Skip to main content

Kotter gestrand bij Ameland

  • Fotogallery:
  • 30-03-2016

Woensdag avond na de evaluatie van de oefenavond (23:26 uur) komt op de marifoon in het boothuis Paal 8 Terschelling een oproepje van een visserman die op het strand is beland van Ameland.

Omdat er nog een complete bemanning in het boothuis aanwezig is wordt er kort overlegd met het Kustwachtcentrum en wordt de Frans Hogewind klaargemaakt. Enkele minuten later is de reddingboot te water en onderweg.

De visserman is tijdens het halen van de netten overvallen door een breker op de zijkant van het schip waardoor hij over zijn eigen netten heen gezet werd. Om de netten niet in de schroef te krijgen heeft hij zijn motor stop moeten zetten. Gevolg was dat hij binnen enkele ogenblikken aan de grond liep. Omdat de netten nog steeds onder het schip door zaten was er geen optie om zelfstandig weer weg te komen en werd er hulp ingeroepen.

Ter plaatse gekomen heeft de Frans Hogewind een sleepverbinding gemaakt met het achterschip en de kotter achteruit weer vrij getrokken van het strand. Hierna is door de eveneens gealarmeerde Anna Margaretha (Station Ameland Ballumerbocht) een sleep op de voorkant van het schip gezet. Door de voorwaartse beweging spoelden de netten en touwen weer vrij van het roer en de schroef en zodoende kon de visserman zijn werkzaamheden weer hervatten. Om 02:00 uur stond de Frans Hogewind weer gereed op station voor de volgende inzet.

reddingrapport

  • Hits: 3343

Kitesurfers mogelijk in problemen

  • 31-01-2016

Zondag eind van de middag krijgt de Verkeerscentrale Brandaris melding van kitesurfers die mogelijk in problemen zijn noord van Terschelling.

De bemanning van de Brandaris heeft in overleg met de politie, mede in verband met de invallende duisternis, besloten om gelijk op te schalen en het KNRM reddingstation Paal 8 in te zetten.
Bij aankomst in het boothuis kreeg de bemanning de mededeling dat een GPS tracker op strand gevonden was, maar dat er van twee kitesurfers geen spoor meer te bekennen was.
Onderweg op het strand werd duidelijk dat de kitesurfers vaker gebruik maken van een tweede auto die van te voren bij een andere overgang neergezet werd.
Om deze reden is het kusthulpverleningsvoertuig over strand om de oost gegaan. Reddingboot Frans Hogewind bij West aan Zee gelanceerd en zou het water afzoeken in dezelfde oostelijke richting.

Achter ons bleken de surfers net met hun tweede auto terug te zijn gekomen bij hun vertrekpunt, waar ze gelijk ook de politie troffen.
Na de bevestiging dat de GPS tracker van hun was kon de inzet dus worden beëindigd.

reddingrapport

  • Hits: 2008

Oud-secretaris/penningmeester Gerard Ruijg overleden

  • 11-01-2016

Op 11 januari overleed Gerard Ruijg, op 80-jarige leeftijd. Gerard Ruijg was van 1975 tot 2006 verbonden aan het reddingstation Terschelling. De eerste twee jaar als opstapper, daarna als secretaris/penningmeester van de plaatselijke commissie.

Gerard was docent aan de Zeevaartschool en als zodanig betrokken bij de scheepvaart rond Terschelling. Geheel in de Terschellinger traditie meldde Gerard zich daarom ook als vrijwilliger voor de reddingboot. Maar toen er in 1977 een functie beschikbaar was in de plaatselijke commissie maakte Gerard de overstap naar bestuurlijk vrijwilligerswerk voor de Redding Maatschappij. Dat bleef hij doen tot zijn afscheid in 2006.

In zijn vrijwilligersperiode maakte hij hoogte- en dieptepunten op de reddingstations mee. Zoals in 1981 het kapseizen van de reddingboot Nicolaas Marius, met dramatisch verlies van tweede schipper Jan Ruyg. Maar ook de spraakmakende reddingen bij de Briz in 1990, de Time for Sydney in 1999 en vele anderen. Gerard nam geen deel aan die reddingen, maar wel aan alles dat nodig was om het reddingwerk mogelijk te maken. Zo kregen de reddingstations nieuwe boothuizen en kwamen er nieuwe reddingboten en voertuigen.

Gerard Ruijg werd door zijn punctuele en formele secretariswerk de spil voor de reddingstations West-Terschelling en Paal 8. Niets ontsnapte aan zijn aandacht en tot in detail verzorgde hij de administratie. Ook als penningmeester was hij secuur en paste goed op de centen. Maar tegelijkertijd kon hij als het nodig was volhardend pleiten voor vernieuwing en investering. Op geheel eigen wijze vervulde hij zijn managers rol voor de grote groep vrijwilligers op het eiland. Altijd in goed overleg met de inspecteurs en directie van de KNRM.

Gerard Ruijg gedenken wij met eerbied en dankbaarheid voor wat hij voor de KNRM heeft betekend.

nieuwsbericht

  • Hits: 2103

Uit Mooi!Terschelling nr. 4, bijlage van Weekblad de Terschellinger

  • 04-01-2016

“Je moet altijd naar een plaats waar een ander graag weg wil”

"Belangrijk bij dit soort werk is dat je vrouw achter je staat”

“Je moet altijd naar een plaats waar een ander graag weg wil”

Er zijn momenten geweest dat hij dacht niet meer thuis te zullen komen. Maar spijt dat hij bij de KNRM is gaan werken heeft Ane Ruijg nooit gehad. “Als timmerman kun je ook van het dak af donderen”, zegt hij nuchter. Als beroepsschipper bij de KNRM was hij 29 jaar lang 24 uur per dag oproepbaar in geval van nood. En met ruim 1.400 reddingsacties en zo’n 2.400 geredden (“De potvissen en papegaaien niet meegerekend”) kan hij terugkijken op een heel bijzonder werkzaam leven.

Niet dat Ane als jonge jongen al meteen de zee op wilde. “Ik was monteur in de werkplaats van de Holland, van Rederij Doeksen. Als het Guusjen was, ging ik met de Holland mee.” Bij een van de eerste reizen in extreem slecht weer is het meteen goed raak: Ane is zo zeeziek dat hij zeker weet dat hij nooit meer gaat varen. “Ik wist de hele nacht niet waar ik het zoeken moest. Maar ’s ochtends maakte de kok rijstepap en daar kreeg ik zomaar zin in. Ik nam een bord rijstepap en een kop thee en ging een uurtje liggen. En toen was het over. Ik ben nooit meer zeeziek geweest.”

Carlot
Aan boord van de Holland pakt Ane alles aan. “Ik werkte in de machinekamer en ben zelfs kok geweest. Wat het varen betreft heb ik veel geleerd van kapitein Klaas van der Wielen.” Wanneer de Holland overgaat naar Rijkswaterstaat wordt Ane gepolst of werken bij de Reddingmaatschappij niets voor hem is. Hij heeft eerst weinig zin omdat de verdiensten laag zouden zijn. Maar dat blijkt mee te vallen en zo wordt Ane in 1979 stuurman op reddingboot Carlot. “Wat we de hele dag deden? Vooral onderhoud, want die schepen waren nog van ijzer, dus dat roestte van alle kanten natuurlijk, met dat zoute water.”

Een redding met de Carlot die Ane zich nog goed herinnert, is die van de Briz, een Russisch visverwerkend fabrieksschip met 54 man aan boord. “Dat was eind januari 1990. De Briz had machinepech boven Texel. Het anker was gebroken en ze dreven met de wind en de stroom mee. Eenmaal boven Vlieland maakte hij water en viel de elektriciteit uit. Dus wij erop af. Maar het is niet zomaar wat om 54 man van boord te halen onder die omstandigheden. Het was windkracht 10 tot 11, met uitschieters naar 12, dus orkaankracht.”

Pikhaak
Ane en zijn mannen proberen het aan de achterkant van het schip, en dat lijkt te lukken. “De eerste keer sprongen er twee man in het net. We hadden de moed erin. Weer langszij, en er sprongen weer twee over. Maar de laatste ging over de kop, zo het water in. Die is verzopen, dacht ik. De schijnwerpers aan en verdomme, we vonden hem ook nog. We hebben hem met een pikhaak uit het water getrokken. Daarna stapte er nog een over, maar toen durfde niemand meer.” Even later gaat het bijna mis met de reddingboot zelf. “We kwamen langszij, de kont van de Briz ging omhoog en klapte zo op de Carlot. Dan denk je: dit is het einde. Maar de kont kwam omhoog en wij kwamen er onderweg. Daarna hebben we niks meer gedaan, we moesten even van de schrik bekomen.”

Wel blijft de Carlot bij de Briz tot de wind genoeg is gaan liggen en de helikopters weer kunnen vliegen. “De volgende ochtend kwamen een Duitse en Belgische heli om het schip leeg te halen, toen was alles gered.”

De Carlot zet vervolgens koers naar Terschelling. “We kregen bericht dat er een helikopter zou komen om de vijf geredden over te nemen. Ik keek de jongens aan en zei: ‘Al stuur je honderd helikopters, er komt geen man van boord af. De deur gaat dicht.’ Wij het werk doen en zij straks met de eer gaan strijken, van mijn leven niet. Toen we de haven van Terschelling binnenvoeren, stonden er een paar honderd man op de kant. Een warmere ontvangst kun je niet krijgen. Dan merk je pas hoe het eiland meeleeft.”

Alfried Krupp
Begin jaren negentig komt er een nieuwe fase in het reddingswerk als de zogenaamde ‘rigid inflatable boats’, ook wel RIB’s genoemd, hun intrede doen. Deze ‘halve’ rubberboten zijn een stuk lichter en vragen veel minder onderhoud. Op Terschelling wordt zo de reddingboot Jan van Engelenburg gestationeerd en Ane wordt gevraagd om daar schipper op te worden. “Ze wilden een allrounder, en ik had de meeste ervaring.”

Het is op de Jan van Engelenburg dat Ane een van zijn zwaarste reizen ooit zal maken. “Dat was op 1 januari 1995. De Alfried Krupp, de reddingboot van Borkum, was door een zware grondzee in de problemen gekomen. Een paar andere reddingboten hadden willen helpen, maar moesten terug. Niet zo raar, want er stonden golven van veertien, vijftien meter.”

De Alfried Krupp had een eskimorol gemaakt, zo bleek toen Ane en zijn mannen met veel moeite de boot bereikten. “De mast was eraf geslagen, de railing lag plat, je wilt niet weten wat een ravage het was. De stuurman was al zijn tanden kwijt en zijn neus was kapot. De opstapper had zijn enkel gebroken, die lag in het water, zwaar onderkoeld. Ze vertelden dat de voorman en de machinist overboord waren geslagen.” Dan moet Ane een van de moeilijkste beslissingen in zijn leven nemen. “Ons werd vanaf de wal gevraagd of we terug wilden gaan om die mensen te zoeken. Toen heb ik gezegd: ‘Nee. Ze hebben geen overlevingspak aan, het is hartje winter en de wind heeft orkaankracht. Het heeft totaal geen zin.’ Dat was voor de eerste keer in mijn leven en ik naar ik hoop ook voor de laatste keer dat ik zo’n beslissing heb moeten nemen.”

Op de terugweg vinden Ane en zijn mannen de twee drijvers van de reddingvesten van de Duitsers. “Dat heeft zo moeten zijn, denk ik, en het zei ons genoeg. Het was voor die jongens meteen einde oefening, ze hadden geen schijn van kans. Ze zijn beiden later gevonden. De een na drie weken, de ander na twee maanden. Toen pas had ik er definitief vrede mee.”

Vertrouwen
Bang is Ane eigenlijk nooit geweest, zelfs niet toen ze een keer met boot en al over de kop gingen. “Natuurlijk zijn er momenten dat je een ei tussen je billen gaar kunt koken, maar het gebeurt zo snel dat je geen tijd hebt om bang te zijn. Pas later komen de koude rillingen, maar dat gaat weer voorbij. Natuurlijk zijn er risico’s. Je moet altijd naar een plaats waar een ander graag weg wil. Maar ik heb er nooit spijt van gehad en ben blij dat ik het allemaal gedaan heb.”

Belangrijk bij dit soort werk is dat je vrouw achter je staat, vindt Ane. “Ik heb jongens meegemaakt die thuis problemen hadden. Dat neem je mee aan boord en dan wordt het moeilijk.” Grinnikend: “Als mijn pieper ging, zei Hillie altijd: ‘Denk je erom, rijd je voorzichtig?’ Pas later begreep ik dat ze niet het varen bedoelde, maar het feit dat ik zo snel mogelijk naar West wilde. In het varen had ze honderd procent vertrouwen. ‘Ik weet hoe Ane is en het zijn goede schepen’, zei ze altijd.”

Voor zijn reddingswerk is Ane onderscheiden met diverse medailles en oorkondes. Ook is hij sinds 2008 Ridder in de Orde van Oranje Nassau. “De meest bijzondere medaille is toch wel de gouden De Ruyter-medaille. Die kreeg ik in 2011, toen was ik al met pensioen. In honderd jaar tijd zijn er daar maar tachtig van uitgegeven, dus daar ben ik wel trots op.”

Uit Mooi!Terschelling nr. 4, bijlage van Weekblad de Terschellinger nr. 1562, d.d. 17 december 2015.

nieuwsbericht

  • Hits: 2402

Nieuwjaarsreceptie Terschelling

  • Fotogallery:
  • 02-01-2016

Tijdens de nieuwjaarsreceptie werden de vrijwilligers oorkonden uitgereikt door de burgemeester van Terschelling.

Jaarlijks worden tijdens de nieuwjaarsreceptie de vrijwilligersmedailles of jaartekens openbare orde en veiligheid en de daarbij behorende oorkonden uitgereikt door de burgemeester van Terschelling aan de vrijwilligers die 10 of meer jaren taken hebben verricht als vrijwilliger bij de KNRM.

De oorkonde wordt uitgereikt als blijk van waardering vanwege Zijne Majesteit de Koning.

Dit jaar werden er uitgereikt aan de vrijwilligers van station West en Paal 8:

10 jaar: R. Bakker en F.J. Jorritsma

15 jaar: P. Terpstra, A. Alta en V. Terpstra

20 jaar: O.J. Hek en A. Pater

25 jaar: F. van der Heide en G. Smit

30 jaar: S. Bakker

35 jaar: J. kooijman

45 jaar: J.P. Rijf

nieuwsbericht

  • Hits: 2436

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.