Skip to main content

Suppers mogelijk in problemen

  • Fotogallery:

Dinsdagmiddag is reddingboot Zeemanshoop gealarmeerd voor mogelijke suppers in de problemen in het vaarwater langs Hoofdplaat. De reddingboot is er plaatse geweest maar het groepje suppers waren niet in problemen waarna de Zeemanshoop weer retour station kon.

Dinsdagmiddag ziet iemand vanuit appartementencomplex Port Scaldis een aantal suppers in het vaarwater langs Hoofdplaat nabij boei VH10 op hun board bezig. Omdat ze daar al enige tijd bezig zijn en de situatie niet vertrouwd wordt er contact opgenomen met de schipper van dienst van de reddingstation Breskens. Deze hoort de situatie en gaat in overleg met de Nederlandse Kustwacht waarna er toch besloten wordt om een kijkje te gaan nemen en de bemanning gealarmeerd wordt.

Na het uitvaren waren de suppers inmiddels een zandplaat opgelopen en is er een opstapper overgezet om het gesprek aan te gaan. Het groepje was zich van geen kwaad bewust en waren bekend met het suppen en de omgeving. Ze gaven aan om ook weer terug te gaan naar Hoofdplaat waar ze gestart waren. Ook de redders van de Zeemanshoop konden weer retour station.

Tijdstip alarm: 13:49 uur
Wind: West-Noord-West 3 Bft.
Zicht: Goed
Alarmeringnr: 25

reddingrapport

  • Raadplegingen: 113

Motorproblemen op Rede Vlissingen

  • Fotogallery:

Een motorjacht is maandagmiddag in moeilijkheden gekomen door motorproblemen op de Rede van Vlissingen. Reddingboot Zeemanshoop heeft het jacht op sleeptouw genomen en bij een jachtwerf in Breskens veilig afgemeerd.

Een motorjacht is onderweg van Vlissingen naar Terneuzen waarna het motorproblemen krijgt. Omdat deze juist op van de Rede van Vlissingen drijft, het drukke aanloopgebied van de havens van Vlissingen, Terneuzen en Antwerpen, wordt er gelijk met PRIO 1 alarm geslagen via de pagers van reddingstation Breskens.

Reddingboot Zeemanshoop kan snel uitvaren en neemt het jacht, wat inmiddels al uit de vaargeul richting het ankergebied is gedreven. Zodra de reddingboot ter plaatse is wordt een opstapper overgezet om een sleepverbinding tot stand te brengen. Als deze gereed is wordt het jacht richting de haven van Breskens gesleept en is het veilig bij een jachtwerf afgeleverd.

Tijdstip alarm: 12:16 uur
Wind: Noord-West 4 Bft.
Zicht: Goed
Alarmeringnr: 24

reddingrapport

  • Raadplegingen: 132

Medische evacuatie bij windmolenpark Borssele en kiter in problemen

  • Fotogallery:

Maandagmiddag is een persoon gewond geraakt aan boord van rijksvaartuig Rotterdam die werkzaamheden uitvoert bij het windmolenpark van Borssele. Reddingboot Zeemanshoop is uitgevaren om deze persoon van boord te halen en over te dragen aan de gereedstaande ambulance in Vlissingen.

De boeienlegger Rotterdam van Rijkswaterstaat is maandagmiddag bezig aan het uiteinde van het windmolenpark Bossele IV waarbij een persoon aan boord gewond raakt. Na overleg met de Kustwacht wordt besloten dat de betreffende persoon van boord moet en laat de reddingboot Zeemanshoop alarmeren voor een medische evacuatie.

De Rotterdam ligt op dat moment zo'n 34 mijl (ongeveer 55 km) vanaf Breskens en zet ook koers richting Vlissingen. De Zeemanshoop vaart de Rotterdam tegemoet en na ongeveer een uur varen bereikt de reddingboot de Rotterdam en wordt de gewonde persoon aan boord genomen van de reddingboot.

De Zeemanshoop zet koers richting de Buitenhaven van Vlissingen waar reeds een ambulance gereed staat om de gewonde naar een ziekenhuis te vervoeren. 

Zodra de Zeemanshoop weer koers richting thuishaven Breskens heeft gezet komt er een nieuwe melding binnen vanuit de Kustwacht over een kiter in problemen nabij Baarland. De koers wordt aangepast en als de Zeemanshoop net voorbij Terneuzen is komt het bericht binnen dat een binnenvaarder reeds de persoon uit het water heeft gekregen. De tevens toegesnelde RWS 79 van Rijkswaterstaat heeft de persoon overpakt aan boord en weer richting de wal gebracht.

Tijdstip alarm: 14:34 uur
Wind: Zuid-West 5 Bft.
Zicht: Goed
Alarmeringnr: 21 & 22

reddingrapport

  • Raadplegingen: 148

63 personen geëvacueerd van rondvaartboot met rook in de machinekamer

  • Fotogallery:

Dinsdagochtend is de Zeemanshoop uitgevaren om 63 personen te evacueren van een rondvaartboot met problemen in de machinekamer. Nadat alle passagiers weer veilig aan wal waren gezet heeft de Zeemanshoop op verzoek van Rijkswaterstaat assistentie verleend om de boot op positie te houden in afwachting van een sleepboot.

Dinsdagochtend merkte de schipper van een rondvaartboot, die bezig was met zijn tocht door het Vaarwater langs Hoofdplaat, dat er rook was ontstaan in de machinekamer. Hij gaat gelijk voor anker en alarmeert de Kustwacht die vervolgens de pagers van de bemanning van reddingboot Zeemanshoop laat afgaan. 

De Zeemanshoop is snel ter plaatse en start eerst met het evacueren van alle 63 passagiers. Alle passagiers waren verder ongedeerd en zodra deze allemaal aan boord zijn genomen, is de Zeemanshoop teruggevaren naar de haven van Breskens. In de haven is geassisteerd door de ambtenaar van orde en veiligheid (AOV) van de gemeente Sluis en de politie en zijn alle passagiers veilig aan de wal gezet.

Daarna heeft de Zeemanshoop weer koers gezet naar de rondvaartboot om de situatie veilig te stellen. Door de wind, het opkomende tij en de positie is op verzoek, van de inmiddels gearriveerde RWS79 van Rijkswaterstaat, een tijdelijke sleepverbinding gemaakt om de rondvaartboot op positie te houden in afwachting van een sleepboot van Multraship. Zodra de sleper CMS Warrior van Multraship ter plaatse was, hebben zijn deze overgenomen en kon de reddingboot weer retour naar het reddingstation.

Tijdstip alarm: 11:17 uur
Wind: Noord-West 4 Bft.
Zicht: Goed
Alarmeringnr: 19

reddingrapport

  • Raadplegingen: 684

Twee acties in één - Jacht aan de grond en hinderlijke draaggolf op VHF kanaal 14 en 16

  • Fotogallery:

Zaterdagavond is de reddingboot Zeemanshoop gealarmeerd voor een jacht in problemen nabij de zandbank van Breskens. Door het afgaande tij en de positie konden de redders niets meer betekenen en was het wachten op hoog water. Nadat dit was afgehandeld verzocht de kustwacht en de verkeerscentrale van Vlissingen assistentie voor het uitpeilen van een hinderlijke draaggolf op VHF kanaal 14 en 16. Deze kwam vanuit de Sloehaven en nadat de apparatuur was uitgeschakeld was de draaggolf op VHF 14 verdwenen.

Zaterdagavond werd de dienstdoende schipper opgeroepen om contact op te nemen met het KNRM Assistentie Centrum (KAC), maar kort daarna, om 18:06, werden de pagers van de bemanning van reddingboot Zeemanshoop door het Kustwacht Centrum in Den Helder (KWC). Uiteindelijk blijkt er een jacht in problemen te zijn bij de Hooge Platen van Breskens.

Zeemanshoop zette koers naar het jacht maar door het afgaande tij en de positie van het jacht kon de Zeemanshoop ondanks de geringe diepgang het jacht niet meer bereiken en losslepen was ook geen optie meer. Hierop is met de schipper van het jacht afgesproken dat zij hun anker zover mogelijk richting diep water moesten uitzetten en wachten op het volgende hoogwater. Indien nodig konden ze opnieuw de reddingboot alarmeren.

Zodra deze was afgehandeld kwam er het verzoek van het Schelde Coördinatie Centrum, de verkeerscentrale in Vlissingen, om te assisteren bij het uitpeilen van een hinderlijke draaggolf op het communicatie blokkanaal VHF 14. Tevens melde het KWC dat zij ook een hinderlijke draaggolf op het noodkanaal VHF 16 ervaarden en vroeg daarbij ook assistentie. 

De Zeemanshoop kon door de verschillende peilingen te doen het signaal op VHF14 traceren in de Sloehaven van Vlissingen. Hierop werd er koers gezet en kon het schip waar de draaggolf vandaan kwam uitgepeild worden. Er werd verzocht om de marifoons van het betreffende schip uit te schakelen en daarmee was de draaggolf ook verdwenen. Dit werd ook bevestigd door het SCC in Vlissingen.

Vervolgens werd er gestart met het uitpeilen van de storing op het noodkanaal VHF 16 maar deze leek tevens te zijn verdwenen. Het KWC bevestigde dit maar peilde zelf het signaal uit de richting van Cadzand en de inzet van de Zeemanshoop was verder niet meer nodig zodat de vrijwilligers weer retour konden naar het station.

Tijdstip alarm: 18:06 uur
Wind: Zuid-west 4 bft.
Zicht: Goed
Actie: 15 & 16

 

reddingrapport

  • Raadplegingen: 234

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!