Skip to main content

Met de nieuwe tractor op de veerboot

Het KNRM-reddingstation De Cocksdorp op Texel heeft op dinsdag 26 mei een nieuwe tractor in gebruik genomen. Deze tractor zorgt ervoor dat reddingboot Beursplein 5 vanuit een bootwagen in zee gelanceerd wordt. De tractor is op een dieplader naar het eiland gekomen, nadat hij door Habbeké Shipyards is omgebouwd tot een echte ‘zeetractor’, daarvoor moest het gevaarte natuurlijk ook met de veerboot om het eiland te bereiken. Een niet alledaagse lading voor de TESO-veerdienst.

De nieuwe tractor van het reddingstation is door de Redding Maatschappij tweedehands aangekocht. De Caterpillar Challenger 75 E vervangt daarmee de Roodberg Ruby-tractor die in december 1992 op het reddingstation gestationeerd werd. De oorspronkelijke landbouwtractor is van origine uitgerust met rubberen rupsbanden, en dat is voor de KNRM ideaal. Het voertuig kan hiermee goed op het strand rijden en graaft zichzelf niet in het losse zand. De rubberen rupsen zorgen tegelijkertijd dat er geen straatschade tijdens het vervoer ontstaat.

Van "landbouwtractor" naar "zeetractor"

Om de tractor bestendig te maken tegen het zoute zeewater moest deze waterdicht worden gemaakt. Habbeké Shipyards heeft er een waterdichte ‘doos’ van staal omheen gebouwd zodat de tractor tot 1,80 meter diepte waterdicht is. De Caterpillar Challenger is wat dat betreft de enige geschikte uitvoering omdat hier goed een waterdichte constructie omheen te bouwen valt. Het waterdicht maken van de tractoren is een evolutieproces geweest wat de KNRM samen met Habbeké Shipyards in 20 jaar hebben geperfectioneerd. Na het gehele procces wordt het reddingstation uitgenodigd op de werf van Habbeké om de ultieme test te ondergaan voor de tractor. Een tewaterlating!

Naast het ombouwen van de tractor schonk Habbeké de lier van de tractor aan de KNRM die een waarde van zo'n €6.000,- vertegenwoordigd. Met deze lier kan de tractor een auto uit het mulle zand trekken of zichzelf, mocht ze ooit toch vast komen te zitten.

Staat zijn mannetje

De 17 ton aan gewicht bewijst dat de tractor geen kleine jongen is, hij moet zijn mannetje staan als hij in de soms woeste stromende en kolkende branding de reddingboot met vrijwillige bemanning lanceert. Vrijwilligers die combinatie van de tractor met bootwagen kunnen rijden, zijn in het bezit zijn van rijbewijs C1 om dit te mogen uitvoeren.

Paardenkracht

Sinds de oprichting van de reddingmaatschappijen in 1824 werden in ruim de eerste 100 jaar paarden gebruikt voor het naar zee brengen van de houten reddingboten. Vanaf 1920 deed de eerste tractor zijn intrede op het reddingstation Scheveningen. Reden hiervoor was dat het reddingstation binnen korte tijd moeilijk paarden ter beschikking had voor het vervoer van de reddingboot. Momenteel heeft de KNRM 11 ‘zeetractoren’ in dienst voor het te water laten van reddingboten. De oude tractor van het reddingstation op Texel gaat terug naar de werkplaats van de KNRM in IJmuiden.

Gegevens

Merk: Caterpillar Challenger 75 E
Lengte: 6,5 meter
Breedte: 3,20 meter
Hoogte: 3,80 meter
Vermogen: 340 PK
Gewicht: 17 ton
Snelheid: 35 KM/H

Gerelateerde blogs

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Materiaal van de KNRM

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.