Onvoldoende kennis en ervaring

Navigatiefouten

Onvoldoende kennis en ervaring

De KNRM komt elk jaar meer in actie voor noodgevallen, die grotendeels veroorzaakt worden door gebrek aan kennis en ervaring van de om hulp vragende watersporter. Dit wordt mede veroorzaakt door het groeiend aantal mensen dat een boot huurt in plaats van bezit, en daardoor het schip en het varen onvoldoende beheerst.

Onder bemanning of onderbemanning?

Een zeezeiler vertelde hoe hij ooit een belangrijke wedstrijd op zee won: hij had zich heel goed verdiept in de fijne kneepjes van het varen, had op zijn zeiljacht een uitgebreide zeilgarderobe en “aan ieder touwtje een vent”. Met deze alerte bemanning en goed gebruik van de omstandigheden was het gelukt om de wedstrijd te winnen.

De meesten van ons hoeven geen wedstrijden te winnen, maar we zijn eigenlijk wel constant bezig met sturen, groeten, meerplaatsje vinden, landvasten bijstellen en lekker rommelen aan boord. Veel pleziervaarders varen altijd met z’n tweeën en hebben een uitgekiende, maar vaste taakverdeling tijdens het varen. In het uiterste geval komt voor echt barre tochten een gelegenheidsbemanning van vrienden aan boord, die de boot naar een verre bestemming helpt brengen. Mevrouw komt met de auto en de bemanning neemt de auto weer mee naar huis.

Voor de weekendjes, ook als de weersomstandigheden eens tegenzitten, vertrouwen we op onze routine. En meestal gaat het goed, daardoor zijn we er ook van overtuigd dat we het goed aanpakken.

Probeer een de rollen om te wisselen! Laat de navigatie eens aan de ander over, dan geniet je samen meer. Vrouwen sturen heel netjes en mannen staan hun mannetje op het voordek bij het invaren van de sluis. Spreek eens door hoe je het zou aanpakken als je partner uitgeschakeld raakt. Dat kan door allerlei oorzaken. Bij de KNRM hebben we wat dat betreft al heel wat narigheid zien langskomen: de schipper krijgt de giek tegen het hoofd, de schipper wordt (toch!) zeeziek, of raakt anderszins verwond en kan niet meer varen. De overgebleven bemanning (vaak de vrouw of de jonge kinderen) ziet geen kans de schipper te helpen en kan evenmin het schip varen.

Column Onder bemanning of onderbemanning?

Kennis delen en elkaars rol overnemen is goed voor ieders veiligheid. Bescherm jij je partner door al het werk op je eigen schouders te nemen, dan krijgt je partner nooit inzicht in de gang van zaken. Daar gaat de lol gauw af en je partner zal het al gauw helemaal aan jouw overlaten om de boel op te knappen. Nog een paar jaar en je vaart alleen nog maar met vrienden, en dat was nou juist niet de bedoeling…

Meer tips en informatie

  • Volg speciale cursussen voor belangrijke kennis aan boord.
  • Word lid van een watersportvereniging.
  • Houd je kennis op peil door veel te varen en herhaalcursussen te volgen.
  • Vaar mee met anderen en kijk de kunst van het varen af.
  • Laat anderen met jou mee varen en deel elkaars kennis.
  • Heb plezier en oefen noodprocedures onder rustige en veilige omstandigheden.

Bij de KNRM zijn vrijwilligers wekelijks een avond bezig met opleiden en oefenen. Om jou te kunnen helpen als het nodig is.

Neem als echte watersporter ook de tijd voor je eigen kennis en ervaring!

Belangrijkste tips

  • Laat iedereen aan boord het schip kunnen starten en sturen
  • Laat iedereen weten waar de veiligheidsmiddelen liggen
  • Oefen de noodprocedures voor noodoproepen en man-over-boord

Nuttige websites en apps

Download de gratis app KNRM Helpt voor extra achtergrondinformatie en tips voor een goede voorbereiding van een vaartocht. Ga naar www.knrm.nl/helpt.

Handige websites:

Auteur: Oorspronkelijke tekst Michelle Blaauw (2009), geactualiseerd door KNRM in 2020
Locatie: IJmuiden
Datum: April 2020