Een bedankje
- Fotogallery:
- 18-09-2023
Als dank voor het binnenbrengen van zeiljacht Ribon op 1 augustus jongsleden een leuk trommeltje gekregen met een afbeelding van de actie erop.
- Raadplegingen: 726
Als dank voor het binnenbrengen van zeiljacht Ribon op 1 augustus jongsleden een leuk trommeltje gekregen met een afbeelding van de actie erop.
Rond 19.15 gealarmeerd door KAC voor een assistentie verzoek. Ging om Zeilboot Dolfin net iets voor de kust van Zandvoort met motorproblemen. Na telefonisch overleg met de schipper besloten om rond 8 uur zijn kant op te gaan. De wind begon wat weg te vallen en de stroom ging kenteren wat zou betekenen dat het nog een paar uur ging duren om IJmuiden te bereiken. Rond half negen kwamen we bij de Dolfin aan op de opgegeven positie alwaar wij 2 KNRM'ers hebben overgezet. 1 man om te beginnen met het beleggen van de sleeptros en 1 man die even ging kijken of hij de motor aan de praat kreeg. Nadat duidelijk was geworden dat de motor ons niet ging helpen hebben we de Dolfin op lange sleep genomen richting IJmuiden. Om 22.30 lagen we afgemeerd in de seaport marina, einde actie
Bemanning wordt ruw gewekt om 01:36 door de pieper voor jacht in problemen. Kustwacht meldt dat een zeiljacht gestrand is op het klein strand van IJmuiden. Zeiljacht Anne is door motorpech over de onderwater liggende damwand gedreven en gestrand op het strand. Reddingsbrigade IJmuiden is ook op dezelfde tijd gealarmeerd en vangen de enige opvarende op, hij maakt het naar omstandigheden goed. Door de damwand kunnen wij helaas niet dichterbij komen en samen met de reddingsbrigade wordt besloten om daglicht af te wachten. 's Middags is het scheepje met behulp van de eigenaar, twee van onze opstappers en een rib van Raynautic vlot getrokken.
Zeiljacht met echtpaar en twee kinderen zeilt vanuit Lowestoft richting IJmuiden en ze bemerken dat de motor niet wil aanslaan. Ze maken contact met het Haven Operatie Centrum (HOC) met de vraag of ze assistentie kunnen krijgen bij aankomst pieren. Het HOC legt deze hulpvraag neer bij onze KNRM Alarm centrale en na contact met de schipper besluit hij te helpen en de schipper maakt alarm om 22:06 voor de bemanning. Helaas valt 10 mijl buiten de pieren de wind weg en na telefonisch overleg varen we haar tegenmoet en zetten een opstapper over voor het maken van de sleepverbinding. We leveren haar om 01:30 af in de Seaport Marina.
Zeiljacht Harpoen 2 zeilt ten hoogte van Castricum als de schipper contact opneemt met de Kustwacht. Hij geeft aan dat hij zijn motor niet kan laten draaien bij aankomst IJmuiden omdat niveau van de motorolie extreem laag is. Kustwacht geeft aan dat hij later weer contact kan opnemen als hij in buurt van IJmuiden komt. De Kustwacht piept de schipper van de Nh1816 met het verzoek om te bellen. Initieel vanwege een sterke draaggolf op kanaal 16. Multraship Protector (noodhulpsleper Kustwacht) ligt 13 mijl west van IJmuiden en peilt deze draaggolf op 90 graden. Wij peilen deze draaggolf op 270 graden vanuit onze ligplaats De rest van de bemanning wordt gealarmeerd om de veroorzaker uit te peilen. Na 5 minuten varen stopt de draaggolf en komt niet meer terug. Besloten wordt om richting het zeiljacht te gaan en na telefonisch contact besluiten wij om 5 liter motorolie en trechter over te geven aan het zeiljacht. Dit was genoeg en we keren weer terug naar IJmuiden.