In het aprilnummer van het donateursmagazine De Reddingboot gaan we naar Den Helder. Daar spreken we Hilde Kertész (54) die al 20 jaar als watch officer werkt bij het Communicatie Coördinatie Centrum (CCC) van de Kustwacht. Een kijkje in de keuken bij een van de ketenpartners van de KNRM.
Wij zijn de spin in het web voor alle zeevaart.
Ik kijk mijn ogen uit als ik de Nieuwe Haven, het haventerrein van de Koninklijke Marine in Den Helder, oprij. Als ik de laatste bocht neem richting het Kustwachtcentrum doemt een reusachtig grijs marineschip op. Een indrukwekkende aanblik voor iemand die nooit dichter bij dit soort schepen is geweest dan bij een spelletje Zeeslag. Het is de zoveelste winderige dag. Maar niet zo stormachtig als tijdens stormen Ciara, Dennis en Ellen die onlangs voorbij raasden. Het is daarom een redelijk rustige dag in het CCC. Hier houden 24 uur per dag drie watch officers, een duty officer (‘onze chef ’) en een handhaver van de douane, de politie, de marechaussee of de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit alles in de gaten wat zich op, in en boven het water bevindt.
Kertész: “Wij zijn de spin in het web voor alle zeevaart. Wij horen het als eerste als er iets mis is. Dan begint de uitdaging om erachter te komen wat er aan de hand is en hulpverlening te starten.” Coastguard zero one’, klinkt het in het CCC. Kertész kijkt op de drie computerschermen van haar werkstation, terwijl haar collega watch officer het kustwachtvliegtuig dat zich meldt via VHF-kanaal 16 antwoordt. “Dagelijks vliegt een van de twee vliegtuigen van de Kustwacht een patrouille boven de Noordzee”, legt Kertész uit. “Eens in de zoveel tijd meldt de luchtwaarnemer zich bij ons, zodat wij weten dat alles goed gaat. De meeste mensen kennen de Kustwacht vooral van Search and Rescue (SAR) operaties, maar we doen veel meer. SAR maakt onderdeel uit van onze dienstverlenende taken; het helpen van mensen op zee. Daarnaast houden we ons bezig met toezicht en handhaving om de zee veilig en schoon te houden. De handhaver in ons team controleert samen met onze vliegtuigen en (patrouille)schepen op onder meer vaar- en milieuregels. Zij voeren dagelijks controles uit, zoals visserij-inspecties, doorvaart in windmolenparken en het opsporen van milieuverontreiniging.”
Wat doe je als je midden op zee een vermoeden van een corona-besmetting hebt? Dan bel je de Radio Medische Dienst (RMD) en krijg je een van de vijf artsen aan de lijn die in toerbeurt werken voor deze bijzondere dienst van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Want bij ziekte of ernstige ongelukken aan boord van een zeeschip of jacht, waar ook ter wereld, kan de kapitein een arts van de RMD kosteloos om een medisch advies vragen.
Zon, zee, strand en 24/7 gezelligheid op het eiland. We spreken KNRM-lifeguard Elise over haar bijzondere en sportieve vakantiewerk.
Wat houdt het in om KNRM-lifeguard op Terschelling te zijn?
“Ik zit met 14 lifeguards gedurende zes weken op het mooie Terschelling. We waren er vanaf het eerste moment aan het begin van de zomer en we blijven tot het eind van het seizoen. Na een gezamenlijk ontbijt stappen we op de fiets naar het boothuis. Daar worden alle lifeguards om 09:30 uur gebrieft. Je hoort op welke post je die dag bent ingedeeld. Ik zit zelf vandaag bij Paal 8.”
“Na de briefing verzamelen we de porto’s, het overige materiaal en laden we de auto’s in. Zodra de waterscooter achter de auto is gekoppeld, start ik de auto en rijden we naar de Lifeguard-post op het strand.”
Risico-inventarisatie maken.
“Op de post maak ik samen met de teamcaptain een risico-inventarisatie. Hierin bepalen we de gevaren voor de dag en welke maatregelen we nemen om de risico’s te beperken. Vervolgens maken we de post klaar voor gebruik. Ik hijs de juiste vlag in de vlaggenmast, schrijf de dagelijkse informatie op het informatiebord en leg het EHBO en reddingmateriaal klaar voor gebruik. Aan de waterlijn zet ik het zwemmersgebied uit met twee vlaggen. Zo weten de badgasten waar we toezicht houden en waar het het veiligst is om te zwemmen.”
Reddingzwemmen
“Om 10:00 uur is de post volgens planning geopend. Is het nog rustig in de ochtend? Dan hebben we tijd om te oefenen. De teamcaptain geeft aan dat het vandaag mogelijk is. Ik pak het rescue board, Kees pakt de rescuetube. We oefenen diverse reddingtechnieken in zee. We oefenen gezamenlijk, met Klaas-Sipke en Laurens, ook nog het reddingszwemmen. Iedere lifeguard heeft voldoende training nodig om te kunnen presteren wanneer het er om spant.”
Werken op het strand
“De eerste badgasten arriveren. Voor ons als lifeguards start nu het toezicht houden. Er staat altijd een lifeguard tussen de vlaggen, zodra er mensen in het water zijn. Ik start vandaag aan de waterlijn. Ik houd de zwemmers binnen het zwemmersgebied scherp in de gaten. Ook ben ik makkelijk aanspreekbaar voor eventuele vragen van badgasten. Door de portofoon die ik bij me draag, heb ik contact met collega lifeguards op de post.”
“De post ligt hoger, waardoor de lifeguards vanaf hier een goed overzicht hebben over het strand. Zij kunnen wellicht dingen opmerken die vanuit mijn positie lastiger te zien zijn. We wisselen iedere 20 minuten van positie. Zo blijf je fris en alert. Ik startte de ochtend aan de waterlijn, vervolgens sta ik op uitkijk op de post en loop ik een rondje over het strand om polsbandjes uit te delen aan ouders van kleine kinderen. Hiermee kunnen we de ouders eenvoudig terugvinden als hun kind vermist raakt.
Hulp verlenen tijdens reddingsactie.
“Tijdens een actie is het alle hens aan dek. We krijgen een melding van een reddingsactie op zee. De teamcaptain bepaalt hoe de actie wordt uitgevoerd en wie wat gaat doen. Ik verleen samen eerste hulp met Laurens, terwijl de teamcaptain de nabijgelegen posten informeert en opschaalt naar de ambulancemeldkamer. We hebben een reanimatie gedaan. Dat is heel heftig. Tijdens de redding schiet de adrenaline door je lichaam.”
“We hebben dit nog amper een plekje kunnen geven als er een nieuwe melding binnen komt van een badgast met een snee in zijn arm. Dit los ik eenvoudig zelf op door EHBO te verlenen.”
Vakantiegevoel en werken op Terschelling.
“Om 18:00 uur zit de bewaking erop. We maken het gebruikte materiaal schoon en zorgen dat het op de juiste plek wordt teruggelegd. Als team zorgen we ervoor dat de reddingsacties worden nabesproken en dat het dagrapport goed is ingevuld. We controleren of het strand er netjes bij ligt om vervolgens de post af te sluiten. Daarna verzamelen we bij het boothuis om de waterscooter en de auto schoon te spuiten. Zo is al het materiaal weer schoon voor de volgende dag. We stappen weer op onze fiets om naar de lifeguard accommodatie te gaan. Het eten staat al klaar. Daar hebben de collega’s voor gezorgd die vandaag vrij waren.”
“We hebben het even zwaar als we terugdenken aan de reddingsactie van vanmiddag. We stellen ons voor hoe het had kunnen aflopen als we een paar seconden later waren geweest en de reanimatie niet gelukt was. We praten met elkaar en we drinken wat.”
“Er worden plannen gemaakt voor vanavond. Ik ben morgen vrij, samen met andere collega’s, dus we besluiten om nog even het dorp in te gaan. Ik maak het niet te laat, omdat ik morgen weer fit wil zijn. ’s Avonds staat er een training gepland met het lokale KNRM-reddingstation. We mogen meevaren op de reddingboot en als we geluk hebben dan krijgt één van ons de kans om ook nog eens een stuk te sturen…”
Vakantiewerk zomer 2021
Net als Elise ook lifeguard worden? Zin in een zomervakantie op de Waddeneilanden en tegelijkertijd geld verdienen? Meld je direct aan als lifeguard voor vakantiewerk in de zomer van 2021!
Op het Markermeer is een sloepje onderweg van Zwolle naar de Amsterdamse grachten. De tocht verloopt voorspoedig, tot een lijn in de schroef roet in het eten gooit. De eigenaar gaat zelf te water om de lijn uit de schroef te verwijderen. Een uitdaging gezien de watertemperatuur van slechts 8 graden. Onderwater blijkt dat niet alleen de lijn in de schroef zit, maar de schroef zelf ook los zit, waardoor de sloep geen aandrijving meer heeft.
Aan de Stationsweg in Hoek van Holland, met imposant uitzicht over de Berghaven, staan vijf nostalgische witte huizen met oranje pannendaken. De ‘Koninklijke Zuid Hollandsche Maatschappij tot het redden van schipbreukelingen’ bouwde de woningen in 1900 voor de bemanningsleden van hun reddingsboot. Anno 2017 is alleen huisnummer 25 nog van de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij Hoek van Holland.
Het KNRM-station bestrijkt het ankergebied voor zeeschepen net buiten de Berghaven, het havengebied tot Maasluis en het Hartelkanaal tot vijftig mijl buiten de kust. De redders varen uit voor hulp aan anker- en cruiseschepen, zeil- en sportvisbootjes, kiters, surfers en zwemmers; bijvoorbeeld omdat iemand onwel is geworden of gewond is geraakt, overboord is gegaan of is verrast door het getij, bij motorpech of een brandje aan boord.
De bemanning van KNRM-station Hoek van Holland vaart zo’n 25 tot dertig keer per jaar uit. Om hun reddingswerk goed te kunnen doen, oefenen de vrijwilligers jaarlijks vijftig zaterdagmiddagen.
Oefeningen
Op deze zonnige zaterdagmiddag is logistiek medewerker Nico Zeeman oefenleider. “Zijn naam is geen grap”, geinen zijn collega’s. Nico zal de ploeg vandaag eerst op de Jeanine Parqui de brandbestrijdingpompen en apparatuur laten testen en gebruiken.
Na de oefening in de haven gaat de oefening verder op zee. Daar gaan ze samen met twee medewerkers van de Maxima brandweerkazerne Maasvlakte een drenkeling zoeken en veilig naar de wal te brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.