Skip to main content

Medische evacuatie bij windmolenpark Borssele en kiter in problemen

  • Fotogallery:

Maandagmiddag is een persoon gewond geraakt aan boord van rijksvaartuig Rotterdam die werkzaamheden uitvoert bij het windmolenpark van Borssele. Reddingboot Zeemanshoop is uitgevaren om deze persoon van boord te halen en over te dragen aan de gereedstaande ambulance in Vlissingen.

De boeienlegger Rotterdam van Rijkswaterstaat is maandagmiddag bezig aan het uiteinde van het windmolenpark Bossele IV waarbij een persoon aan boord gewond raakt. Na overleg met de Kustwacht wordt besloten dat de betreffende persoon van boord moet en laat de reddingboot Zeemanshoop alarmeren voor een medische evacuatie.

De Rotterdam ligt op dat moment zo'n 34 mijl (ongeveer 55 km) vanaf Breskens en zet ook koers richting Vlissingen. De Zeemanshoop vaart de Rotterdam tegemoet en na ongeveer een uur varen bereikt de reddingboot de Rotterdam en wordt de gewonde persoon aan boord genomen van de reddingboot.

De Zeemanshoop zet koers richting de Buitenhaven van Vlissingen waar reeds een ambulance gereed staat om de gewonde naar een ziekenhuis te vervoeren. 

Zodra de Zeemanshoop weer koers richting thuishaven Breskens heeft gezet komt er een nieuwe melding binnen vanuit de Kustwacht over een kiter in problemen nabij Baarland. De koers wordt aangepast en als de Zeemanshoop net voorbij Terneuzen is komt het bericht binnen dat een binnenvaarder reeds de persoon uit het water heeft gekregen. De tevens toegesnelde RWS 79 van Rijkswaterstaat heeft de persoon overpakt aan boord en weer richting de wal gebracht.

Tijdstip alarm: 14:34 uur
Wind: Zuid-West 5 Bft.
Zicht: Goed
Alarmeringnr: 21 & 22

reddingrapport

  • Raadplegingen: 259

63 personen geëvacueerd van rondvaartboot met rook in de machinekamer

  • Fotogallery:

Dinsdagochtend is de Zeemanshoop uitgevaren om 63 personen te evacueren van een rondvaartboot met problemen in de machinekamer. Nadat alle passagiers weer veilig aan wal waren gezet heeft de Zeemanshoop op verzoek van Rijkswaterstaat assistentie verleend om de boot op positie te houden in afwachting van een sleepboot.

Dinsdagochtend merkte de schipper van een rondvaartboot, die bezig was met zijn tocht door het Vaarwater langs Hoofdplaat, dat er rook was ontstaan in de machinekamer. Hij gaat gelijk voor anker en alarmeert de Kustwacht die vervolgens de pagers van de bemanning van reddingboot Zeemanshoop laat afgaan. 

De Zeemanshoop is snel ter plaatse en start eerst met het evacueren van alle 63 passagiers. Alle passagiers waren verder ongedeerd en zodra deze allemaal aan boord zijn genomen, is de Zeemanshoop teruggevaren naar de haven van Breskens. In de haven is geassisteerd door de ambtenaar van orde en veiligheid (AOV) van de gemeente Sluis en de politie en zijn alle passagiers veilig aan de wal gezet.

Daarna heeft de Zeemanshoop weer koers gezet naar de rondvaartboot om de situatie veilig te stellen. Door de wind, het opkomende tij en de positie is op verzoek, van de inmiddels gearriveerde RWS79 van Rijkswaterstaat, een tijdelijke sleepverbinding gemaakt om de rondvaartboot op positie te houden in afwachting van een sleepboot van Multraship. Zodra de sleper CMS Warrior van Multraship ter plaatse was, hebben zijn deze overgenomen en kon de reddingboot weer retour naar het reddingstation.

Tijdstip alarm: 11:17 uur
Wind: Noord-West 4 Bft.
Zicht: Goed
Alarmeringnr: 19

reddingrapport

  • Raadplegingen: 790

Twee acties in één - Jacht aan de grond en hinderlijke draaggolf op VHF kanaal 14 en 16

  • Fotogallery:

Zaterdagavond is de reddingboot Zeemanshoop gealarmeerd voor een jacht in problemen nabij de zandbank van Breskens. Door het afgaande tij en de positie konden de redders niets meer betekenen en was het wachten op hoog water. Nadat dit was afgehandeld verzocht de kustwacht en de verkeerscentrale van Vlissingen assistentie voor het uitpeilen van een hinderlijke draaggolf op VHF kanaal 14 en 16. Deze kwam vanuit de Sloehaven en nadat de apparatuur was uitgeschakeld was de draaggolf op VHF 14 verdwenen.

Zaterdagavond werd de dienstdoende schipper opgeroepen om contact op te nemen met het KNRM Assistentie Centrum (KAC), maar kort daarna, om 18:06, werden de pagers van de bemanning van reddingboot Zeemanshoop door het Kustwacht Centrum in Den Helder (KWC). Uiteindelijk blijkt er een jacht in problemen te zijn bij de Hooge Platen van Breskens.

Zeemanshoop zette koers naar het jacht maar door het afgaande tij en de positie van het jacht kon de Zeemanshoop ondanks de geringe diepgang het jacht niet meer bereiken en losslepen was ook geen optie meer. Hierop is met de schipper van het jacht afgesproken dat zij hun anker zover mogelijk richting diep water moesten uitzetten en wachten op het volgende hoogwater. Indien nodig konden ze opnieuw de reddingboot alarmeren.

Zodra deze was afgehandeld kwam er het verzoek van het Schelde Coördinatie Centrum, de verkeerscentrale in Vlissingen, om te assisteren bij het uitpeilen van een hinderlijke draaggolf op het communicatie blokkanaal VHF 14. Tevens melde het KWC dat zij ook een hinderlijke draaggolf op het noodkanaal VHF 16 ervaarden en vroeg daarbij ook assistentie. 

De Zeemanshoop kon door de verschillende peilingen te doen het signaal op VHF14 traceren in de Sloehaven van Vlissingen. Hierop werd er koers gezet en kon het schip waar de draaggolf vandaan kwam uitgepeild worden. Er werd verzocht om de marifoons van het betreffende schip uit te schakelen en daarmee was de draaggolf ook verdwenen. Dit werd ook bevestigd door het SCC in Vlissingen.

Vervolgens werd er gestart met het uitpeilen van de storing op het noodkanaal VHF 16 maar deze leek tevens te zijn verdwenen. Het KWC bevestigde dit maar peilde zelf het signaal uit de richting van Cadzand en de inzet van de Zeemanshoop was verder niet meer nodig zodat de vrijwilligers weer retour konden naar het station.

Tijdstip alarm: 18:06 uur
Wind: Zuid-west 4 bft.
Zicht: Goed
Actie: 15 & 16

 

reddingrapport

  • Raadplegingen: 342

Persoon overleden na te water zijn geraakt

  • Fotogallery:

Donderdagavond is redddingboot Zeemanshoop gealarmeerd voor een te water geraakt persoon. Eenmaal ter plaatse was de persoon reeds op de kant gebracht door omstanders en waren andere toegesnelde hulpverleners al bezig met reanimeren. Ondanks de inzet van de vele hulpverleners is de persoon ter plaatse overleden.

Donderdagavond omstreeks 18:45 raakt een persoon te water nabij de Sloehaven in Ritthem. Omstanders zien dit gebeuren en ondertussen dat zij proberen de persoon terug op het strand te brengen wordt groot alarm geslagen. Hierbij wordt ambulance, brandweer, een trauma helikopter uit Amsterdam, en vanwege de locatie, ook reddingboot Zeemanshoop gealarmeerd.

Kort na alarmering zet de Zeemanshoop koers richting het strandje nabij de Sloehaven. Eenmaal ter plaatse worden drie opstappers op het strand afgezet om ondersteuning te bieden aan de reeds aanwezige ambulance, politie en marechaussee. Ondanks de inzet van alle hulpverleners is de persoon helaas overleden.

Tijdstip alarm: 18:46 uur
Wind: Oost 4 bft.
Zicht: Goed
Actie: 12

De Plaatselijke Commissie en Bemanning van KNRM reddingstation Breskens willen graag hun medeleven uiten aan de nabestaanden en wensen hun veel sterkte toe.

reddingrapport

  • Raadplegingen: 851

Assistentie aan vastgelopen motorjacht op de Westerschelde

  • Fotogallery:

Op donderdag 29 mei is reddingboot Zeemanshoop van KNRM Breskens uitgevaren na een melding via de Nederlandse Kustwacht. Een schip in de zeevaart had gemeld dat een motorjacht was vastgelopen nabij de Schone Waardin op de Westerschelde.

Tijdens de uitvaart werd gemeld dat het jacht zichzelf had losgevaren en op eigen kracht onderweg was richting de Vlissingse Buitenhaven. De bemanning van de Zeemanshoop besloot alsnog ter plaatse te gaan om een oogje in het zeil te houden. Bij aankomst bleek dat het jacht opnieuw dreigde vast te lopen. De bemanning kon tijdig aanwijzingen geven om dit te voorkomen.

Aan boord van het motorjacht bevonden zich vier personen, die gelukkig ongedeerd waren. Omdat er onzekerheid bestond over de staat van het schip, werd assistentie gevraagd. Drie opstappers zijn overgestapt om de situatie aan boord te beoordelen. Reddingboot Zeemanshoop nam het jacht langszij.

In overleg is besloten het jacht naar Breskens te begeleiden, waar het uit voorzorg uit het water is gehaald voor verdere inspectie. Tijdens de overtocht bleven de Zeemanshoop en de eveneens ter plaatse gekomen RWS 78 stand-by.

De eigenaar sprak zijn dank uit voor de snelle en professionele hulpverlening. Na afronding van de inzet werd de reddingboot weer gereedgemaakt voor een volgende actie.

Tijdstip alarm: 12:23 uur
Wind: Zuid-West 5 Bft.
Zicht: Goed
Alarmeringnr: 10

reddingrapport

  • Raadplegingen: 273

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Blijf hier op de hoogte!