In het Noord-Hollandse dorpje Callantsoog staat een van de oudste reddingstations van de KNRM. In 1825 begonnen de redders hier met een strandreddingboot, op dit moment varen ze met de reddingboot Koen Oberman, een Atlantic 75 uit 2005. De komende 15 jaar rolt de KNRM de vlootvernieuwing uit en staat er voor Callantsoog in 2024 een nieuwe en modernere reddingboot in de plannen. “Het varen wordt veiliger, en zeker ook comfortabeler!”
De KNRM wil als onderdeel van een omvangrijk vlootvernieuwingsplan de Atlantic 75 van Callantsoog gaan vervangen door de opvolger van deze boot, de Atlantic 85. Hierover worden op dit moment onderhandelingen gevoerd met de Engelse reddingmaatschappij (RNLI) die de nieuwe reddingboten bouwt. De bemanning kijkt uit naar de nieuwe reddingboot. Mede vanwege de verbeterde systemen aan boord. “De Atlantic 85 is uitgerust met een radar waarmee we realtime beelden kunnen zien”, zegt Mees Bakker, plaatsvervangend schipper en derde generatie KNRM’er. “Nu hebben we alleen een plotter aan boord, een soort TomTom voor op het water die in combinatie werkt met een Automatic Indication System (AIS). Een radar stelt ons in staat om harder te varen in dichte mist. Iets wat nu niet mogelijk is, omdat je niet precies weet wat zich voor je afspeelt totdat je het met eigen ogen ziet. En dan kan het te laat zijn. Met de nieuwe reddingboot kunnen we naast harder ook langer en verder varen, en het zit een stuk comfortabeler. Eigenlijk is alles beter aan de Atlantic 85 die een meter langer is, behalve het varen in de branding. Je moet de grenzen van de boot daar opnieuw leren kennen.”