Skip to main content

Werkgevers maken reddingwerk mogelijk

  • Fotogallery:
  • 14-10-2022

De vrijwilligers van KNRM reddingstation Hansweert varen jaarlijks gemiddeld 30 keer uit om mensen te redden en te helpen op de Ooster- en Westerschelde. Deze reddingsacties zijn mogelijk dankzij donateurs, vrijwillige inzet van onze mensen, steun van het thuisfront én hun werkgevers!

Daarom brachten een delegatie van het reddingstation vrijdagmiddag 14 oktober een bezoek aan De Wolf Maritime Safety te Yerseke. Speciaal om directeur Ad de Wolf te bedanken dat onze opstappers Tim en Theo onder werktijd alles mogen laten vallen om zo snel mogelijk mensen te kunnen gaan redden. En het is ook niet erg als opstapper Maarten van reddingstation Neeltje Jans iets later op zijn werk in Yerseke verschijnt na een nachtelijke reddingsactie. En dat is nog niet alles, want regelmatig mag de KNRM kosteloos gebruikmaken van de materialen en expertise van De Wolf. De KNRM heeft grote waardering voor deze steun!

De directie van De Wolf Maritime Safety is er trots op dat zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het reddingwerk door de vrijwilligers van de KNRM. Vanaf nu kunnen bezoekers dat direct zien bij de ingang. Daar hangt namelijk een bordje van de KNRM met daarop de tekst “Hier werkt een KNRM-er”.

nieuwsbericht

  • Hits: 1155

Brand aan boord survey schip

  • Fotogallery:
  • 20-09-2022

De bemanning van een survey schip sloeg dinsdagmiddag alarm nadat er brand was uitgebroken aan boord. Daarop werden onder meer de KNRM reddingstations Breskens en Hansweert en het MIRG-team (Maritime Incident Response Group Netherlands) van brandweer Zeeland gealarmeerd.

De melding kwam rond 14:55 uur binnen waarna reddingboot Jan van Engelenburg snel koers zette naar de Middelgat 1 boei, alwaar het schip zich bevond. Ook een patrouillevaartuig van Rijkswaterstaat, sleepboot Bravo en Multraship Responder schoten te hulp.

Ter plaatse bleek al snel dat de brand, veroorzaakt door kortsluiting, was gedoofd. Wat restte was gesmolten bedrading. Ondertussen had reddingboot Zeemanshoop het MIRG-team van de brandweer in Vlissingen aan boord genomen en was onderweg naar de incidentlocatie. De brandweer heeft een nacontrole uitgevoerd en het sein brand meester gegeven. Het MIRG-team bestaat uit brandweerlieden die speciaal zijn opgeleid voor brandbestrijding aan boord van schepen.

Foto: HV Zeeland

 

  • Hits: 1519

Twee personen gered uit Westerschelde

  • Fotogallery:
  • 19-09-2022

De Westerschelde is verraderlijk vaarwater. Sterke stromingen, golfslag en boeg- en hekgolven van passerende (zee)schepen kunnen voor gevaarlijke situaties zorgen. Dat ervaarden twee personen maandagmiddag 19 september ter hoogte van Walsoorden. Hun bootje was niet bestand tegen de golfslag op de Westerschelde en liep vol water, waardoor zij te water raakten.

Passerende scheepvaart zag dit gebeuren en sloeg alarm. Daarop werden om 13:30 uur de vrijwilligers van KNRM Hansweert gealarmeerd voor een melding van een man overboord.

Naast reddingboot Jan van Engelenburg schoot ook onderzoeksvaartuig Luctor te hulp. Zij wisten de drenkelingen aan boord te nemen. De bemanning van de reddingboot heeft de drenkelingen overgenomen, medisch verzorgd en snel naar Hansweert gebracht. Daar stond inmiddels ambulancepersoneel gereed voor een medische check. Vervoer naar het ziekenhuis bleek niet nodig, waarna de twee zijn opgevangen in het bemanningsverblijf.

Het bootje is geborgen door Rijkswaterstaat.

reddingrapport

  • Hits: 1358

Brand aan boord zandzuiger: inzet KNRM

  • Fotogallery:
  • 17-09-2022

Een brand in de pompkamer van een zandzuiger, gewonden en vermiste opvarenden. Dat scenario moesten de vrijwilligers van KNRM-reddingstations Breskens, Cadzand en Hansweert zaterdagochtend 17 september oplossen tijdens een gezamenlijke reddingsoefening.

Verloop van de oefening
De kapitein van zandzuiger Schenge kreeg een brandmelding vanuit de pompkamer. Hij nam contact op met de machinist die bevestigde dat er brand was. Daarop sloeg de kapitein alarm bij Kustwacht Nederland en werd de KNRM gealarmeerd. In de hectiek die volgde wilden twee bemanningsleden met een reddingsvlot vluchten, maar dat ging fout: één man sloeg overboord en de ander was wel in het vlot beland, maar had zijn been gebroken.  

Reddingboot Zeemanshoop van KNRM Breskens was als eerste ter plaatse en zette vier opstappers en EHBO-hulpmiddelen over. De bemanning van de Schenge had zich ondertussen verzameld op de vaste verzamelplaats aan boord: de stuurhut. Aan de hand van de bemanningslijst werden direct koppen geteld. Daarbij bleken enkele bemanningsleden vermist. Twee Bressiaanse opstappers gingen samen met een bemanningslid van de zandzuiger op zoek naar de vermisten aan boord. Benedendeks kwamen zij rook tegen waarop zij de zoektocht moesten staken. Een brandbestrijdingsteam van de zandzuiger nam de zoektocht verder over.

Ondertussen ontfermde de bemanning van reddingboot Jan van Engelenburg zich over de gewonde in het reddingsvlot. Deze opvarende wist te vertellen dat hij zijn maat miste en dat ze met zijn tweeën waren gevlucht. Daarop werd een zoekactie op touw gezet, onder leiding van reddingboot Zeemanshoop die inmiddels door de Kustwacht was benoemd als On-Scene-Coördinator en daarmee de leiding had op de plaats van het incident. Reddingboot Winifred Lucy Verkade Clark van KNRM Cadzand sloot ook aan bij de zoekactie.

Terwijl de zoekactie naar het overboord geslagen bemanningslid nog volop gaande was werden twee slachtoffers gelokaliseerd in de pompkamer. Zij zijn door het brandbestrijdingsteam naar een veilige plaats gebracht en door de KNRM medisch verzorgd en geëvacueerd naar de calamiteitensteiger te Terneuzen, alwaar ambulancepersoneel klaarstond voor vervoer naar het ziekenhuis.

KNRM Westkapelle had een echte melding
Reddingstation Westkapelle zou ook meedoen met de oefening, ware het niet dat zij vlak voordat de oefening van start zou gaan opgeroepen werden voor een echte melding. Een zeiljacht had een gebroken mast. Daardoor konden de vrijwilligers van reddingstation Westkapelle helaas niet aanwezig zijn.

Organisatie
De vier reddingstations aan de Westerschelde oefenen jaarlijks één maal met zijn allen een groot incident. Een uitstekend moment om de onderlinge banden op te halen, omdat tijdens echte reddingsacties ook vaak moet worden samengewerkt. Dit jaar hadden de mannen van KNRM Westkapelle de organisatie op zich genomen. Dankzij de medewerking van Zandhandel Faasse B.V. konden zij een mooi scenario uitwerken: bedankt voor de organisatie en medewerking!

Klik hier voor een uitgebreide fotoserie (fotografie: Mario Rentmeester - KNRM)

 

 

reddingrapport

  • Hits: 1525

Watersportvereniging Yerseke doneert € 1.000 aan KNRM

  • Fotogallery:
  • 18-06-2022

Leden van watersportvereniging Yerseke kregen zaterdagochtend 18 juni de gelegenheid om kennis te maken met de KNRM. De ochtend begon met een presentatie over de KNRM gevolgd door een man overboord demonstratie. Omdat preventie één van de kerntaken is werd hierin ook aandacht besteed aan het gebruik van de KNRM Helpt app en andere veiligheidsaspecten, zoals de specifieke kenmerken van vaargebieden als de Ooster- en Westerschelde. De vele zandplaten, sterke stromingen en aanwezigheid van beroepsvaart zijn potentiële gevaren waar een watersporter goed mee om moet weten te gaan.

Via de KNRM helpt app kun je éénvoudig én gratis hulp oproepen als je in nood bent (als je op de rode knop drukt krijg je direct de Kustwacht aan de telefoon), of een hulpvraag indienen als je niet in nood bent, maar wel hulp nodig hebt. Bijvoorbeeld als je motorpech hebt en op een veilige plaats voor anker ligt. Je krijgt dan een operator van de KNRM Helpt Alarm Centrale aan de telefoon die in overleg een reddingboot kan aansturen.

Na een uitgebreide kennismaking, waarbij de aanwezige leden ook een kijkje op de reddingboot konden nemen, werd de ochtend afgesloten met de overhandiging van een mooie cheque ter waarde van € 1.000 ! Hiervoor zijn wij Watersportvereniging Yerseke zeer dankbaar. De KNRM is namelijk een stichting die gefinancierd wordt door vrijwillige bijdragen van donateurs, schenkingen, nalatenschappen en bedrijfssponsoring. Het reddingwerk kost veel geld. Zo is er jaarlijks ca.
€ 700.000 nodig om de zes Zeeuwse reddingstations operationeel te houden. Dit geld wordt onder meer besteed aan opleiding van vrijwilligers en onderhoud en uitrusting van de reddingboten.

Wilt u ook financieel bijdragen? Ga dan naar https://hansweert.samenvoorknrm.nl/

  • Hits: 850

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.