Skip to main content

Op oefening bij... - KNRM Hoek van Holland

Aan de Stationsweg in Hoek van Holland, met imposant uitzicht over de Berghaven, staan vijf nostalgische witte huizen met oranje pannendaken. De ‘Koninklijke Zuid Hollandsche Maatschappij tot het redden van schipbreukelingen’ bouwde de woningen in 1900 voor de bemanningsleden van hun reddingsboot. Anno 2017 is alleen huisnummer 25 nog van de Koninklijke Nederlandse Reddings Maatschappij Hoek van Holland.

Het KNRM-station bestrijkt het ankergebied voor zeeschepen net buiten de Berghaven, het havengebied tot Maasluis en het Hartelkanaal tot vijftig mile buiten de kust. De redders varen uit voor hulp aan anker- en cruiseschepen, zeil- en sportvisbootjes, kiters, surfers en zwemmers; bijvoorbeeld omdat iemand onwel is geworden of gewond is geraakt, overboord is gegaan of is verrast door het getij, bij motorpech of een brandje aan boord.

De bemanning van KNRM-station Hoek van Holland vaart zo’n 25 tot dertig keer per jaar uit. Om hun reddingswerk goed te kunnen doen, oefenen de vrijwilligers jaarlijks vijftig zaterdagmiddagen. 

Oefeningen

Op deze zonnige zaterdagmiddag is logistiek medewerker Nico Zeeman oefenleider. “Zijn naam is geen grap”, geinen zijn collega’s. Nico zal de ploeg vandaag eerst op de Jeanine Parqui de brandbestrijdingpompen en -apparatuur laten testen en gebruiken.

Na de oefening in de haven gaat de oefening verder op zee. Daar gaan ze samen met twee medewerkers van de Maxima brandweerkazerne Maasvlakte een drenkeling zoeken en veilig naar de wal te brengen.

 

Bescherming

Met het aantrekken van het grote rood-geel-zwarte droogpak veranderen de vrijwilligers van het een op het andere moment in een serieus reddingsteam. Les 1 in de opleiding is met het pak leren omgaan, vertelt oude rot Ron Zegers. Hij is, na 27 jaar KNRM-dienst, gestopt. “Het droogpak en de boot zijn beide gemaakt met vernuft. Ze hebben alles om te zorgen dat we mensen in nood goed kunnen helpen en onszelf kunnen beschermen.”

Het droogpak met laarzen met stalen neuzen, trek je aan over je kleren. Het houdt je droog en warm en drijvend in het water. In de rechter bovenbeenzak zit een mes voor als je verstrikt raakt; in de kraag een zwemvest met kap om als een paraplu over je hoofd te trekken ter bescherming tegen golven. Er zit een handfakkellicht in om ‘s nachts een noodsignaal af te kunnen geven, een rookpluim voor overdag, een flitslicht en een PLB.

Fik

Nico neemt de ploeg mee naar voorpiek 1 en 2, twee ruimten in de kop van de reddingboot. Daar (her)ontdekken de vrijwilligers waar de brandpompen en -slangen liggen en hoe die aangesloten moeten worden. Ook toont Nico waar de schakeling zit voor de pre-wetting, een sproeiring die de reddingsboot zo nodig nat houdt en daarmee voorkomt dat een brand overslaat. “Door droog te oefenen en daarbij fouten te maken, leer je”, licht Ron toe. “Zodat je alles blindelings weet te vinden op het moment dat te maken krijgt met een fik aan boord van bijvoorbeeld een vissersbootje.”

 

Communicatie

Dan gaat de Jeanine Parqui de zee op. De beroepsschipper, reserveschipper Maarten Vroon, Martijn en Ron bemannen de brug, de anderen staan aan dek. Allen dragen een koptelefoon voor de onderlinge communicatie. Voor Martijn betekent deze oefening een extra les navigeren; onder begeleiding loodst hij het schip naar de ontmoetingsplaats. Ondertussen meldt Ron via de radio aan het kustwachtcentrum in Den Helder wie er aan boord zijn: ‘5, 7, 9, 21, 26, 29, 30, 34 en vier gasten’, somt hij op. “Alle vrijwilligers hebben een vast nummer”, legt hij uit. “Mocht er iemand vermist raken, dan gaat een nummer doorgeven veel sneller dan een naam spellen.”

 

Eindeloos

Buiten de pier gooit Nico een markeeranker in zee; die speelt in de eerste run de rol van drenkeling. Dan vaart de Jeanine Parqui naar de kust voor de ontmoeting met twee brandweermannen. Die komen vanaf de kust aanscheuren op een KNRM-waterscooter; één man achter het stuur en één man liggend op de reddingsplaat achterop.

Naast elkaar op gepaste afstand varen de boot en waterscooter de zee op. “In het echt gaat dit ook zo, soms met nog veel meer boten op een rij”, legt Ron uit. “Op deze manier speur je samen de zee af naar de drenkeling.”

Bij het markeeranker gaan Steven Voogd en Jeroen Smit vrijwillig overboord om te figureren als drenkeling. “Je moet in dit werk niet bang zijn voor een nat pak”, lacht Ron. Nou ja, nat; de mannen dobberen comfortabel in hun drijvende droogpak. Maar door ze zo te zien dringt wel door dat je normaliter als drenkeling nat, koud, moe en mogelijk gewond bent, moederziel alleen, bang en reddeloos in het eindeloze water. Dan ben je maar wat dankbaar als je op de achterplaat van een waterscooter wordt gerold en naar de wal wordt gebracht. Of dat de reddingsboot z’n achterklep laat zakken en de bemanning jou naar binnen haalt.

De redders oefenen de operatie samen een aantal keer. Dan zwaaien ze ter afscheid en splitsen hun wegen. Einde oefening voor vandaag.

Tijdens de terugvaart is het stil aan boord. Terwijl de boot over de golven bonst, leunen Karina, Nico, Steven en Jeroen volkomen ontspannen tegen de railing. “Zo staan ze er ook bij met windkracht tien”, zegt Ron trots.

 

Dit artikel is afkomstig uit het blad Onze Haven

Tekst: Esther Wienese, Beeld: Lennaert Ruinen

Gerelateerde blogs

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.