Skip to main content

‘Wij bereiken plekken waar een ambulance niet kan komen’

  • Donatiebutton: Nee

Jakobus: ‘Een ruiterpad, het Noordzeestrand of een afgelegen duingebied, met ons KHV bereiken we plekken waar de ambulance niet kan komen. In de terreinwagen zitten AED- en EHBO koffers en er is ruimte voor een brancard en ambulancepersoneel. Zodra op Texel de ambulance een melding krijgt, wordt meteen bepaald of de inzet van het KHV nodig is.’

Ga voorbereid op pad 

Van een onwel geworden zwemmer, een gewonde wandelaar tot een vermist kind op een zomerse stranddag. Zo’n twintig keer per jaar rukt het KHV uit op Texel. ‘Doordat wij met ons voertuig snel bij een slachtoffer zijn, maken we echt het verschil. Ook kennen we alle hoeken en gaten van het eiland. Vaak hebben slachtoffers geen flauw idee waar ze zijn. Wij vragen wat ze op dat moment om zich heen zien of waar ze langs liepen. En dan weten we vaak wel genoeg.’ 

Jakobus geeft dan ook graag de tip om voorbereid op pad te gaan. ‘Weet waar je fietst, wandelt of zwemt. Als je alleen gaat, laat dit iemand weten. En vergis je niet in afstanden, want die kunnen soms best tegenvallen.’ 

 

Vrijwilligers 

Jakobus en zijn KNRM-collega’s doen het reddingwerk naast hun gewone baan. “Het is onze hobby, maar wel een heel bijzondere. Je kunt echt wat betekenen voor een ander. We mogen werken met professioneel materieel én krijgen er een hoop kameraadschap voor terug.”

Lees meer …‘Wij bereiken plekken waar een ambulance niet kan komen’

  • Hits: 2006

Hoe lanceer je een reddingboot?

  • Donatiebutton: Nee
Het rijdende reddingstation Op plaatsen langs de kust, waar geen haven is, heeft de KNRM reddingboten gestationeerd die met een lanceervoertuig worden gelanceerd. Met deze trekkerbootwagencombinatie kunnen reddingboten ook bij slecht weer worden ingezet voor reddingen. Zo werkt het!
 
  1. Reddingboot en lanceervoertuig staan gereed in boothuizen. De boot staat op de grond, de bootwagen staat er omheen. Hydraulische stempels kunnen de boot van de grond tillen om te worden vervoerd. 
  2. Bij alarm tilt de chauffeur van het lanceervoertuig de reddingboot op en rijdt vooruit het boothuis uit naar het strand. Op het strand maakt de hele combinatie een draai om achteruit de zee in te rijden. De boot staat dan met de steven naar zee gericht. 
  3. De chauffeur tilt met het lanceervoertuig de reddingboot in de hoogste stand, zodat de boot vrij blijft van de golven. De waterdichte trekker kan de hele combinatie tot 2 meter diep het water in rijden, totdat er voldoende diepte is om de boot te lanceren. 
  4. Op het sein van de schipper laat de trekkerchauffeur de boot razendsnel in het water zakken. De boot ligt vrij van de stempels en kan zee kiezen. De timing luistert nauw. Bij slecht weer kiest de schipper het juiste lanceermoment tussen twee brandinggolven. 
  5. Bij terugkeer vaart de reddingboot het strand op. De chauffeur rijdt met de bootwagen om de boot heen, tilt de reddingboot op en kan in 5 minuten weer gereedstaan voor een lancering.

Lees meer …Hoe lanceer je een reddingboot?

  • Hits: 4687

Valerie Struis - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Donatiebutton: Nee

‘Het ging ons oprecht niet om het geld’, benadrukt Dennis Struis met klem. Thuis bij zijn broer Mark en omringd door de blij spelende, eenjarige Valerie vertellen de broers hun memorabele familieverhaal. ‘Ons hele leven hebben wij de scherven van pa opgeruimd. De KNRM heeft ons op een geweldige manier in de gelegenheid gesteld dat ook na zijn dood te doen. De menselijke aanpak van de Redding Maatschappij heeft ons enorm goed gedaan.’

De broers vertellen opgewekt hun verhaal. Er klinkt zelfs trots door in hun verhaal. ‘We hebben altijd een bijzondere band gehad met pa,’ stelt Dennis. Al moet gezegd dat “bijzonder” in hun geval meerdere gezichten kende. Toen Dennis en Mark op jonge leeftijd hun moeder verloren, groeiden zij op met vader Dirk, die manisch depressief was. ‘Een leven met hoge pieken en diepe dalen,’ memoreert Mark. De extreme wisselvalligheid betekende mooie vakanties en volop gezelligheid, maar ook geregeld een spoor van destructiviteit. ‘Pa heeft ongewild heel wat brokken gemaakt en schade veroorzaakt,’ aldus Dennis, die al zittend op de vloer met zijn nichtje Valerie speelt. De intense band is zichtbaar. ‘Schade die vaak door ons moest worden hersteld. Te meer daar het bijkans onmogelijk bleek schade te voorkomen. Onze vader had zichzelf simpelweg niet in de hand.’

Lees meer …Valerie Struis - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Hits: 3968

Zeemanshoop - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Donatiebutton: Nee

Op 14 mei 1940, vlak voor de capitulatie van Nederland aan de Duitse bezetter, was het in de Scheveningse haven chaos en paniek. Veel mensen trachtten een laatste boot te vinden om daarmee Nederland te ontvluchten Vier studenten die ook naar Engeland wilden, wisten de reddingboot Zeemanshoop te starten en met 42 Joodse landgenoten bereikten zij de Engelse kust, waar ze werden onderschept en opgevangen.

Lees meer …Zeemanshoop - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Hits: 5286

Frans Hogewind - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Donatiebutton: Nee

Ik doop u Frans Hogewind en wens u en uw bemanning een behouden vaart! Met die beroemde woorden doopte mevrouw J.J. Hogewind – de Nijs op 11 januari 2003 de reddingboot Frans Hogewind. Al bij de eerste actie was de reddingboot levensreddend.

De Frans Hogewind werd gestationeerd op Paal 8 (Terschelling). De bouw werd bekostigd uit een schenking van mevrouw J.J. Hogewind – de Nijs. Conform haar verzoek werd de reddingboot vernoemd naar haar overleden echtgenoot, Frans Hogewind. De doopplechtigheid werd een feestelijke dag in het bijzijn van familie en vrienden van mevrouw Hogewind.

Lees meer …Frans Hogewind - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Hits: 3619

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.