De drijvende kracht achter de KNRM zijn de vele vrijwilligers die geheel belangenloos hun tijd investeren voor het redden van mensen op zee. De meeste doen vrijwilligerswerk op de reddingboten, maar ook aan de wal zetten zij zich in. In de blogreeks "In gesprek met" komen meerdere vrijwilligers aan het woord over hun inzet bij de KNRM.
Naam: Jan van Rees
Leeftijd: 49
Dagelijks leven: Nautisch verkeersleider op de Brandaris / plaatsvervangend schipper
Vrijwilliger bij de KNRM: Bemanningslid / redder bij reddingstation West-Terschelling
De eerste melding komt bij ons binnen
Jan werkt als nautisch verkeersleider op de Brandaris op Terschelling. “De eerste melding van een ongeval op Waddenzee of Noordzee komt op mijn werk binnen. Ik informeer dan het Kustwachtcentrum en adviseer welke reddingboot er het best op af kan. Tot een reddingboot ter plaatse is, zijn wij verantwoordelijk voor de praktische coördinatie." vertelt Jan.
Jan vaart voor de KNRM voornamelijk op de Arie Visser klasse. Dit schip heeft een totale tankinhoud van 6.100 liter, wat de boot een actieradius geeft van zestien uur op volle kracht. De brandstof is verdeeld over vier tanks. Een aparte dagtank (144 liter) bevindt zich in de berging, voor de machinekamers.