Skip to main content

Kite gevonden door binnenvaarder

  • Fotogallery:
  • 20-02-2021

Zaterdagmiddag is reddingboot Zeemanshoop uitgevaren voor een kite die was aangetroffen door een binnenvaartschip. Na een korte zoekactie blijkt de surfer met zijn spullen op het strand te staan.

Zaterdagmiddag treft een binnenvaartschip aan boei 2A bijna in het hoofdvaarwater op de Westerschelde een kite zeil aan zonder persoon. Er wordt onmiddelijk melding gemaakt bij de Nederlandse kustwacht die de bemanning van reddingboot Zeemanshoop alarmeert.

Zeven minuten na alarm vertrekt de reddingboot in Breskens richting de opgegeven positie. De RWS 78 van rijkswaterstaat is op dat moment ook onderweg naar de opgegeven positie. Als de reddingboot bijna ter plaatse is wordt de kite door iemand op het strand opgehaald net als zijn board, dit wordt door de bemanning van het rijkswaterstaat vaartuig gezien. Aangezien er niet duidelijk is of er iemand nog in problemen is begint de reddingboot zoekslagen te maken. Even later voegt ook politie vaartuig P-41 zich bij de zoekactie

Omdat er geen mogelijk is door de vele surfers die op dit moment van het mooie weer aan het genieten zijn om een persoon op de wal te zetten door de Zeemanshoop wordt er een politie eenheid gevraagd te vragen of de persoon die gezien is met de kite ook de surfer is. De desbetreffende surfer is inderdaad los geweest van zijn materiaal. Aan de hand van dit verhaal wordt er besloten de zoekactie af te blazen en kunnen alle eenheden terug naar hun post.

Tijdstip alarm: 14:15 uur
Wind: Zuid 6 bft.
Zicht: Goed 

reddingrapport

  • Raadplegingen: 2035

Peilen noodsignaal EPIRB

  • Fotogallery:
  • 19-02-2021

Woensdagavond kreeg de bemanning van reddingboot Zeemanshoop tijdens een navigatieoefening een melding van de Kustwacht dat er een EPIRB noodsignaal op een positie nabij Vlissingen was afgegaan. Na de vraag of wij dit signaal konden peilen, was via onze radiorichtingzoeker niets waarneembaar. In overleg met de Kustwacht zijn we doorgevaren naar de opgegeven positie (Sloehaven Vlissingen), maar ook ter plaatse troffen we niets aan. Reddingboot Zeemanshoop is daarna terug naar station Breskens gevaren.


Tijdstip alarm: 19:05 uur
Wind: Zuid-West 3 bft.
Zicht: Goed (donker)

Foto: Jaap Wolfert

  • Raadplegingen: 1823

Surfer in problemen bij Borssele

  • Fotogallery:
  • 15-02-2021

Zondagmiddag is reddingboot Zeemanshoop uitgevaren voor een surfer in problemen. De surfer was al veilig op de wal toen de reddingboot arriveerde. Hij was nog een deel zijn van materiaal kwijt na enkele zoekslagen zijn deze helaas niet gevonden.

Zondagmiddag is een surfer in de buurt van Borssele aan het surfen. Door onbekende redenen komt hij in de problemen. Iemand die hem op de wal in de gaten houd meld dit aan de Nederlandse kustwacht die de Breskense reddingboot bemanning alarmeert.

Kort na alarm vaart de reddingboot uit. Als de reddingboot bijna ter plaatse is komt het bericht dat de persoon op de wal staat maar dat er vermoedelijk nog een deel van zijn materiaal achtergebleven is. Samen met het inmiddels gearriveerde politie vaartuig P-41 worden enkele zoekslagen gemaakt maar niets aangetroffen. Alle eenheden worden bedankt en kunnen retour station.

Tijdstip alarm: 14:47 uur
Wind: Zuid 4 bft.
Zicht: Goed

  • Raadplegingen: 1736

Medische evacuatie loodsboot

  • Fotogallery:
  • 05-01-2021

Dinsdagmiddag is reddingboot Zeemanshoop gealarmeerd voor een medische evacuatie vanaf een loodsboot. De persoon is in onbekende toestand in Vlissingen overgedragen aan de gereedstaande ambulance.

Aan het einde van de middag wordt rond 16.30 buurstation Westkapelle opgepiept voor een medische noodsituatie aan boord van loodsboot Pollux welke onderweg is naar de haven van Vlissingen. Tevens wordt ook een helikopter met verpleegkundige gealarmeerd van de Kustwacht. 

Kort daarop gaan ook de piepers van de Breskense bemanning om ook ter plaatse te gaan voor bijstand. Reddingboot Uly van station Westkapelle was kort voor de Zeemanshoop ter plaatse en had personeel van een ambulance aan boord welke zijn overgestapt om zich over de persoon te ontfermen. 

Enkele minuten later arriveerde ook de reddinghelikopter van de Kustwacht en heeft ook nog een verpleegkundige aan boord van de loodsboot gezet. Besloten wordt om door te varen naar de buitenhaven van Vlissingen.

Daar wordt de persoon overgedragen aan een gereedstaande ambulance en na kort overleg met de Kustwacht en reddingboot Uly gaat de Zeemanshoop weer retour naar het station in Breskens.

Tijdstip alarm: 16:51 uur
Wind: Noordoost 4 Bft.
Zicht: Goed

reddingrapport

  • Raadplegingen: 3136

Drukste reddingsjaar in 196 jaar bestaan

  • Fotogallery:
  • 30-12-2020

KNRM reddingjaar 2020 vol corona-effecten

 

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) kijkt terug op een jaar met grote verschillen vergeleken met de jaren ervoor. Het effect van corona was zichtbaar in alles wat zich op en om het water afspeelde. Opmerkelijk genoeg steeg het aantal hulpverleningen, maar daalde het aantal personen dat daarbij betrokken was. Het grootste effect was te zien in de zomermaanden, toen Nederlanders niet naar het buitenland konden reizen en massaal naar het water trokken om te recreëren.

Vrijwilligers bleven inzetbaar
Gelukkig bleven de 1.400 vrijwilligers gezond en inzetbaar. Alle 45 reddingstations bleven nagenoeg vrij van besmettingen en konden 24 uur per dag inzetbaar blijven. Daarvoor waren wel strikte maatregelen nodig, zoals het tijdelijk stoppen van oefenavonden en het varen met een minimum aan bemanning. Dit resulteerde in beduidend minder vaaruren voor opleiding en oefening, wat een groot gemis betekende voor de nieuw instromende vrijwilligers.
 

Watersporters zochten beschut water
Door de coronamaatregelen van maart tot juni kwam de watersport veel later op gang dan normaal. De sluiting van jachthavens was te zien in de daling van het aantal hulpverleningen, vooral op de Waddenzee. Door het zomerse voorjaar en de warme zomer trokken mensen vooral naar de stranden. Dat leidde tot veel meer hulpverleningen voor zwemmers en surfers.

Opvallend is de stijging in de hulpverleningen aan watersporters op relatief beschut water, zoals de Randmeren, IJsselmeer en de Deltawateren. Daar waren vooral meer motorsloepen en kleine zeilboten te vinden dan voorheen.


Onvergetelijke drama’s en reddingen
Ieder jaar zijn er reddingen en hulpverleningen die de redders nooit meer vergeten. 2020 kende een paar drama’s die heel Nederland schokten. De vijf verdronken surfers bij Scheveningen en het meisje op Ameland dat door sterke zeestromingen werd meegesleurd en verdronk. Daar tegenover staan ook reddingen, waaronder die ene surfer bij Scheveningen die wél werd gered, en de man die zijn hond nasprong vanaf de pier bij IJmuiden. Bij veel van die momenten speelden omstanders en medewatersporters soms een essentiële rol. Waarvoor veel hulde.


Minder opvarenden dan voorheen
Het aantal geredde en geholpen personen is opmerkelijk lager dan voorgaande jaren. Dat wordt ongetwijfeld veroorzaakt door de coronamaatregel om met minder mensen bijeen te zijn. Dus ook met minder mensen op één vaartuig. Ook het volledig stilliggen van de chartervaart, die normaal gesproken grote aantallen passagiers aan boord heeft, zorgt voor minder opvarenden in de statistiek.


Beginnende watersporters kregen KNRM-tips mee
De KNRM speelde snel in op de nieuwe watersportgolf met een voorlichtingscampagne gericht op de beginnende pleziervaarders. De tips waren vooral bedoeld om de meest voorkomende oorzaken van noodgevallen tegen te gaan. Motorstoring, navigatiefouten, gebrek aan kennis en ervaring, en man-over-boord kregen veel aandacht. Desondanks waren dit de oorzaken waar redders nog steeds veel voor in actie kwamen.


Medische adviezen voor zieke zeevarenden
De artsen van de KNRM-Radio Medische Dienst (RMD), die dag en nacht bereikbaar zijn voor medische vragen van zeevarenden wereldwijd, kenden het drukste jaar ooit. Waar normaal 14 aanvragen per week binnenkwamen lag het gemiddeld nu op 20. De pieken in medische consulten gingen gelijk op met de golven van coronabesmettingen. Veel zeevarenden zitten al maanden vast op hun schip, kunnen niet naar huis en krijgen daardoor ook andere klachten dan COVID-19.  


Financiële effecten voor de KNRM
Hoewel het aantal reddingen groter is, is het aantal vaaruren bij de KNRM, door het vervallen van oefenuren, veel kleiner. Daardoor zijn de brandstof- en onderhoudskosten lager. Cursussen liggen stil en er zijn minder bijeenkomsten en reiskosten van vrijwilligers.

Het aantal donateurs, waarvan de KNRM volledig afhankelijk is, bleef in 2020 stijgen. Naar verwachting met zo’n 2.000, waardoor het totaal aantal Redders aan de wal, zoals ze genoemd worden, uitkomt op ongeveer 103.000.


Maatregelen voor 2021
Voor het komend jaar verwacht de KNRM nog een soortgelijke situatie als in 2020, met hopelijk meer versoepelingen. Het preventieprogramma, gericht op watersporters, gaat daarom onverminderd voort om ongelukken op het water te voorkomen. Dat moet uiteindelijk leiden tot minder noodzakelijke inzet van de KNRM. Er zal een inhaalslag nodig zijn om opleidingen en oefeningen van bemanningsleden weer op peil te krijgen. Vooral nieuwe vrijwilligers hebben cursussen en extra vaaruren op de reddingboten nodig.

Kortom, opnieuw een uitdaging in 2021. Met de grote veerkracht van de vrijwilligers, de steun van de 100.000 donateurs en de sympathie vanuit heel Nederland, gaat dat beslist lukken, onder het motto van de KNRM: samen helpen redden.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 2099

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!