop (Breskens) ingezet. Zij namen de opvarenden aan boord en zetten deze af op te hulp geschoten sleepboten die de opvarenden naar Hansweert vervoerden, alwaar de geneeskundige combinatie klaarstond voor verdere verzorging en opvang. Twee zwaargewonden werden vanaf een sleepboot opgepikt door een reddingshelikopter van Noordzee Helikopters Vlaanderen.
Achtergrondinformatie De incidentbestrijding op de Westerschelde, als onderdeel van het project Deltawateren, is geborgd binnen Veiligheidsregio Zeeland. Het project Deltawateren omvatte onder andere de aanschaf van de benodigde incidentbestrijdingsmiddelen, het maken van werkafspraken en sluiten van convenanten met partners en het opleiden, trainen en oefenen van alle functionarissen betrokken bij de incidentbestrijding op het water. Daarbij is een belangrijk speerpunt van het project - het opstellen van het incidentbestrijdingsplan Deltawateren - afgerond. Bron: Veiligheidsregio Zeeland
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.