x
koning-willem-1 Koning Willem 1  - KNRM

Koning Willem I 

Koning Willem I was erg betrokken bij het reddingwezen in het algemeen en de Redding Maatschappij in het bijzonder. Toen in november 1824 een oproep werd gedaan aan de Nederlandse bevolking om geld te geven voor een georganiseerd reddingwezen in Nederland, toonde Koning Willem I zich een groot voorstander. 

Hij pleitte daarbij voor één reddingmaatschappij voor het hele land; iets dat pas in 1991 tot stand kwam. De koning liep voorop in de pogingen om ook de Vlaamse kust bij het reddingwerk te betrekken. Deze pogingen liepen op niets uit. In 1830 werd België afgescheiden van Nederland. 

Hoewel Koning Willem I vanaf het prille begin sympathie voor de Redding Maatschappij had, heeft hij nooit ingestemd met het verzoek van het bestuur om beschermheer te worden. Koningin Emma was de eerste die in 1891 toestemde. Prins Hendrik voldeed in 1907 aan hetzelfde verzoek, waarna een traditie was geboren. Momenteel is Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix beschermvrouwe van de KNRM. 

Arie Visser

Reddingboot Koning Willem 1

Koning Willem I

De reddingboot was een jubileumgeschenk van het toenmalige Ministerie van Verkeer en Waterstaat. De doop vond plaats tijdens de officiële jubileumviering van het 175-jarig bestaan van de KNRM in de Ridderzaal te ‘s Gravenhage. Een bijeenkomst op uitnodiging van het ministerie van V&W, waarbij Hare Majesteit de Koningin aanwezig was.

De doopplechtigheid geschiedde via een audiovisuele verbinding tussen de Ridderzaal en de vissershaven van IJmuiden, waar de Koning Willem I te water lag voor het hoofdkantoor van de KNRM. Door middel van grote televisieschermen stonden beide locaties met elkaar in verbinding. Vandaar de term ‘teledoop’.

De boot werd gebouwd bij scheepswerf Habbeké te Volendam. En gestationneerd op reddingstation Schiermonnikoog.

Koning Willem I heeft een grote betrokkenheid getoond bij het reddingwezen in het algemeen en de Redding Maatschappij in het bijzonder. Toen in november 1824 een oproep werd gedaan aan de Nederlandse bevolking om geld te geven voor een georganiseerd reddingwezen in Nederland, toonde Koning Willem I zich een groot voorstander.

Hij pleitte daarbij altijd voor één reddingmaatschappij voor het hele land; iets dat pas in 1991 tot stand kwam. De koning liep zelfs voorop in de pogingen om ook de Vlaamse kust bij het reddingwerk te betrekken. Deze pogingen liepen op niets uit.

Hoewel Koning Willem I vanaf het prille begin sympathie voor de Redding Maatschappij had, heeft hij nooit ingestemd met het verzoek van het bestuur om beschermheer te worden. Koningin Emma was de eerste die in 1891 toestemde. Prins Hendrik voldeed in 1907 aan hetzelfde verzoek, waarna een traditie was geboren. Momenteel is Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Beatrix beschermvrouwe van de KNRM.

Bekijk het stuurhuis van de reddingboot

Klasse: Arie Visser

In jaren dat de Redding Maatschappij ervaring opdeed met de grotere RIB’s, bleek dat de actieradius van deze klasse te beperkt was. Daarom werd besloten een grotere variant van de Johannes Frederik te bouwen. Dat werd in 1999 het type Arie Visser. De Arie Visser heeft een totale tankinhoud van 6100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur op volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de berging, voor de machinekamers.

Er zijn 10 schepen van het type Arie Visser gebouwd.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij