Motorstoring

Motorstoring

Motorstoring

Vele honderden keren per jaar komt de KRNM in actie voor noodgevallen door een motorstoring. Met een aanvaring of stranding tot gevolg of het vaartuig komt stil te liggen en moet naar de haven worden gesleept. In de meeste gevallen wordt de motorstoring veroorzaakt door slecht of achterstallig onderhoud. Of oude brandstof.

Ken je schip

Als schipper is het je taak om je boot te kennen en te weten hoe de belangrijkste installaties en instrumenten werken. Gaat er dan wat stuk, dan weet je in elk geval waar het aan zou kunnen liggen. En misschien kun je het probleem eenvoudig zelf oplossen.

Geen routine 

In de praktijk blijkt het toch lastig om die kennis op te doen of paraat te houden. Waarom? Omdat veel watersporters gemiddeld gezien niet veel vaaruren maken. Schat het maar eens in voor jezelf: hoeveel dagen breng jij aan boord door in het vaarseizoen? Waarschijnlijk kom je in die zes tot zeven maanden niet boven de zestig dagen uit. En in die korte tijd is de kans dat er iets stuk gaat niet zo heel groot. Daardoor bouw je geen routine op met veel voorkomende storingen en loop je het risico dat áls er iets stukgaat je geen idee hebt waar je het probleem moet zoeken. Dan ben je al snel op (nood)hulp aangewezen.

Gebrekkige kennis

Ook het hoe was het ook alweer in een veel voorkomend verschijnsel aan boord. Je hebt een vermoeden waar het probleem zit, maar weet niet meer helemaal precies hoe je het kunt oplossen. Met als gevolg dat een eenvoudige storing uitmondt in een groter probleem met de motor. Dan kan het flink wat tijd kosten als je ergens tijdens een vaartocht een monteur moet zien te vinden die het probleem dan ook nog binnen afzienbare tijd kan oplossen.

Voorkomen is beter dan… 

Inderdaad, voorkomen is beter dan genezen. Er zijn verschillende vitale onderhoudsklussen aan de motor die je met enige instructie zelf kunt doen. Dus neem aan het begin van het watersportseizoen de tijd voor een goede inspectie en onderhoud.

Check of je nog brandstof hebt. Het gebeurt vaker dan je denkt: een motor die tijdens het varen uitvalt door gebrek aan brandstof. Het toerental loopt terug en de motor alt uit.

Tank schone brandstof. Oude brandstof verandert onder in de tank in de loop van de tijd door bacteriën tot een slijmerige substantie waardoor leidingen en brandstoffilters verstoppen. Het is dus belangrijk om regelmatig de brandstoftank schoon te maken en antibacteriële middelen te gebruiken. Zorg er ook voor dat er zo min mogelijk water in de tank komt.

Check het smeeroliepeil. Kijk goed naar de samenstelling van de smeerolie. Die kan behoorlijk verschillen per scheepsmotor. Ververs de olie minstens een keer per jaar.

Vervang filters. De filters zorgen ervoor dat er geen vuil uit de brandstof en de tank in de motor komt. In veel gevallen is er een groffilter en een fijnfilter aanwezig. Het groffilter raakt meestal het eerst verstopt.

Houd het koelwatersysteem in de gaten. Is er te kort koelwater, dan wordt de motor te heet en kan er schade ontstaan als je ermee doorvaart. Meestal gaat er een lampje op het dashboard branden of

Column motorstoring

KNRM Helpt Assistentie Centrum

Voor niet-spoedeisende hulpvragen is het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) 24/7 bereikbaar, ook buiten het watersportseizoen. Je kunt ze bereiken via de KNRM Helpt app of telefonisch: 088 – 999 6100

 

 

Klik hieronder op jouw Playstore om de KNRM Helpt App te downloaden.

Image
Image

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij