KNRM station Noordwijk is vandaag omstreeks 12:30u. gealarmeerd ter ondersteuning van de ambulancedienst in het noordelijk duingebied van Noordwijk. Een voetganger werd daar tijdens een een wandeling onwel waarop alarm werd geslagen. Gezien de moeilijk bereikbare locatie van het slachtoffer werd het KNRM kusthulpverleningsvoertuig (KHV) ingezet. Het slachtoffer is ter plaatse gecontroleerd waarna het slachtoffer doormiddel van het kusthulpverleningsvoertuig naar de ambulance kon worden overgebracht.
KNRM station Noordwijk is vandaag omstreeks 12:30u. gealarmeerd ter ondersteuning van de ambulancedienst in het noordelijk duingebied van Noordwijk. Een voetganger werd daar tijdens een een wandeling onwel waarop alarm werd geslagen. Gezien de moeilijk bereikbare locatie van het slachtoffer werd het KNRM kusthulpverleningsvoertuig (KHV) ingezet. Het slachtoffer is ter plaatse gecontroleerd waarna het slachtoffer doormiddel van het kusthulpverleningsvoertuig naar de ambulance kon worden overgebracht.
Vanmiddag omstreeks 12:00u. is de reddingboot Paul Johannes van KNRM station Noordwijk gealarmeerd voor een surfer in problemen ter hoogte van beachclub Zilt in Katwijk. De surfer was daar met zijn surfboard te water gegaan maar werd daarna door omstanders niet meer waargenomen.
Voor de zoekactie alarmeerde de Kustwacht meerdere eenheden omdat de watertemperatuur, harde wind en ruwe zee een verhoogd risico met zich mee bracht. Zo werden KNRM station Katwijk, KNRM station Noordwijk en het Donier Kustwacht vliegtuig voor de zoekactie ingezet.
Vlak na lancering van de Noordwijkse reddingboot Paul Johannes werd de surfer door het Kusthulpverleningsvoertuig (KHV) van KNRM station Katwijk op het strand van Katwijk aangetroffen waarna de zoekactie in Katwijk werd afgeschaald.
Het Donier Kustwachtvliegtuig trof na de eerste zoekactie ter hoogte van Grand Hotel Huisterduin in Noordwijk nog een surfer aan waarvan het vermoeden bestond dat de surfer in problemen was. De Noordwijkse en Katwijkse reddingsboten zijn daarop een nieuwe zoekactie gestart. Ook deze surfer werd door het Noordwijkse kusthulpverleningsvoertuig (KHV) op het strand aangetroffen. Waarna de hulpdiensten weer retour station konden.
Zaterdagmiddag omstreeks 15:15u. is het kusthulpverleningsvoertuig (KHV) van KNRM station Noordwijk opgeroepen ter assistentie van de ambulancedienst in het noordelijk duingebied van Noordwijk.
Een ruiter was aldaar van het paard gevallen waarbij de ruiter onbekend letsel aan rug en been opliep. Het slachtoffer lag voor de hulpdiensten op zeer moeilijk begaanbaar terrein waardoor het KNRM kusthulpverleningsvoertuig werd ingezet. Het slachtoffer is door de hulpdiensten ter plaatse gestabiliseerd waarna het slachtoffer doormiddel van het KNRM kusthulpverleningsvoertuig vanuit het duingebied naar de ambulance kon worden overgebracht. De ambulance heeft het slachtoffer daarna met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
Afgelopen week werd het nieuwe vlootplan bekend gemaakt door KNRM directeur Jacob Tas. In de komende 15 jaar worden 75 nieuwe reddingboten gebouwd ter vervanging van bestaande schepen bij de 46 KNRM reddingstations.
Tas: “Onze huidige reddingvloot is geheel betaald uit grote schenkingen en nalatenschappen van zeer betrokken particulieren en bedrijven. Uit dankbaarheid dragen de reddingboten daarom ook de naam van de schenker. Dat hopen wij ook met de toekomstige reddingboten te kunnen doen. De financiering van een deel van de nieuw te bouwen reddingboten is al toegezegd, soms in een testament, maar ook door een grote schenking van een donateur. Wij noemen ze onze Redders aan de wal. De eerste nieuwe reddingboot wordt nu al gebouwd en komt in 2021 in de vaart. Daarmee is de start gemaakt van een reeks vernieuwingen binnen de KNRM vloot”.
Op station Noordwijk wordt in 2023 de huidige Seatrack, de bootwagen, vervangen door een combinatie van een Challenger trekker en aanhanger. De huidige bootwagen is inmiddels bijna 30 jaar oud en aan vervanging toe. Hiervoor moet echter het boothuis verlengd worden omdat de nieuwe combinatie langer is dan de huidige bootwagen. In de afgelopen vijftien jaar zijn er diverse plannen voor een nieuw boothuis gemaakt en ook weer stopgezet. Inmiddels is een omgevingsvergunning in behandeling. Zodra deze is goedgekeurd zal het huidige boothuis vervangen worden en kan de nieuwe combinatie in 2023 hopelijk gestald worden in het nieuwe gebouw.
De huidige reddingboot Paul Johannes is in 2007 in dienst gekomen op Noordwijk. Deze verving de Valentijn welke in 1990 in dienst kwam en wat het eerste schip was voor de KNRM in deze klasse. De Paul Johannes wordt in 2032 vervangen voor een derde generatie alluminium strandreddingboot welke dat de ‘Van Wijk klasse’ gaat heten en waarvan de eerste nu in aanbouw is. Noordwijk is zeer tevreden met het huidige type en zijn voorganger de Valentijn. Het concept van dit schip, dat door zijn waterjets kan aanlanden op het strand en zeer veilig is voor drenkelingen in het water, is de basis voor de huidige doorontwikkeling, waar het accent op milieu en comfort voor de bemanning ligt.
In de afgelopen maanden heeft de Paul Johannes een grote werf beurt gehad bij Habbeké Shipyard te Hoorn. Dit groot onderhoud vindt elke zes jaar plaats. Het gehele schip wordt gecontroleerd op mogelijke gebreken en systemen worden vernieuwd voor zover mogelijk. Dit gebeurt in nauw overleg met de bemanning van het station en zij zijn ook regelmatig op bezoek geweest bij de werf. Inmiddels is de Paul Johannes weer terug op het station en in perfecte conditie voor weer zes jaar inzet. Wij zijn Habbeké Shipyard dan ook dankbaar voor de prettige samenwerking en een perfect schip.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.