Skip to main content

Vervoer van coronapatiënten vanaf de Waddeneilanden

Hoe is het om van één van de Waddeneilanden met coronaverschijnselen naar de wal te moeten? Omdat de KNRM ook met de coronacrisis ‘gewoon’ inzetbaar is, werd er onlangs een bijzonder patiëntenvervoer uitgevoerd.

De schipper van de reddingboot werd, volgens het toen geldende coronaprotocol, door de ambulancepost gebeld vanwege een patiënt die veel symptomen had van het coronavirus. Deze patiënten mogen niet vervoerd worden in de RAV-helikopter die op dat moment beschikbaar is. Daarmee is een boot de enige optie om de persoon van het eiland naar het vaste land en een ziekenhuis te vervoeren.

De schipper heeft daarop de reddingboot van het buurreddingstation opgeroepen en heeft samen met de bemanning de reddingboot volgens protocol klaargemaakt. De patiënt werd daarna alleen door ambulancepersoneel aan boord gebracht. Normaal assisteren daarbij ook KNRM’ers.

Flying bridge

De reddingboot met de patiënt werd tijdens het patiëntenvervoer bestuurd vanaf de flying bridge. Die positie, bovenop het stuurhuis, wordt vaak gebruikt voor zoekacties, vanwege het overzicht. In dit geval is het vooral veiliger om buiten het stuurhuis te blijven, terwijl het ambulancepersoneel zich in het stuurhuis bezig houdt met de patiënt. Er is door het sturen op deze manier wel een beperking in de navigatie- en communicatiemogelijkheden omdat die zich in het stuurhuis bevinden. Vandaar dat de reddingboot van het buurreddingstation voor de reddingboot met patiënt uitvaart om de route uit te zetten.  

Witte pakken

Samen met de vrijwillige bemanning van de voorop varende reddingboot werd de reddingboot aangemeerd in de haven en werden toeschouwers op een afstand gehouden. Het ambulancepersoneel aan boord en de gereedstaande ambulance die de patiënt van de reddingboot afhaalde, waren beiden ingepakt in witte pakken. Wat uiteraard de aandacht trok. Op de terugreis werd op eenzelfde manier gevaren als op de heenreis. De reddingboot werd ontsmet door de ambulancemedewerkers en lag na een aantal uur klaar voor een volgende reis.

Voortschrijdend inzicht

In tijden van crisis is alle hulp noodzakelijk. Een week nadat bovenstaande plaatsvond is geconstateerd dat het ingewikkeld is om het patiëntenvervoer van coronapatiënten uit te voeren met inachtneming van alle maatregelen. Daarom is er nu besloten dat de reddingboot de reddingboot blijft en inzetbaar is voor SAR-taken en ‘gewone’ patiënten. Voor coronapatiëntenvervoer vanaf de waddeneilanden heeft de ambulancezorg de hulp van rederij Noordgat, rederij Veldman en Bos Maritiem Services ingeroepen. Zij houden een aparte boot beschikbaar, uitsluitend voor dit vervoer. Er zijn strikte protocollen afgesproken ter bescherming van de bemanningen. RAV Friesland coördineert en begeleidt alle vervoer.

Foto: Roel OvingeVervoer van coronapatiënten vanaf de Waddeneilanden Hoe is het om van één van de Waddeneilanden met coronaverschijnselen naar de wal te moeten? Omdat de KNRM ook met de coronacrisis ‘gewoon’ inzetbaar is, werd er onlangs een bijzonder patiëntenvervoer uitgevoerd. De schipper van de reddingboot werd, volgens het toen geldende coronaprotocol, door de ambulancepost gebeld vanwege een patiënt die veel symptomen had van het coronavirus. Deze patiënten mogen niet vervoerd worden in de RAV-helikopter die op dat moment beschikbaar is. Daarmee is een boot de enige optie om de persoon van het eiland naar het vaste land en een ziekenhuis te vervoeren. De schipper heeft daarop de reddingboot van het buurreddingstation opgeroepen en heeft samen met de bemanning de reddingboot volgens protocol klaargemaakt. De patiënt werd daarna alleen door ambulancepersoneel aan boord gebracht. Normaal assisteren daarbij ook KNRM’ers.  Flying bridge De reddingboot met de patiënt werd tijdens het patiëntenvervoer bestuurd vanaf de flying bridge. Die positie, bovenop het stuurhuis, wordt vaak gebruikt voor zoekacties, vanwege het overzicht. In dit geval is het vooral veiliger om buiten het stuurhuis te blijven, terwijl het ambulancepersoneel zich in het stuurhuis bezig houdt met de patiënt. Er is door het sturen op deze manier wel een beperking in de navigatie- en communicatiemogelijkheden omdat die zich in het stuurhuis bevinden. Vandaar dat de reddingboot van het buurreddingstation voor de reddingboot met patiënt uitvaart om de route uit te zetten. Witte pakken Samen met de vrijwillige bemanning van de voorop varende reddingboot werd de reddingboot aangemeerd in de haven en werden toeschouwers op een afstand gehouden. Het ambulancepersoneel aan boord en de gereedstaande ambulance die de patiënt van de reddingboot afhaalde, waren beiden ingepakt in witte pakken. Wat uiteraard de aandacht trok. Op de terugreis werd op eenzelfde manier gevaren als op de heenreis. De reddingboot werd ontsmet door de ambulancemedewerkers en lag na een aantal uur klaar voor een volgende reis. Voortschrijdend inzicht In tijden van crisis is alle hulp noodzakelijk. Een week nadat bovenstaande plaatsvond is geconstateerd dat het ingewikkeld is om het patiëntenvervoer van coronapatiënten uit te voeren met inachtneming van alle maatregelen. Daarom is er nu besloten dat de reddingboot de reddingboot blijft en inzetbaar is voor SAR-taken en ‘gewone’ patiënten. Voor coronapatiëntenvervoer vanaf de waddeneilanden heeft de ambulancezorg de hulp van rederij Noordgat, rederij Veldman en Bos Maritiem Services ingeroepen. Zij houden een aparte boot beschikbaar, uitsluitend voor dit vervoer. Er zijn strikte protocollen afgesproken ter bescherming van de bemanningen. RAV Friesland coördineert en begeleidt alle vervoer. De Regionale Ambulancevoorziening Fryslân (RAV Fryslân) liet later in de tijd ook nog weten dat in het geval van acute zorg toch de reguliere Waddenhelikopter ingezet kan worden voor coronapatiënten op de Friese Waddeneilanden. Dat komt doordat er nu de beschikking is over een speciale brancardtent die in de helikopter gebruikt kan worden en die maakt dat niet de hele helikopter schoongemaakt hoeft te worden. De omslagfoto van dit blog is een foto van een normaal patiënten vervoer. Zoals op de laaste foto in dit blog te zien is worden alle voorzorgsmaatregelen genomen om de besmetting te voorkomen.

Gerelateerde blogs

Nieuwsbrief

ALTIJD ALS EERSTE OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE NIEUWS?

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Word donateur

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.