Reddingvlotten overboord bij de Nieuwe Maze, Redders redden vlotten, deze bleken geen catering te hebben.
Donderdag, aan het eind van een PR vaartocht met gasten op de KNRM reddingboot Jeanine Parqui actie. De redders waren rond 12.00 uur door het Breeddiep gevaren richting Berghaven toen er 2 reddingvlotten drijvend werden waargenomen op de Waterweg.
De 20 persoons reddingvlotten dreven zuid van de Stena Line steiger. Deze bleken overboord gegaan bij het schip de Nieuwe Maze van het Havenbedrijf, die hier 10 minuten eerder had gevaren richting de Europoort. De KNRM redders ondernamen direct actie en pikte de 2 reddingvlotten mee op sleep.
Enige minuten later met de vlotten gearriveerd in de Berghaven. Hier werden de reddingvlotten aan boord getakeld van de RPA 15, deze zal zorgen dat zij bij de eigenaar komen. In tegenstelling tot de Nieuwe Maze bleken de vlotten geen catering aan boord te hebben; jammer.
Hans Nieuwenhoff is KNRM vrijwilliger met een walfunctie en schipper van 41 bunkerbootjes. Hans heeft 41 bunkerbootjes uitstaan in het Westland. Deze staan bij winkels en horecagelegenheden in de buurt van de kassa en mensen kunnen hier geld in doneren voor de KNRM.
Onze bunkerschipper heeft tijdens zijn voorjaarsronde 26 bootjes gelost met als resultaat:
Een totaalgewicht van 11,9 kilo aan Euro’s met een totaalbedrag van € 555.83.
Papiergeld is niet meegewogen maar leverde toch een bedrag op van € 180.-
Engels geld, met name van de Stena Line en de Hoekse vishandel, 2.6 kilo.
Ook geld van over de hele wereld kwam Hans tegen en een briefje van Hfl 25.-
Alle gelden en donaties komen ten goede aan de KNRM, ongetwijfeld weet u dat de KNRM uitsluitend bestaat van vrijwillige bijdragen, erfenissen en legaten. Vind u het prettig om ook iets te doen voor de KNRM en een bunkerbootje op uw toonbank wil, neem contact met ons op via deze site of de KNRM in IJmuiden.
Om 03.45 uur gepaged voor een zeiljacht met paniekerige opvarenden. De bemanning wist niet precies waar zij waren, zij dachten ergens voor Rotterdam. Om 05.00 uur jacht losgetrokken en retour Berghaven.
De Kustwacht kreeg vanmorgen om 03.40 uur een paniekerig noodbericht door. Het zeiljacht Rebula zou op de stenen zijn verdaagd voor Rotterdam. Bij uitvaren met zoeklichten al de dammen van de pieren bekeken. Verkeerscentrale Hoek zag ook niets in deze buurt op de schermen. Na een aantal radiopeilingen, mede door de verkeerscentrale, werd duidelijk dat het jacht zuidelijker moest liggen.
Buiten de pieren een beter radiocontact met het zeiljacht en een positie kunnen noteren. Het schip bevond zich in de gepeilde positie 51°.58.50 Noord en 003°57.30 Oost. Tevens was reddingboot George Dijkstra van Ter Heijde gealarmeerd om mee te zoeken. Om 04.45 uur ter plaatse en een opstapper overgezet om de sleeptros te beleggen. Geluk, het 52 voet zeiljacht lag op zand en stak 2.40 meter diep. Vrij snel kwam het zeiljacht los en werd er gecontroleerd op schade en lekkage.
De situatie bleek onder controle en de George Dijkstra bedankt voor hun support. Aan boord bevonden zich een Spanjaard en een Zweed die het zeiljacht naar Zweden zeilden. Grote werklampen in de 2e Maasvlakte hielden zij voor de havenmond en dachten aan geleide lichten. De zeilers hadden alles op orde, goede kleding en de juiste kaarten.
Nadat alles op orde bleek is het jacht op eigen kracht verder gevaren, opstapper teruggehaald en retour Berghaven. Onder begeleiding van de RPA 16 is het jacht de havenmond binnengevaren, zij wilden het jacht nog onderzoeken. Om 05.45 uur werd reddingboot Jeanine Parqui gemeerd en konden de redders vroeg aan de dag beginnen.
Een week eerder, op dinsdagmorgen 19 mei vroeg het zeiljacht assistentie van onze Engelse collega's, stukje uit hun verslag en link:
Falmouth All Weather be launched to assist the 60ft yacht Rebula with two persons on board which was 27 miles South East of Falmouth. The yacht had been at sea for ten days and was struggling with the prevailing conditions so had requested assistance.
Dinsdag 5 mei om 19.25 uur gepaged door het Kustwachtcentrum. Viskotter Flamingo uit Zeebrugge maakt water voor Scheveningen. 4 KNRM reddingboten bieden assistentie om water uit het schip te pompen.
De KNRM reddingstations van Scheveningen, Ter Heijde, Hoek van Holland en Stellendam zijn dinsdagavond in touw geweest bij de viskotter Flamingo. De lekke kotter ligt 8 mijl Zuidwest van Scheveningen en wordt door een collega kotter uit Zeebrugge gesleept.
Nadat er bergingspompen zijn overgezet op de Flamingo en een aantal KNRM’ers begint het wegpompen van het water. Gelukkig blijkt niet de machinekamer onder water te staan maar een werkplaatsruimte op het schip. Even later blijkt wegpompen niet te helpen en het water komt hoger of lager, het blijft gelijk aan zeeniveau.
Nadat de viskotter stabiel genoeg bleek kreeg men toestemming om de Maasmond over te steken. De Kustwacht heeft ook het kustwacht sleepvaartuig naar de Zuid gestuurd. Voorbij de Maasmond zijn de reddingboten Kitty Roosmale Nepveu en George Dijkstra afgelost door de Antoinette uit Stellendam. Het span kabbelde voort met een vaart van 6 tot 7 knopen. Inmiddels bleek dat de viskotter naar Zeebrugge wilde gaan.
Kustwachtcentrum heeft in overleg besloten om de KNRM reddingboten met materiaal terug te halen. Er kwam geen water meer in de kotter en deze werd stabiel door gesleept door zijn collega visser. Even voorbij het slijkgat, de vaargeul naar Stellendam namen we afscheid. De KNRM reddingboot Jeanine Parqui nam alle pompen en slangen mee retour naar Hoek van Holland, waar zij woensdag bij de reddingstations werden afgeleverd.
Tijdens middag oefening gevraagd zeiljacht te begeleiden. Vier KNRM reddingboten in actie, ook de NHV SAR helikopter kwam langs.
Het zeiljacht Spica, met als bestemming Blankenberge had te kampen met motorpech. De schipper besloot hierdoor terug te keren vanuit Stellendam richting IJmuiden. Via Verkeers Centrale Hoek werd aan de KNRM verzocht het zeiljacht de Maasmond over te begeleiden. Het is verboden de vaargeul over te steken zonder dat de motor onmiddellijk gebruikt kan worden.
Op het moment dat dit verzoek binnen kwam waren er drie reddingboten aan het oefenen voor de Maasvlakte. De reserve reddingboot Christien kwam vanuit Stellendam naar Hoek van Holland. Voor de oefening afgesproken de Christien te stranden voor de Maasvlakte met de KNRM reddingboot Antoinette als back-up. De KNRM reddingboot Jeanine Parqui zou de Christien bergen en meenemen.
Juist toen de oefening startte kwam het begeleiding verzoek voor het zeiljacht. In overleg is de KNRM reddingboot Antoinette naar het zeiljacht vertrokken zodat de oefening kon worden voltooid. Na het vlot trekken van de Christien gezamenlijk naar het zeiljacht vertrokken. Rond het zeiljacht dobberden nu drie KNRM reddingboten. Tijdens het wisselen van bemanningen ter plaatse kwam ook de NHV SAR helikopter over vliegen.
De schipper van het zeiljacht voelde zich vast overrompeld door zoveel aandacht. De bemanning van het zeiljacht was bijzonder capabel, echter pech komt altijd onverwacht. Het zeiljacht was compleet nagekeken op een scheepswerf en zou tiptop in orde moeten zijn. Voor de KNRM gaf dit net een stukje extra cachet aan de oefening. Het zeiljacht is verder gezeild naar IJmuiden waar de KNRM reddingboot Koos van Messel het jacht de haven heeft binnen begeleid.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.