Navigatiefouten

Navigatiefouten

Navigatiefouten

De KNRM komt 376 keer per jaar in actie voor noodgevallen die rechtstreeks veroorzaakt zijn door navigatiefouten, met als gevolg stranding of aanvaring. In de meeste gevallen is een verouderde navigatiekaart en onvoldoende kennis van het vaargebied de oorzaak.

Staar je niet blind op beeldschermen

Iedere vraag over de vaart kan aan boord worden beantwoord door een metertje of een beeldscherm. Het kompas, de GPS, log, dieptemeter, de brandstofmeter, radar, windsnelheidsmeter, videoplotter en de tablet of smartphone gebruiken we om ons te helpen volledig geïnformeerd over het water te verplaatsen.

Het nadeel van apparaten is dat ze wel eens stuk gaan. Dat leidt soms tot problemen: nog onlangs brachten de redders van de KNRM een jacht met een lege brandstoftank binnen: op het metertje stond dat de brandstoftank nog half vol was, maar er zat geen druppel meer in.

Met een paar apparaten ben je goed geholpen. Het hoeven er niet veel te zijn. Een kompas is op wat ruimer water onontbeerlijk, en een dieptemeter vertelt je hoeveel water je nog onder de kiel hebt.

Blijf niet op een tablet of smartphone staren naar de te varen track, maar kijk ook naar buiten. Ligt die navigatieton er echt op de aangegeven plek? Zie je aan de golven en het water dat er daadwerkelijk een ondiepte voor je ligt? Wanneer je verouderde gegevens gebruikt kun je lelijk verrast worden door ondieptes of onbevaarbaar vaarwater.

Een marifoon voor communicatie, weerberichten en alarmering en een recente kaart van je vaargebied zijn ook nodig. Veel meer heb je echt niet nodig. En hoe meer je hebt, hoe meer er stuk gaat…

Column Staar je niet blind op beeldschermen

Meer tips en informatie

Download de app KNRM Helpt en ga thuis eens aan de slag met het plannen van een vaartocht in deze fraaie app. Registreer jezelf en je schip en steek virtueel van wal.

  • Zoek de vertrek en aankomsthaven op.
  • Check het weer, eventueel getij, sluistijden, marifoonkanalen, jachthaven enz.
  • Hoe lang ga je erover doen?
  • Wie zijn je thuisblijvers, hoe ga je ze informeren

Waar bent u eigenlijk?

Als je door de Kustwacht wordt gevraagd naar je positie, dan kun je de GPS-positie doorgeven. Als je dat niet nauwkeurig doet, heeft dat vreemde gevolgen. Voor alle zekerheid is het daarom belangrijk, dat je ook vertelt waar je vertrokken bent, in welke richting je hebt gevaren en welke landmerken je ziet (boeien, landkenmerken, vuurtoren, kerk, fabriek).

Het internet is een geweldige bron van informatie.

Neem er in de wintermaanden voldoende tijd voor om de informatie te vinden en op te slaan in vindbare favorieten op uw computer of tablet.

Koop de meeste recente waterkaarten op papier en digitaal.

Werk ze bij via www.hydro.nl

Belangrijkste tips

  • Zorg altijd voor recente en bijgewerkte water- en zeekaarten, of een update van de elektronische kaart als je die gebruikt. In de Berichten aan Zeevarenden (in te zien via hydro.nl) kun je nagaan wat de in te tekenen veranderingen zijn.
  • Controleer tijdens het varen de dieptemeter regelmatig
  • Leer het water lezen
  • Volg een navigatiecursus voor je vaargebied.

Auteur: Oorspronkelijke tekst Michelle Blaauw (2009), geactualiseerd door KNRM in 2020
Locatie: IJmuiden
Datum: April 2020