Skip to main content

Scheepsarts aan wal

  • Donatiebutton: Nee

De Radio Medische Dienst van de KNRM helpt zieke zeelieden op alle wereldzeeën. De RMD wordt bemand door vijf artsen. Lucas Viruly, huisarts in Amsterdam, is één van hen.

Zijn opa was een van de eerste vliegers van de KLM en zijn vader beheerde de buitenlandse kantoren van onze vaderlandse luchtvaartmaatschappij. Lucas Viruly vloog als kind niet alleen de wereld over, maar woonde ook elke vier jaar in een ander - warm - land. Geen wonder dat hij het liefst tropenarts wilde worden. Dat ging niet door, maar toen hij zeventien jaar geleden werd gevraagd voor de Radio Medische Dienst hoefde hij daar welgeteld een halve dag over na te denken. In het dagelijks leven is hij huisarts in Amsterdam, in een praktijk die tegelijk als havenartsenpraktijk dienst doet voor zeelieden. Eens in de vijf weken draait hij naast zijn gewone werk van maandagmorgen 8.00 uur tot de maandagmorgen erop een dienst voor de RMD. Dat betekent dat hij 24 uur per dag telefonisch bereikbaar is voor zeelieden, die waar ook ter wereld een gezondheidsprobleem hebben. Gemiddeld wordt hij op zo’n dag drie keer gebeld.

Lees meer …Scheepsarts aan wal

  • Hits: 4447

Lemsters lef op het water

  • Donatiebutton: Nee

Deze zomer zijn er in Nederland meerdere zwemmers in de problemen gekomen langs de Noordzeekust en op het IJsselmeer. In de media waren foto’s te zien van vrijwilligers van de KNRM die hand in hand in formatie door het water waadden, op zoek naar het slachtoffer. We spreken een van hen, schipper Wiebe Amels (48) van reddingstation Lemmer, tijdens een oefenavond van zijn station.

Het was afgelopen juni voor hem de eerste keer in achttien jaar dat hij moest zoeken naar een zwemmer voor het Lemsterstrand. “Een heel indrukwekkende gebeurtenis, waarbij je onderling een grote mate van saamhorigheid voelt.” Te midden van een ruige scheepswerf aan het IJsselmeer ligt het reddingstation van KNRM Lemmer. Een relatief klein boothuis waar reddingboot Anna Dorothea klein afsteekt naast een honderden meters lang vrachtschip voor grind en zand. Pittoresk zou je het bijna noemen met op de achtergrond de kerktoren van de bekende watersportplaats in de gemeente De Fryske Marren (De Friese Meren). Elke dinsdagavond stroomt het reddingstation vol met vrijwilligers die hier een oefening houden om continu paraat te kunnen staan.

In de zomerperiode gaat de pieper die de zestien ‘Lemster’ mannen en één vrouw – ‘we zouden graag meer vrouwen zien’ - bij zich dragen één à twee keer per week af. Zo ook op 20 juni jongstleden. Het blijkt om een vermiste zwemmer voor het Lemsterstrand aan het IJsselmeer te gaan. Schipper Wiebe is sluiswachter en zit op zijn werk als de pieper gaat. Hij is sinds vijf weken schipper van reddingstation Lemmer. Er gaan voldoende vrijwilligers af op de melding. Toch zit Wiebe, zich op te vreten als hij helikopters en het vliegtuig van de Kustwacht hoort vliegen. Zijn collega’s sturen hem naar de actie aangezien het al tegen het einde van zijn dienst loopt. “Daar kun je je nuttiger maken, zeiden ze. Een vermissing maak je ook niet heel vaak mee”, zegt Wiebe die al sinds 2002 KNRM'er is. “Op de fiets naar het strand appte ik met mijn collega’s. Veel waren al onderweg. Plaatsvervangend schipper Bas verliet zelfs de verjaardag van zijn zoon en is naar het reddingstation geracet om onze pakken op te halen. Beide boten waren toen al aan het zoeken. We hebben de plek gemarkeerd waar een surfer de man zag ondergaan met een boei en gewicht. In één lijn liepen we vanaf de kust door het water en verkenden op deze manier elke vierkante meter. Het gaf een heel bijzonder gevoel. Een groot gevoel van saamhorigheid. Ook de jongens van reddingstation Urk kwamen helpen. We hebben er later ook samen over gepraat. Over hoe intensief en spannend het was, maar ook hoe mooi het gevoel van onderlinge verbondenheid was.” De overleden man werd 's avonds gevonden. Niet ver van de plek die Wiebe en zijn team hadden gemarkeerd, op een diepte van ongeveer 2,5 meter.

Lees meer …Lemsters lef op het water

  • Hits: 3129

Oefenen in een doolhof

  • Donatiebutton: Nee

De wekelijkse oefenavonden van de KNRM zorgen ervoor dat de bemanning goed getraind is als de pieper gaat. Om nog beter voorbereid te zijn, worden er realistische scenario’s beoefend. Zo vertelt Tom Otten, schipper van reddingstation IJmuiden, over een unieke plek in de haven van IJmuiden, waar de bemanning werd verrast met een bijzondere oefening.

“Met plaatsvervangend schipper Walter ben ik aan boord geweest van boorplatform Paragon C463, die in de Vissershaven van IJmuiden ligt. Eerder in die week is contact gelegd om te vragen naar de mogelijkheden voor een oefenavond op het platform. En we krijgen bij hoge uitzondering toestemming om aan boord te komen!

We beseffen gelijk dat dit een hele bijzondere oefenavond gaat worden. Het enorme platform met zoveel mogelijkheden, zoveel routes én obstakels: dit word een unieke kans voor een geweldige training. Scenario’s schieten ook gelijk door onze gedachten, maar één scenario vat veel oefeningen samen: de medische evacuatie.

Lees meer …Oefenen in een doolhof

  • Hits: 4092

Een reddingboot in topconditie houden, hoe doe je dat?

  • Donatiebutton: Nee

De reddingboten van de KNRM draaien deze zomer overuren. Van zwemmers in de problemen aan de Noordzeekust tot aan een vastgelopen jacht op het IJsselmeer. De vrijwillige redders van de KNRM hebben het er maar druk mee. Naast dat de vele acties veel tijd kosten is het ook van groot belang dat de reddingboten in topconditie blijven om altijd te kunnen presteren, maar hoe doe je dat eigenlijk?

Lees meer …Een reddingboot in topconditie houden, hoe doe je dat?

  • Hits: 5020

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.