Skip to main content

De Oosterscheldekering, levensgevaarlijk zonder voldoende kennis!

De KNRM komt elk jaar meer in actie voor noodgevallen, die grotendeels veroorzaakt worden door gebrek aan kennis en ervaring van de om hulp vragende watersporter (6% in 2019). Dit wordt mede veroorzaakt door het groeiend aantal mensen dat een boot huurt in plaats van bezit, en daardoor het schip en het varen onvoldoende beheerst. De mensen die figureren in onderstaand verslag waren zich er totaal niet van bewust dat ze door gebrek aan lokale kennis niet alleen zichzelf, maar ook de bemanning van de reddingboot in gevaar brachten…

Om een uur of drie ’s middags, de wind is variabel kracht 2, gaan de piepers van de opstappers van Neeltje Jans af voor een zeiljacht in problemen. Er is iets gebeurd wat zelden voorkomt. De boot is op een of andere manier achter de veiligheidslijn gekomen die de scheepvaart moet weghouden van de levensgevaarlijke Oosterscheldekering. Eric van der Linden, schipper van reddingboot Koopmansdank, besluit dat het vanwege het opkomende tij te gevaarlijk is om iemand over te zetten. De stroming van circa drie knopen zou de redders in problemen kunnen brengen. Eric: 'Als er iets misgaat en je valt in het water, kun je onder de kering doorgetrokken worden.' Maar de twee Duitse opvarenden van het zeiljacht zijn zich totaal niet bewust van het gevaar en begrijpen niet dat ze zo snel mogelijk bij de kering weg moeten. Dus besluit Eric om toch een sleeplijn gereed te maken.

Op het moment dat reddingboot Koopmansdank de draai inzet om het jacht langszij te nemen, wordt het bootje gegrepen door de stroming en komt het op slechts tien meter afstand van de schuif in de stroom te liggen. Eric en zijn bemanning gooien de reddingboot tussen het jacht en de kering, met het idee dat als het echt fout gaat, er in ieder geval nog een kans is om het jacht met de kop in de stroom te duwen of de opvarenden van boord te trekken. Reddingboot Koopmansdank wordt ook aardig gepakt door de stroming, maar kan dit opvangen met haar sterke motoren. Ondanks de grote risico’s stapt er toch een opstapper over, die het roer overneemt. Uiteindelijk wordt er niet gesleept.

Reddingboot Koopmansdank begeleidt het zeiljacht door de corridor, een smalle opening in de veiligheidslijn die daar zit voor dit soort noodgevallen. Op weg naar de buitenhaven van Neeltje Jans blijft de reddingboot op twee meter afstand naast het jacht varen, om direct in te kunnen grijpen als er iets misgaat. Eenmaal veilig aan wal worden de opvarenden stevig toegesproken. Eric: 'Een van mijn bemanningsleden, die beter Duits spreekt dan ik, heeft ze tot drie keer toe verteld dat twee jaar geleden twee mensen zijn omgekomen toen hun sportvisbootje onder de kering werd doorgetrokken. Een derde opvarende is nog steeds vermist. Het is voor dit zeiljacht en de opvarenden echt kantje boord geweest. Uiteindelijk hebben we hun duidelijk kunnen maken dat zij zichzelf én ons in groot gevaar hadden gebracht.'

Een ongeluk zit in een klein hoekje.

Wil je weten hoe je dat voorkomt?

Gerelateerde blogs

Download de KNRM Helpt app

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Met één druk op de knop alarmeert u het dichtstbijzijnde reddingstation. Altijd veilig het water op? Download de KNRM Helpt App.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.