Skip to main content

Reddingboot klasse Arie Visser

De Arie visser klasse is in dienst sinds 1 januari 1999 en is met zijn 18,8 meter lengte de grootste reddingboot van het type ‘rigid inflatable boat’ in de wereld. In jaren 1988 tot 1998 deed de Redding Maatschappij ervaring op met de grotere RIB’s van de Johannes Frederikklasse. De actieradius van deze reddingboten bleek soms te beperkt. Daarom werd besloten een grotere versie van de Johannes Frederik te bouwen. Dat werd in 1999 het type Arie Visser. De Arie Visser heeft een totale tankinhoud van 6.100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de ruimte voor de machinekamers. 

Arie Visser

In jaren 1988 tot 1998 deed de Redding Maatschappij ervaring op met de grotere RIB’s van de Johannes Frederikklasse. De actieradius van deze reddingboten bleek soms te beperkt. Daarom werd besloten een grotere versie van de Johannes Frederik te bouwen. Dat werd in 1999 het type Arie Visser. De Arie Visser heeft een totale tankinhoud van 6.100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de ruimte voor de machinekamers.

Alle elf reddingboten van de Arie Visserklasse zijn gebouwd tussen 1999 en 2009 door aluminium jachtbouw Aluboot te Hindeloopen, m.u.v. de Koning Willem I , die door scheepswerf Habbeké te Volendam werd gebouwd.

Arie Visser
Navigatieapparatuur
  • Radar/AIS plotter, Furuno FR-8062
  • Radar/plotter, Furuno FR-841
  • AIS Transponder, Furuno FA-150
  • GPS navigator, Furuno GP-80
  • DGPS reciever, JRC DGPS-212
  • DGPS ontvangst unit, Philips PBR-1000
  • Elektronische kaart en informatie systeem (AIS), Tresco AlphaChart
  • Digitale dieptemeter, Humminbird 200DX Dual Beam
  • Digitale dieptemeter, Furuno FCV-612 (speciale transducer voor ondiep water)
  • Radio peiler, Taiyo TD-L1620
  • Elektronisch kompas, Radio Zeeland + Navitron Systems NT920DHR.
  • Vloeistofkompas op het stuurhuis
Communicatieapparatuur
  • VHF, Sailor VHF-DSC RT-4822
  • VHF, Sailor VHF RT-2048
  • VHF handheld, 2x Icom IC-M73 Euro
  • VHF, Motorola GM-950 (communicatie Reddingsbrigade)
  • MF/HF, Furuno MF/HF-DSC DSC-6A
  • MF/HF, Furuno MF/HF FS-1562
  • Navtex, Furuno NX-500
  • GSM telefoon, PeiTel HA88
  • C2000 communicatiesysteem, Sepura SRG3900
  • Vaste Intercom, David Clark 9800
  • Draadloze Intercom, Peltor Dect-Com
Veiligheid
  • EPIRB, Jotron Tron 40S
  • SART, Jotron Tron Sart

Gegevens

Afmetingen
18,80 x 6,10 x 1,03 m

Gewicht
28,3 ton

Aluminium romp lengte
18 m

Aluminium romp breedte
5,04 m

Waterlijn
14,50 m

Diepgang romp cwl
1,03 m

Displacement romp cwl
27,4 m

Hoofdmotoren
2 x MAN D2842 LE408

Max. vermogen
2 x 735kW (2x 1000 pk bij 2100 rpm.)

Waterjets
2x Hamilton 521B

Dynamo's
capaciteit minimaal 140 Ampère

Brandstof
6100 liter

Max. snelheid
33 knopen

Capaciteit
120 geredden

Bemanning
6 personen

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.