Ode aan de Adriaan Hendrik
- Fotogallery:
Op speciaal verzoek heeft Niels de Wit een ode gemaakt aan de Adriaan Hendrik, deze is nu online te bekijken.
Ode aan de Adriaan Hendrik
- Raadplegingen: 132
Op speciaal verzoek heeft Niels de Wit een ode gemaakt aan de Adriaan Hendrik, deze is nu online te bekijken.
Ode aan de Adriaan Hendrik
10 mei 2025 hebben de vrijwilligers van KNRM station Egmond afscheid genomen van haar Adriaan Hendrik, nog 1 dag mocht ze stralen aan de Egmondse kust !
Na het strijken van de Egmonder vlag werd de dame onder veel belangstelling voor de laatste maal gelanceerd van het Egmondse strand.
Na de overdracht op zee is de Irene & Henk nu de officiele stations boot van Egmond aan Zee.
De Adriaan Hendrik is door haar schippers terug gebracht naar het hoofdkantoor in IJmuiden.
Het einde van een tijdperk ! de afgelopen 33 jaar vele malen uitgevaren en even zovele malen haar bemanning behouden weer thuis gebracht !
10 mei 2025 nemen de vrijwilligers van KNRM station Egmond afscheid van haar Adriaan Hendrik, de oude dame mag na 11908 dagen in dienst te zijn geweest genieten van haar pensioen.
De Adriaan Hendrik komt op 3 oktober 1992 in dienst en is de derde reddingboot van het type Valentijn welke is gebouwd bij Habbeke Shipyard.
De Adriaan Hendrik is gebouwd uit het nalatenschap van mevrouw C.H. Kleiweg de Zwaan - Bijning en is genoemd naar haar echtgenoot Adriaan Hendrik Kleiweg de Zwaan.
De eerste inzet laat niet lang op zich wachten, 25 oktober 1992 mag ze tot halverwege de Noordzee. Het Noorse vrachtschip Nordfrakt zinkt dwars van Egmond, alle zes opvarenden worden door het passerende vrachtschip Sevilla aan boord genomen.
De eerste geredden volgen op 21 mei 1993, er worden 3 opvarenden in veiligheid gebracht van de Vliestroom welke zinkende is dwars van Texel.
Er volgen nog vele inzetten, de meest opmerkelijke zijn de inzetten van : 23 juni 2004 (Dar Natury) en van 3 oktober 2014 (Ocean Eleven) beide inzetten vergen het uiterste van haar bemanning.
De bemanning zorgt goed voor de Adriaan Hendrik, ze moet ten alle tijde klaar zijn voor een inzet : zijn de ramen schoon ? zijn de motoren start klaar ? is ze afgetankt ? alles om binnen 15 minuten onderweg te kunnen zijn.
Uiteindelijk wordt de Adriaan Hendrik in 11908 dagen, 528 keer ingezet en worden er 403 mensen en 3 dieren in veiligheid gebracht.
Reddingboten van : Egmond, Callantsoog & Den Helder brengen gewonde zeelieden veilig aan wal.
Omstreeks 7.00 uur krijgen de reddingstations van : Egmond, Callantsoog en Den Helder alarm voor een medische evacuatie. Door nog onbekende oorzaak zijn twee bemanningsleden aanboord van de Glomar Venture gewond geraakt.
De reddingboot Irene & Henk van station Egmond is een kleine tien minuten na het alarm onderweg, eenmaal langszij het onfortuinlijke schip worden drie opstappers aanboord gezet. Ook de Koen Oberman (Callantsoog) zet drie opstappers aanboord.
Snel worden medische toestand van de beide bemanningsleden beoordeeld en worden de beide gewonden klaar gemaakt voor evacuatie. Als de reddingboot Joke Dijkstra (Den Helder) ter plaatse is worden de beide gewonden van boord gehaald. De Joke Dijkstra zet hierop koers richting Den Helder waar een Ambulance klaar staat.
De Irene & Henk en de Koen Oberman begeleiden samen met het Kustwacht vaartuig Guardian de Glomar Venture naar de haven van Den Helder waar ze om 11.00 uur wordt afgemeerd.
Na het opnemen van de gegevens keren de reddingboten van Egmond & Callantsoog retour station.
Zaterdag 8 maart is de nieuwe reddingboot van KNRM station Egmond gedoopt, haar naam is : Irene & Henk.
De doopceremonie vond plaats op het voorterrein van het boothuis in Egmond en werd gade geslagen door zo’ n 200 genodigden en vele belangstellenden uit het dorp.
De naam onthulling en de doop werd gedaan door Fleur Raateland *.
De Irene & Henk is bekostigd uit een anonieme schenking, is de tweede reddingboot uit de van Wijk klasse en gebouwd door Habbeké Shipyard uit Hoorn.
Van Wijk klasse.
De van Wijk klasse is een doorontwikkeling van de Valentijn 2000 en is technisch getekend door Gaastmeer Design. In vergelijking met haar voorganger, de Adriaan Hendrik is de Irene & Henk een meter langer, de rompvorm is grotendeels hetzelfde gebleven. Verder is onder meer een vernieuwde drenkelingenklep aangebracht en zijn de motoren meer naar voren geschoven voor een betere balans.
De Irene & Henk weegt 9,5 ton, is 11,40 meter lang en 4,10 meter breed, heeft een bemanning van vier personen en een gereddencapaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee Volvo Penta D6-440 pk motoren, elk gekoppeld aan een Hamilton-waterjet, waarmee een snelheid van 35 knopen kan worden bereikt. De motoren van de nieuwe reddingboot zijn geschikt voor het varen met HVO100-brandstof. Dit levert 90% reductie van CO2-uitstoot op. Een belangrijk winstpunt in de doelstellingen naar meer duurzaamheid binnen de KNRM.
Zolang de weersomstandigheden het toelaten is de Irene & Henk inzetbaar op Noordzee.
De Irene & Henk zal op korte termijn de Adriaan Hendrik vervangen, die na ruim 32 jaar met een welverdiend pensioen gaat.
* Fleur heeft samen met Stef Bos het jubileumlied ‘Wat Als De Storm Komt’ gemaakt. Het nummer, geproduceerd door Jochem Fluitsma en Eric van Tijn, vertelt het verhaal van de helden van de KNRM en hoe zij het verschil maken in het leven van de mensen die ze redden.