Motorstoring met gat in de romp als gevolg
De KNRM komt 550 keer per jaar in actie voor noodgevallen die rechtstreeks veroorzaakt zijn door motorstoring, met als gevolg stranding, aanvaring of een stilliggend vaartuig. In de meeste gevallen is slecht of achterstallig onderhoud en oude brandstof de oorzaak van de storing. En dan kan je net aangeschafte boot snel van je af gaan
Meestal is de winterperiode voor de KNRM Medemblik een rustige periode. Maar binnen korte tijd varen ze een paar keer uit. Zo ook op een alarm voor een motorboot op de strekdam in februari met een zwakke zuidoostenwind kracht 2. De motorboot was onlangs aangekocht in Medemblik en de opvarenden wilden er mee naar Hoorn varen. Net buiten de haven ging het mis toen de motor er mee stopte.
Vanwege de oostenwind duurde het niet lang voordat de polyester motorboot op de strekdam voor de haven terecht kwam. Gelukkig wisten de opvarenden zich in veiligheid te brengen op de strekdam, waar ze op hulp van de KNRM wachtten. Enkele minuten na uitvaren was reddingboot Bernardine uit Medemblik ter plaatse en haalde de opvarenden van de strekdam. Ondertussen was reddingboot ’t Span uit Andijk ook gearriveerd en bracht de opvarenden naar de kant waar ze zich konden opwarmen.
Door het stranden op de keien van de strekdam werd een gat in de romp van de motorboot geslagen waardoor deze snel water maakte en deels zonk. Gezamenlijk hebben de reddingboten de grotendeels gezonken motorboot naar de trailerhelling van het Regatta Centrum gesleept en aldaar aan de grond gezet om verder zinken te voorkomen. Met de bergingspomp van de reddingboot is de boot leeggepompt en verder de trailerhelling opgetrokken. Uit dankbaarheid is de eigenaar direct redder aan de wal geworden.
Door een goede voorbereiding is veel ellende te voorkomen. Vraag de gratis digitale brochure aan met waardevolle tips en weetjes en maak automatisch kans op een GRATIS Man overboord training met de KNRM!