De Arie visser klasse is met zijn 18,8 meter lengte de grootste reddingboot van het type ‘rigid inflatable boat’ in de wereld. Het schip heeft een aluminium romp en opbouw en is volledig zelfrichtend. De opblaasbare rubberrand (de zogenaamde ‘tube’) geeft de reddingboot extra drijfvermogen en stabiliteit.
Alle elf reddingboten van de Arie Visserklasse zijn gebouwd tussen 1999 en 2009 door aluminium jachtbouw Aluboot te Hindeloopen, m.u.v. de Koning Willem I , die door scheepswerf Habbeké te Volendam werd gebouwd.
In jaren 1988 tot 1998 deed de Redding Maatschappij ervaring op met de grotere RIB’s van de Johannes Frederikklasse. De actieradius van deze reddingboten bleek soms te beperkt. Daarom werd besloten een grotere versie van de Johannes Frederik te bouwen. Dat werd in 1999 het type Arie Visser. De Arie Visser heeft een totale tankinhoud van 6.100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de ruimte voor de machinekamers.
Klasse
Arie Visser
Geschonken door
Mw. K.G.P. Visser-van Drimmelen
Gedoopt door
Petra van Dijk
In dienst sinds
1-1-1999
Hoofdmotoren
2 x MAN D2842 LE408
Max. vermogen
2 x 735kW (2x 1000 pk bij 2100 rpm.)
Waterjets
2x Hamilton 521B
Dynamo's
capaciteit minimaal 140 Ampère
Brandstof
6100 liter
Afmetingen
18,80 x 6,10 x 1,03 m
Gewicht
28,3 ton
Aluminium romp lengte
18 m
Aluminium romp breedte
5,04 m
Waterlijn
14,50 m
Diepgang romp cwl
1,03 m
Displacement romp cwl
27,4 m
Motorvermogen
2 x 1000 pk
Max. snelheid
33 knopen
Capaciteit
120 geredden
Bemanning
6 personen
Actieradius
16 uur varen op volle kracht
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.