Vrijwillige redders van KNRM reddingstation Hansweert en de bemanning van Rijkswaterstaat patrouillevaartuig RWS 79 zijn zaterdagmiddag 25 maart uitgevaren nadat het Kustwachtcentrum een radionoodsignaal had opgevangen. Dit signaal leek afkomstig uit de omgeving van de kruising van het hoofdvaarwater van de Westerschelde met de Schaar van Valkenisse / omgeving jachthaven Paal. Bij de lokale verkeerscentrales was geen noodgeval bekend, waarop een zoekactie werd opgestart naar de herkomst van het signaal.
Aan boord van reddingboot Jan van Engelenburg bevindt zich een zogenaamde radiorichtingzoeker. Hiermee kan de richting waar het signaal vandaan wordt gezonden worden uitgepeild waardoor een schip in nood snel kan worden gevonden. Na enig speurwerk werd de veroorzaker in de jachthaven van Paal getraceerd en bleek het signaal afkomstig van een EPIRB die uit zichzelf, ten onrechte, was geactiveerd. Loos alarm dus. Overigens bleek dat de EPIRB al vele jaren over de datum was.
Word donateur
DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM
Verander het bedrag met de plus- en minknop om te bekijken wat uw donatie voor de KNRM kan betekenen.
Muts
Muts
Geef een warm hoofd en warme oren cadeau aan een vrijwillige redder!
Schippers van reddingboten hebben jaren ervaring en opleiding. Hun schippersopleiding leert ze nog beter leidinggeven. Investeer in de schippers van de toekomst!
Er zijn meer dan 50 buitenboordmotoren in gebruik op de reddingvloot. Ieder jaar worden er acht vervangen. Wilt u een grote gift doen en daar meer advies over? Neem dan contact met ons op.
Wat is een EPIRB? Hoe werkt deze? Onderhoud! Een EPIRB is onderdeel van het wereldwijde nood- en veiligheidssysteem, Global Maritime Distress and Safety Systeem (GMDSS). De EPIRB is een noodradiobaken dat uitsluitend wordt gebruikt aan boord van schepen. Na contact met zeewater verzendt de EPIRB automatisch een noodsignaal. Ook kan de EPIRB handmatig worden geactiveerd, bijvoorbeeld als een noodsignaal via de marifoon niet wordt beantwoord. De EPIRB is gekoppeld aan het MMSI nummer en staat dus op naam van een schip of plezierjacht. Daardoor weet de Kustwacht in geval van nood van welk soort schip het noodsignaal afkomstig is.
Na activering zendt de EPIRB een distress alert uit, gelijktijdig met het MMSI nummer en de positie. Dit signaal wordt opgevangen door een wereldwijd netwerk aan satellieten en verwerkt in het Misscion Control Centre (MCC) in Toulouse die dit vervolgens doorzet naar het relevante Kustwachtcentrum.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.