Skip to main content

Met de nieuwe tractor op de veerboot

  • Donatiebutton: Nee

Het KNRM-reddingstation De Cocksdorp op Texel heeft op dinsdag 26 mei een nieuwe tractor in gebruik genomen. Deze tractor zorgt ervoor dat reddingboot Beursplein 5 vanuit een bootwagen in zee gelanceerd wordt. De tractor is op een dieplader naar het eiland gekomen, nadat hij door Habbeké Shipyards is omgebouwd tot een echte ‘zeetractor’, daarvoor moest het gevaarte natuurlijk ook met de veerboot om het eiland te bereiken. Een niet alledaagse lading voor de TESO-veerdienst.

De nieuwe tractor van het reddingstation is door de Redding Maatschappij tweedehands aangekocht. De Caterpillar Challenger 75 E vervangt daarmee de Roodberg Ruby-tractor die in december 1992 op het reddingstation gestationeerd werd. De oorspronkelijke landbouwtractor is van origine uitgerust met rubberen rupsbanden, en dat is voor de KNRM ideaal. Het voertuig kan hiermee goed op het strand rijden en graaft zichzelf niet in het losse zand. De rubberen rupsen zorgen tegelijkertijd dat er geen straatschade tijdens het vervoer ontstaat.

Lees meer …Met de nieuwe tractor op de veerboot

  • Raadplegingen: 9797

Voordelen van de waterjets

  • Donatiebutton: Nee

Reddingboten met waterjets hebben het voordeel ten opzichte van boten met schroeven, dat er geen draaiende delen buiten de romp van het schip zijn, waardoor de boot in ondieper water kan varen en drenkelingen niet kan verwonden. Waterjets zorgen ook voor een grotere wendbaarheid.

Een waterjet gebruikt water als voortstuwing. Om dat te bereiken wordt het water door een impeller (een inwendige schroef) opgezogen onder het schip en uitgespuwd achter het schip. Door het water via een nozzle (een versmallende straalbuis) achter het schip weg te spuiten, versnelt het water. Vergelijk het met een vinger op de kraan, waardoor het uitstroomgat wordt verkleind en het water er met kracht uit spuit.

Lees meer …Voordelen van de waterjets

  • Raadplegingen: 9607

Met een paar minuten vertraging was deze actie heel anders afgelopen

  • Donatiebutton: Nee

Op 7 maart 2019 gaat mijn pieper. Wandelaars in nood, Verklikkerplaat. Een verraderlijke plek: wie verrast wordt door het snel opkomende water, komt die zandbank niet zelf meer af. Ik kijk naar buiten en zie hoe hard het waait. Bij het aantrekken van mijn pak krijg ik kippenvel. Dan hoor ik dat het gaat om drie volwassenen, één kind en drie honden…

De tractor brengt onze boot naar de trailerhelling aan de Brouwersdam. De tien minuten van het boothuis naar de zee lijken een eeuwigheid te duren. We zijn met z’n drieën: één schipper en twee redders. Extra mensen aan boord is met deze golfslag onverantwoord. Onderweg checken we onze pakken en trekken we routinematig elkaars ritsen even extra dicht. “Eerst dat kind,” zeg ik. Mijn collega knikt: “jij springt als eerste.”

Aan de Blokkendam zien we pas écht hoe hoog het water staat. Door springtij is de zee ruim een meter hoger dan normaal. De tocht naar de Verklikkerplaat duurt zo’n twaalf minuten. De golven slaan continu over ons heen, maar mijn pak beschermt me.

Lees meer …Met een paar minuten vertraging was deze actie heel anders afgelopen

  • Raadplegingen: 8571

Bert en Anneke Knape - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Donatiebutton: Nee

Hun vader was de bootjesman. Hun moeder was de landrot. Hun vader nam al de beslissingen, moeder volgde. Tot na de dood van hun vader hun moeder een grote beslissing nam. “Ze wilde een reddingboot schenken, als eerbetoon aan vader”.

Als kind kwamen ze er alle weekenden. Maar hun laatste bezoek aan Sociëteit De Kaag is alweer 25 jaar geleden. “Vroeger gooide de kok al pannenkoeken in de pan als wij de haven binnenkwamen. De Knapes waren een begrip hier”, vertelt Nico Knape. Naast hem zit zijn oudere zus Ineke, in gedachten verzonken en zowat bij elke aanblik een herinnering ophalend. “Pa was werkzaam in de beroepsvaart en kon zelf ook geweldig goed varen. In de weekenden verbleven we op een woonboot, niet ver van hier. Pa leerde ons zeilen, ma genoot gewoon van de gezelligheid.”

Lees meer …Bert en Anneke Knape - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Raadplegingen: 3206

Jeanine Parqui - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Donatiebutton: Nee

Wanneer je in Hoek van Holland in de Berghaven komt en een blik werpt op het water, dan valt ze al snel op, de reddingboot van Hoek van Holland: Jeanine Parqui. In de zon glanst het aluminium met de feloranje bestickering en daarmee is ze niet te missen. Wanneer de Hoekse redders haar opstarten dan hoor je de twee keer 1000 pk motoren ronken over de Berghaven.

Lees meer …Jeanine Parqui - Waarom heten reddingboten zoals ze heten?

  • Raadplegingen: 3518

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!