In gesprek met een bemanningslid van station Texel De Cocksdorp

In gesprek met een bemanningslid van station Texel De Cocksdorp

In gesprek met een bemanningslid van station Texel De Cocksdorp

De drijvende kracht achter de KNRM zijn de vele vrijwilligers die geheel belangenloos hun tijd investeren voor het redden van mensen op zee. De meeste doen vrijwilligerswerk op de reddingboten, maar ook aan de wal zetten zij zich in. In de blogreeks "In gesprek met" komen meerdere vrijwilligers aan het woord over hun inzet bij de KNRM.

Naam: Sander Mantje
Leeftijd: 42
Dagelijks leven: Eigenaar kleding- en schoenenwarenhuis
Vrijwilliger bij de KNRM: Bemanningslid / redder bij reddingstation Texel De Cocksdorp
 

24 uur per dag oproepbaar

“Ik ben verslaafd aan alles wat met de zee te maken heeft." vertelt Sander Mantje. Sander is bemanningslid bij het station Texel De Cocksdorp. De KNRM heeft inmiddels 45 reddingstations door heel Nederland. Op Texel hebben we er drie: Texel Oudeschild, Texel De Koog en De Cocksdorp. Alledrie de stations zijn 24 uur per dag oproepbaar voor het helpen en redden van mensen op het water. Alarmering gebeurt via alarmnummers. De stations zijn veelal onbemand, dus je kunt niet rechtstreeks contact opnemen met de stations. Wel kun je de KNRM Helpt alarmcentrale contacten.

Als je in de problemen komt op het water of je hebt assistentie nodig op het water, zijn er meerdere acties die je kunt ondernemen. Dit is afhankelijk van de situatie: is het een noodsituatie, is er een ernstig zieke of gewonde aan boord? Of is er niet-spoedeisende hulp wenselijk? Klik op de button hieronder verder voor meer informatie over alarmeren.

In gesprek met een bemanningslid van station Texel De Cocksdorp

Er moet veel wijken voor de KNRM

Sander merkte al snel dat hij zijn maritieme kennis en vaardigheden goed in wilde zetten. “Na de zeevaartschool heb ik eerst in het bergings- en baggerwerk gezeten. Daarna nam ik het bedrijf van mijn ouders over, maar ik vond het eigenlijk zonde om niks meer met mijn maritieme kennis en vaardigheden te doen. Ik hoefde dan ook niet lang na te denken toen ik in 1996 gevraagd werd om opstapper te worden."

De KNRM noemt de bemanningsleden opstapper of redder. Want redden is hetgeen wat onze opstappers veelal doen. Als bemanningslid op een reddingboot ben je in principe 24 uur per dag 'in dienst'. Dit houdt in dat je elk moment van de dag door middel van een pieper kan worden opgeroepen. Maar hoe kunnen onze redders dit combineren met hun eigen werk?

Sander is ondernemer en vader, en toch kan hij zichzelf inzetten voor de KNRM. "Met twee winkels en een gezin met drie kinderen heb ik een enorm druk leven. Meestal ben ik in de winkel in Den Burg. Als dan de pieper gaat is het een kwestie van in de auto springen en gassen. De tien minuten aanrijtijd naar De Cocksdorp is dan net te doen.

Laatst was ik in de winkel in gesprek met een vertegenwoordiger, toen ik werd opgeroepen. Ik moest natuurlijk halsoverkop weg. Gelukkig konden mijn medewerkers het gesprek van me overnemen. Gaat de pieper ’s nachts, dan zorgt mijn vrouw voor de kinderen. Gaat hij overdag, dan moet ik familie inschakelen om de kinderen van school te halen. En iedere week is er een trainingsavond. Wat dat betreft moet er wel veel wijken voor de KNRM. Maar ik doe het graag!”

Vrijwillig redden dankzij vrijwillige bijdragen

Vrijwillige redders, vrijwillige bijdragen van donateurs en kosteloze hulpverlening zijn sinds 1824 het fundament onder de KNRM. Deze zuivere vorm van vrijwilligerswerk past bij het karakter van hulp verlenen, redden op zee en het kameraadschap dat redders bindt. Wil jij de KNRM ook helpen? Word dan vrijwilliger of donateur.

Auteur: KNRM
Locatie: Texel De Cocksdorp
Datum: 22-01-2019