Motorstoring

Motorstoring

Motorstoring

De KNRM komt 550 keer per jaar in actie voor noodgevallen die rechtstreeks veroorzaakt zijn door motorstoring, met als gevolg stranding, aanvaring of een stilliggend vaartuig. In de meeste gevallen is slecht of achterstallig onderhoud en oude brandstof de oorzaak van de storing.

Kapot gerepareerd

Natuurlijk wil iedere schipper zijn schip goed in orde hebben. Nu heeft een schip zoveel aspecten, dat het nauwelijks te verwachten is, dat je als eigenaar van een boot, van welk type dan ook, in staat zult zijn om alle kanten van de boot door en door te kennen. Het is al fantastisch als je de werking van de meeste installaties en instrumenten globaal kent en ongeveer kunt nagaan wat er stuk zou kunnen zijn. Maar om ook alles te kunnen repareren mag je wel een professional in de jachtbouw zijn.

Het zwakke punt bij watersporters is natuurlijk het gebrek aan vaaruren. Heb je wel eens een schatting gemaakt van het aantal dagen dat je aan boord doorbrengt? In de zes of zeven maanden dat de boot vaarklaar ligt, kom je met zestig dagen hoog uit. De kans dat er in die tijd iets stuk gaat, is niet zo heel groot. Je krijgt dus niet zo vaak de gelegenheid om je kundigheid te beproeven. Dan is het logisch, dat je geen routine opdoet in het uitvoeren van reparaties. Dan is het zaak je grenzen te kennen en voor specialistische klussen een beroep te doen op de specialist.

Want het kan zo maar zijn dat het niet lukt om na de eigenhandige reparatie de boel weer goed in elkaar te zetten. Daar lig je dan in Duinkerken: je begint in een situatie waarin alles het nog doet en na een half uur heb je je motor kapot gerepareerd: niets is echt stuk, maar je motor is wel onbruikbaar. Je moet anderhalve dag wachten op een monteur, nadat je de brandstoffilters hebt vervangen. Als de monteur vervolgens de motor niet ontlucht krijgt en ook een paar uur nodig heeft om te ontdekken dat bijvoorbeeld de afsluiting van het groffilter niet afdoende is…. Dan leer je en passant ook nog een paar termen ‘technisch’ buitenlands.

De conclusie mag duidelijk zijn: Je grenzen kennen vraagt soms al genoeg handigheid…

Column motorstoring

Belangrijke tips

Er zijn een aantal eenvoudige, maar vitale onderhoudsklussen aan de motor die gemakkelijk of met enige instructie zelf kunnen worden gedaan.

  • Tank schone brandstof

In oude brandstof ontstaat door bacteriën een slijmerige substantie waardoor de leidingen en de brandstoffilters verstoppen. Maak de brandstoftank regelmatig schoon en gebruik anti-bacteriemiddelen.

  • Houd de smeerolie op peil

De olie moet de juiste samenstelling hebben voor de betreffende scheepsmotor en bovendien tenminste een keer per jaar worden ververst.

  • Vervang filter en impeller

Wanneer vuil uit de brandstof de filters verstopt, moeten de filters worden vervangen. Daarna moet ook de motor worden ontlucht.

Het koelwatercircuit kan verstoord raken door een beschadigde impeller, een defecte thermostaat of dichtgeslibde leidingen. Ook de filters kunnen verstopt raken waardoor de koelwateraanvoer naar de motor stagneert.

  • Volg een cursus motortechniek

Veel watersportverenigingen doen zelf iets aan motortechniek. Ook sommige motorenfabrikanten organiseren een dagje sleutelen, met het voordeel dat er aan een voor jou bekende motor wordt gewerkt.

Belangrijke tips en onderhoudsklussen

  • Zorg voor voldoende schone brandstof en schone tanks
  • Ga bij motorstoring voor anker op een veilige plek.
  • Heb een reservefilter en gereedschap aan boord

Auteur: Michelle Blauw
Locatie: IJmuiden
Datum: April 2020