Man-over-boord

Man-over-boord

Man-over-boord

De KNRM komt 35 keer per jaar in actie voor een man-over-boord situatie. In veel gevallen volgde een langdurige zoekactie omdat het slachtoffer geen reddingsvest droeg en onder water verdwenen was, met fataal gevolg.

Blijf je even aan de lijn?

Maak van je tijdverdrijf gerust je sport, schuw de risico’s niet maar breng ze in kaart en ga er slim mee om. Weinig is zo geschikt om te onthaasten en even bij te komen van de dagelijkse besognes als lekker het water op gaan.

Als het dan toch misgaat, is er bijna altijd tijdige hulp. Dat kunnen je verenigingsgenoten tijdens een wedstrijdje zijn, of medesportvissers of -surfers schieten je te hulp. Handig om in ieder geval bij elkaar in de buurt te blijven.

Niet overboord!

Bent je alleen met de elementen en is het donker, slecht weer en zijn de golven hoog? Dan is er altijd de KNRM om je bij te staan. Maar je moet ons één ding beloven: houd contact met je vaartuig en blijf altijd aan de lijn. Zet jezelf vast met een deugdelijke korte lifeline zodat je niet overboord kunt vallen. Ga je even naar binnen? Maak jezelf dan los en laat de lifeline vastzitten, dan ben je direct weer aangelijnd als je weer de kuip in stapt.

Moet je aan dek zijn (ook als het maar heel even is!), zorg dan dat je geen bewegingsvrijheid verliest, en maak jezelf vast aan platte banden die over dek (of onder de giek) gespannen zijn. De zeilmaker maakt ze met plezier voor je op maat. Ze moeten ongeveer een metertje meegeven, dan breek je niets, mocht je toch nog overboord slaan

Toch overboord?

Het schip waar je vanaf gevallen bent, moet in de buurt blijven tot er hulp komt. Ga niet varen met iemand als sleep, dat kost mensenlevens. Neem de situatie meteen serieus, alarmeer zo snel mogelijk en stel het slachtoffer gerust, na hem drijvende zaken te hebben toegeworpen om op te kunnen drijven in het water.

Er zijn maar een paar omstandigheden waarin je een drenkeling kunt redden: hoogzomer, een deugdelijk reddingvest en achterblijvers die het hoofd koel houden. Maak je geen illusies, de meeste plezierboten zijn er niet op ingericht om iemand weer gemakkelijk aan boord te krijgen.

Column Blijf je even aan de lijn?

De KNRM krijgt 35 keer per jaar te maken met drenkelingen. We hebben prima methodes om mensen uit het water te halen: op spierkracht aan de armen iemand uit het water trekken (rug naar de boot), drenkelingenklep en -net, rescue ramp en een drenkelingenhengel. Daar ligt het niet aan. Maar meestal hebben ze geen nut meer. Dan is het slachtoffer al onder water verdwenen.

Doe het uw geliefden niet aan. Dus blijf aan de lijn! Het ging om pleziervaart, weet u nog?

Controleer maandelijks en jaarlijks je reddingsvest

  • Loop de gespen, banden en stiksels van je reddingsvest regelmatig na.
  • Controleer het opblaasmechanisme en de indicator. Gebruiksklaar = groen. Onklaar = rood.
  • Check elke maand of de CO2-patronen nog stevig vastgeschroefd zitten.
  • Controleer de CO2 patroon ook op roestvorming.
  • Op de website van de fabrikant kun je terugvinden hoe je een test uitvoert. Sommigen hebben hier Youtube-filmpjes voor. Ga voor een periodieke keuring naar een watersportzaak.
  • Kijk voor meer informatie op knrm.nl/reddingsvest

Belangrijkste tips

  • Val niet overboord! Draag een lifeline aan dek.
  • Draag je reddingsvest
  • Oefen regelmatig een man-over-boord situatie
  • Ken de marifoon- en telefoonnoodprocedure

Auteur: Michelle Blauw
Locatie: IJmuiden
Datum: April 2020