Skip to main content

Twee recreanten en twee honden gered van zandplaat

  • Fotogallery:
  • 25-06-2023

Twee wandelaars met hun honden zijn vanavond door de KNRM gered van een zandplaat nabij Rilland. Zij waren de zimmermangeul overgestoken, maar door het opkomende water konden de kant niet meer veilig bereiken. Een passant sloeg alarm waarop rond 17:40 uur de vrijwilligers van KNRM reddingstation Hansweert zijn gealarmeerd.

De wandelaars en honden zijn door de redders aan boord van de reddingboot  genomen. Buitenom een nat pak hielden zij niets over aan dit avontuur.

  • Hits: 362

Vals alarm door EPIRB

  • Fotogallery:
  • 25-03-2023

Vrijwillige redders van KNRM reddingstation Hansweert en de bemanning van Rijkswaterstaat patrouillevaartuig RWS 79 zijn zaterdagmiddag 25 maart uitgevaren nadat het Kustwachtcentrum een radionoodsignaal had opgevangen. Dit signaal leek afkomstig uit de omgeving van de kruising van het hoofdvaarwater van de Westerschelde met de Schaar van Valkenisse / omgeving jachthaven Paal. Bij de lokale verkeerscentrales was geen noodgeval bekend, waarop een zoekactie werd opgestart naar de herkomst van het signaal.

Aan boord van reddingboot Jan van Engelenburg bevindt zich een zogenaamde radiorichtingzoeker. Hiermee kan de richting waar het signaal vandaan wordt gezonden worden uitgepeild waardoor een schip in nood snel kan worden gevonden. Na enig speurwerk werd de veroorzaker in de jachthaven van Paal getraceerd en bleek het signaal afkomstig van een EPIRB die uit zichzelf, ten onrechte, was geactiveerd. Loos alarm dus. Overigens bleek dat de EPIRB al vele jaren over de datum was.

Wat is een EPIRB? Hoe werkt deze? Onderhoud!
Een EPIRB is onderdeel van het wereldwijde nood- en veiligheidssysteem, Global Maritime Distress and Safety Systeem (GMDSS). De EPIRB is een noodradiobaken dat uitsluitend wordt gebruikt aan boord van schepen. Na contact met zeewater verzendt de EPIRB automatisch een noodsignaal. Ook kan de EPIRB handmatig worden geactiveerd, bijvoorbeeld als een noodsignaal via de marifoon niet wordt beantwoord. De EPIRB is gekoppeld aan het MMSI nummer en staat dus op naam van een schip of plezierjacht. Daardoor weet de Kustwacht in geval van nood van welk soort schip het noodsignaal afkomstig is.

Na activering zendt de EPIRB een distress alert uit, gelijktijdig met het MMSI nummer en de positie. Dit signaal wordt opgevangen door een wereldwijd netwerk aan satellieten en verwerkt in het Misscion Control Centre (MCC) in Toulouse die dit vervolgens doorzet naar het relevante Kustwachtcentrum. 

Het is van groot belang dat een EPIRB goed onderhouden wordt. Meer informatie daarover is terug te vinden op deze website: https://www.egmdss.com/gmdss-courses/mod/page/view.php?id=729  

reddingrapport

  • Hits: 440

Vrijwilligers KNRM Hansweert 21x uitgevaren

  • Fotogallery:
  • 03-01-2023

De vrijwilligers van KNRM reddingstation Hansweert zijn in 2022 21x uitgevaren waarbij 28 personen zijn geholpen of gered.

Reisvoorbereiding
Een goede voorbereiding van de vaartocht blijft een heikel punt bij watersporters. In vijf gevallen kwamen watersporters op de Ooster- en Westerschelde in problemen door onvoldoende reisvoorbereiding, gebrekkige kennis of een niet-zeewaardig schip. Het is dan ook niet zonder reden dat de KNRM ook het afgelopen jaar weer veel aandacht schonk aan het bewust maken van gevaren en risico’s die horen bij het water. Hierbij is de gratis KNRM Helpt app een handig hulpmiddel gebleken en niet in de laatste plaats door de mogelijkheid om direct hulp te vragen als er problemen zijn.

Test nieuwe reddingboot
Om toekomstbestendig te kunnen redden heeft de KNRM een vlootvernieuwingsplan gelanceerd. Onderdeel hiervan is dat de gehele reddingbotenvloot in de periode 2020-2035 wordt vervangen. Vrijwilligers van reddingstations Cadzand, Westkapelle en Hansweert oefenden in 2022 een week met een nieuw type reddingboot uit de ‘Van Wijk’ klasse; de Riet en Jan van Wijk.

Om te zorgen dat deze nieuwe reddingboot optimaal presteert en vrijwilligers zo effectief mogelijk kunnen redden kregen alle reddingstations waarvan de huidige reddingboot in de toekomst vervangen wordt door een nieuwe ‘van Wijk’ de gelegenheid de boot te testen. Met de feedback van alle reddingstations kan de reddingboot verder worden verbeterd. De huidige reddingboot van reddingstation Hansweert, de Jan van Engelenburg, staat op de nominatie om in 2026 vervangen te worden door een reddingboot uit de ‘Van Wijk’ klasse.

Onverminderde inzet en steun
Bijna 200 Zeeuwse vrijwilligers stonden ook het afgelopen jaar weer klaar om een van de reddingboten of kusthulpverleningsvoertuigen te bemannen. In totaal kwamen zij 305 keer in actie, in weer en wind en gesteund door meer dan 100.000 trouwe donateurs die met hun giften, donaties, schenkingen en legaten het mogelijk maken dat de KNRM 24 uur per dag klaar staat voor mensen en dieren in nood. Ook op de Zeeuwse wateren!

reddingrapport

  • Hits: 665

Zeiljacht maakt water op Oosterschelde

  • Fotogallery:
  • 06-11-2022

Meerdere hulpdiensten zijn zondagmorgen ingezet voor een zeiljacht dat water maakte op de Oosterschelde. Het jacht kon worden behouden.

Twee personen aan boord van een zeiljacht gaven rond 06:45 uur een verontrustende melding door; hun zeiljacht zou zinkende zijn. Het jacht bevond zich op dat moment nabij Gorishoek. Daarop werden de brandweerboot Scaldis uit Stavenisse, bergingsvaartuig Mistral en KNRM reddingboot Jan van Engelenburg gealarmeerd. Vanaf de Scaldis en Mistral zijn redders overgestapt. Met behulp van de bilgepomp en een pomp van de Mistral kon het water worden weggepompt. Al snel bleek dat er geen sprake was van een lek, maar dat overkomende golfslag ervoor had gezorgd dat er water binnen kwam.

Het jacht is naar de Bergse diepsluis gesleept en aldaar afgemeerd. Ondertussen gaf reddingboot Jan van Engelenburg lij waardoor de sleep zo min mogelijk invloed ondervond van wind en golfslag.

Foto's: HVZeeland.nl

  • Hits: 918

Zeeuwse reddingstations oefenen met nieuwe reddingboot

  • Fotogallery:
  • 26-10-2022

Om toekomstbestendig te kunnen redden heeft de KNRM een vlootvernieuwingsplan gelanceerd. Onderdeel hiervan is dat de gehele reddingbotenvloot in de periode 2020-2035 wordt vervangen.

Vrijwilligers van reddingstations Cadzand, Westkapelle en Hansweert oefenden de afgelopen weken met een nieuw type reddingboot uit de ‘Van Wijk’ klasse; de Riet en Jan van Wijk.

Reddingboot Riet en Jan van Wijk is gebaseerd op de zogenaamde Valentijn-2000 klasse, waarbij diverse verbeteringen zijn doorgevoerd op het gebied van duurzaamheid, geluidsreductie en ergonomie. Daarnaast is deze reddingboot voorzien van een drenkelingenklep om makkelijker op waterspiegelhoogte te kunnen werken.

Om te zorgen dat deze nieuwe reddingboot optimaal presteert en vrijwilligers zo effectief mogelijk kunnen redden krijgen alle reddingstations waarvan de huidige reddingboot in de toekomst vervangen wordt door een nieuwe ‘van Wijk’ de gelegenheid de boot te testen. Met de feedback van alle reddingstations kan de reddingboot verder worden verbeterd. De huidige reddingboot van reddingstation Hansweert, de Jan van Engelenburg, staat op de nominatie om in 2026 vervangen te worden door een reddingboot uit de ‘Van Wijk’ klasse.

Meer foto's van de nieuwe reddingboot zijn te bekijken via Mariorentmeester.nl

  • Hits: 1293

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.