Noordwijk enthousiast over nieuwe vlootplan

14 december 2020

Afgelopen week werd het nieuwe vlootplan bekend gemaakt door KNRM directeur Jacob Tas. In de komende 15 jaar worden 75 nieuwe reddingboten gebouwd ter vervanging van bestaande schepen bij de 46 KNRM reddingstations.

Tas: “Onze huidige reddingvloot is geheel betaald uit grote schenkingen en nalatenschappen van zeer betrokken particulieren en bedrijven. Uit dankbaarheid dragen de reddingboten daarom ook de naam van de schenker. Dat hopen wij ook met de toekomstige reddingboten te kunnen doen. De financiering van een deel van de nieuw te bouwen reddingboten is al toegezegd, soms in een testament, maar ook door een grote schenking van een donateur. Wij noemen ze onze Redders aan de wal. De eerste nieuwe reddingboot wordt nu al gebouwd en komt in 2021 in de vaart. Daarmee is de start gemaakt van een reeks vernieuwingen binnen de KNRM vloot”.

Op station Noordwijk wordt in 2023 de huidige Seatrack, de bootwagen, vervangen door een combinatie van een Challenger trekker en aanhanger. De huidige bootwagen is inmiddels bijna 30 jaar oud en aan vervanging toe. Hiervoor moet echter het boothuis verlengd worden omdat de nieuwe combinatie langer is dan de huidige bootwagen. In de afgelopen vijftien jaar zijn er diverse plannen voor een nieuw boothuis gemaakt en ook weer stopgezet. Inmiddels is een omgevingsvergunning in behandeling. Zodra deze is goedgekeurd zal het huidige boothuis vervangen worden en kan de nieuwe combinatie in 2023 hopelijk gestald worden in het nieuwe gebouw.

De huidige reddingboot Paul Johannes is in 2007 in dienst gekomen op Noordwijk.  Deze verving de Valentijn welke in 1990 in dienst kwam en wat het eerste schip was voor de KNRM in deze klasse. De Paul Johannes wordt in 2032 vervangen voor een derde generatie alluminium strandreddingboot welke dat de ‘Van Wijk klasse’ gaat heten en waarvan de eerste nu in aanbouw is. Noordwijk is zeer tevreden met het huidige type en zijn voorganger de Valentijn. Het concept van dit schip, dat door zijn waterjets kan aanlanden op het strand en zeer veilig is voor drenkelingen in het water, is de basis voor de huidige doorontwikkeling, waar het accent op milieu en comfort voor de bemanning ligt.

 In de afgelopen maanden heeft de Paul Johannes een grote werf beurt gehad bij Habbeké Shipyard te Hoorn. Dit groot onderhoud vindt elke zes jaar plaats. Het gehele schip wordt gecontroleerd op mogelijke gebreken en systemen worden vernieuwd voor zover mogelijk. Dit gebeurt in nauw overleg met de bemanning van het station en zij zijn ook regelmatig op bezoek geweest bij de werf. Inmiddels is de Paul Johannes weer terug op het station en in perfecte conditie voor weer zes jaar inzet. Wij zijn Habbeké Shipyard dan ook dankbaar voor de prettige samenwerking en een perfect schip.