Daar is hij dan, inzet nummer 500!

Daar is hij dan, inzet nummer 500!

13 september 2023

KNRM-bemanning van station Lelystad redt al 10 jaar lang mensen en dieren op Marker- en IJsselmeer; vandaag mochten wij onze 500ste inzet noteren sinds de start in 2013. Deze mijlpaal toont aan dat het reddingstation gelegen nabij de Bataviahaven een belangrijke functie heeft in en om het Marker- en IJsselmeer. Deze 500ste inzet vindt plaats op een moment dat KNRM Nederland haar 200-jarig bestaan viert en KNRM-station Lelystad, dat louter en alleen met vrijwillige krachten werkt, 10 jaar operationeel is.

De 500ste inzet bestond uit twee acties. Op 13 september rond 8 uur ’s morgens kwam de melding van een losgeslagen schip nabij Gemaal De Blocq van Kuffeler. Eenmaal ter plekke constateerde de bemanning van reddingboot Bert en Anneke Knape dat een drietal boten in problemen was geraakt door sterke wind en hevige windvlagen. Van een 13 meter lange kotter waren de lijnen geknapt en het schip was op de kant gelopen. De eveneens gealarmeerde brandweer had de schipper al van boord gehaald en had het vaartuig provisorisch aan een kleine boothelling bevestigd. Daar, aan lager wal, botste het schip alsnog voortdurend tegen de kant met risico op grote schade. KNRM Lelystad bracht een lijn om het schip aan en sleepte het terug naar de steiger, om de schipper vervolgens weer met zijn boot te herenigen. Op dezelfde steiger had een motorboot schade opgelopen aan zijn kikkers, doordat men de lijnen te kort had gelaten. Het schip had dus geen ruimte om te bewegen in de harde wind, waardoor alle druk op de kikkers kwam te staan. Na een korte uitleg hoe dit opgelost kon worden, keerde de reddingboot terug richting Bataviahaven. Onderweg werd de KNRM Lelystad via de marifoon verzocht te assisteren om een anker met een ketting van 100 meter binnenboord te halen. De kapitein van dit zeewaardige jacht had het verstandige besluit genomen zijn anker te kappen en zich met de motor in veiligheid te brengen. Hij was dus erg goed voorbereid, door aan het uiteinde van de ankerketting een touw aan te brengen. Zo kun je een schip snel van een anker ontdoen, als de situatie daarom vraagt. De schipper was dankbaar voor de hulp van KNRM Lelystad en was verrast te horen om onderdeel te zijn van de 500ste inzet van dit reddingstation.

Word donateur

DANKZIJ ONZE VELE DONATEURS

Sinds 1824 wordt het werk van KNRM mogelijk gemaakt door trouwe en betrokken donateurs, die met donaties, giften, testamenten of legaten de KNRM steunen.

Doneer nu

Met reddingboot Bert en Anneke Knape zijn zeer diverse reddingsacties uitgevoerd de afgelopen 10 jaar, waarbij het wegvallen van motor- of stuurvermogen vaak de aanleiding was om uit te rukken. De meeste acties bestaan dan ook uit het veilig stellen van een vaartuig en de bemanning om vervolgens het schip op sleeptouw te nemen. Daarnaast voert KNRM Lelystad veel acties uit in samenwerking met partners in de hulpverleningsketen, zoals ambulance en brandweer. Met de reddingboot uit de Nicolaas 2 klasse zijn deze hulpverleners snel ter plaatse. Nu het natuur- en recreatiegebied Markerwadden steeds drukker wordt, neemt bijvoorbeeld het aantal medische evacuaties toe.

 

Motorstoring en navigatiefout

Sylvain van Ligtenberg is schipper van KNRM Lelystad sinds de start van het station en stond bij veel van de 500 reddingsacties aan het roer. “Een aantal acties blijft je altijd wel bij. Bijvoorbeeld een oudere man die door motorstoring en navigatiefout op lager wal op de dijk verzeild raakte. Door de harde wind en de hoge golven klapte het schip elke keer hard op de keien. We waren al op het water na te zijn uitgevaren voor een brandje op een binnenvaartschip. We konden op tijd hulp bieden en zorgden met een grote pomp dat zijn schip niet zonk. We hebben hem kunnen geruststellen en hebben zijn schip naar een kraan gebracht waar het vaartuig direct uit het water is gehaald. Bij alle acties blijven we de opvarenden wijzen op het belang van het dragen van reddingvesten en promoten we het gebruik van de KNRM Helpt App. Want naast het echte operationele werk op het water, kunnen we met gerichte voorlichting pech en ongelukken voorkomen.”

 

Taak in de toekomst

KNRM Lelystad blijft zich verder ontwikkelen. Zo is er een nieuwe reddingboot in aanbouw, een vaartuig uit de Van Wijk klasse, die groter is en tevens is voorzien van een half gesloten opbouw. Daarnaast wordt er in overleg met de Gemeente Lelystad gezocht naar een nieuwe locatie voor het boothuis Jan de Braal. “We hebben deze mijlpaal bereikt met talloze vrijwilligers, zowel varend als op de wal. We blijven vrijwilligers werven en opleiden, zodat we ook in de toekomst onze belangrijke taak kunnen vervullen”, besluit Van Ligtenberg.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij