Onfortuinlijke visser

6 september 2017

Het vissersschip UK179 (Onderneming) is ter hoogte van Egmond Binnen als zowel de hoofdmotor als de hulpmotor er mee stopt. Na een korte inspectie blijkt dat er geen brandstof vanuit de dagtank naar de motoren wordt gepompt. De UK179 meld de problemen via marifoonkanaal 16 aan de Nederlandse Kustwacht welke de bemanning van KNRM station Egmond alarmeert.

Net na het avondeten krijgen de Egmondse redders alarm, met het verzoek om brandstof te brengen naar de onfortuinlijke visserman, een klein half uur na het alarm ligt de reddingboot langszij.

Word donateur

DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM

Verander het bedrag met de plus- en minknop om te bekijken wat uw donatie voor de KNRM kan betekenen.

Muts
muts-s Onfortuinlijke visser - KNRM

Muts

Geef een warm hoofd en warme oren cadeau aan een vrijwillige redder!

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 5,00
Parachutefakkel
parachutefakkel Onfortuinlijke visser - KNRM

Handstakellicht

Handstakellicht aan boord van de reddingboot die bij nood of zoekactie kan worden afgestoken.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 20,00
Laarzen
laarzen Onfortuinlijke visser - KNRM

LAARZEN

Geef warme comfortabele voeten aan een vrijwillige redder van de strandploeg!

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 30,00
Thermovest
hhvest Onfortuinlijke visser - KNRM

THERMO VEST

Warm vest bij gure wind en regen onder het overlevingspak. Geef een vest voor een KNRM vrijwilliger.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 65,00
Flitslicht
flitslicht Onfortuinlijke visser - KNRM

FLITSLICHT

Noodflitslicht op het overlevingspak. Onbreekbaar, waterdicht, tot 5 km zichtbaar. Geeft 50 tot 70 flitsen per minuut.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 82,00
VERREKIJKER
pieper Onfortuinlijke visser - KNRM

VERREKIJKER

Levensreddend! Waterbestendig, lichtsterk, onmisbaar voor zoekacties naar drenkelingen.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 200,00
PIEPER
pieper Onfortuinlijke visser - KNRM

Pieper

Met deze pieper wordt een vrijwilliger gealarmeerd. Binnen 10 minuten na alarmering moet een redder aan boord van de reddingboot zijn!

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 245,00
Helm
helm Onfortuinlijke visser - KNRM

Helm

Geef een veiligheidshelm. Hoofdbescherming met ingebouwde communicatieset voor redders op open reddingboten.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 259,00
AIS-MOB
m100-front-view-web-410x1024 Onfortuinlijke visser - KNRM

AIS-MOB

Levensreddend! Door deze noodzender kan een overboord geslagen vrijwilliger weer teruggevonden worden.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 300,00
PORTOFOON
portofoon Onfortuinlijke visser - KNRM

PORTOFOON

Voor de onderlinge communicatie tussen reddingboot en redders aan boord van een schip in problemen.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 370,00
OVERLEVINGSPAK (BASIS)
overlevingspak Onfortuinlijke visser - KNRM

OVERLEVINGSPAK (BASIS)

Levensreddend! Een overlevingspak beschermt tegen onderkoeling en geeft drijfvermogen als een redder overboord geslagen is.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 1.522,00
OPLEIDING SCHIPPER
schipper-opleiding Onfortuinlijke visser - KNRM

OPLEIDING SCHIPPER

Schippers van reddingboten hebben jaren ervaring en opleiding. Hun schippersopleiding leert ze nog beter leidinggeven. Investeer in de schippers van de toekomst!

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 3550,00
OPLEIDING Opstapper
opleiding-opstapper Onfortuinlijke visser - KNRM

OPLEIDING OPSTAPPER

Het complete opleidingspakket bevat meer dan zeven opleidingen en cursussen. Investeer in de vrijwillige redders van de toekomst!

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 5190,00
BUITENBOORDMOTOR
buitenboordmotor Onfortuinlijke visser - KNRM

BUITENBOORDMOTOR

Er zijn meer dan 50 buitenboordmotoren in gebruik op de reddingvloot. Ieder jaar worden er acht vervangen. Wilt u een grote gift doen en daar meer advies over? Neem dan contact met ons op.

donatieslider-down Onfortuinlijke visser - KNRM
€ 15.535,00

Er staat een flinke zeegang, zo’n 2 meter, hetgeen het overzetten van twee opstappers en de brandstof niet gemakkelijk maakt.

De UK179 heeft totaal geen voortstuwing en drift voor weer en wind langzaam richting de kust. De schipper van de reddingboot besluit een sleepverbinding te maken om het schip met de kop in de golven te houden en haar naar ruimer water te slepen.

De sleep ligt van tijd tot tijd best te stampen en uiteindelijk breekt de sleepverbinding. Omdat het schip nog geen eigen voortstuwing heeft en ook de netten nog buitenboord staan wordt er opnieuw een sleepverbinding belegd.

Ondertussen heeft men benedendeks niet stil gezeten en zijn de beide motoren weer opgestart, er is weer voortstuwing. De schipper van de UK179 geeft aan dat er nog meer brandstof gewenst is om veilig de haven van IJmuiden te kunnen bereiken.

De walploeg en de bemanning van het kusthulpverleningsvoertuig (KHV) staan dan al enige tijd standby op het strand van Castricum.

De reddingboot verbreekt de sleepverbinding en keert terug naar het strand voor het oppikken van een tweede hoeveelheid brandstof. Met een nieuwe voorraad brandstof keert de reddingboot terug naar de onfortuinlijke visser.

Als de brandstof is afgeleverd neemt de reddingboot zijn beide opstappers weer aanboord en keert terug naar station.

De Adriaan Hendrik staat zo’n drie uur na het alarm weer op het strand.

De UK179 zet koers naar de haven van IJmuiden, waar ze rond middernacht binnenloopt.

Eenmaal binnen de pieren gaat het wederom fout, de Onderneming verliest voor de tweede maal die avond de voortstuwing, hierop wordt de reddingboot NH1816 (station IJmuiden) gealarmeerd. Bij de kop van de “oude zuidpier” neemt de gealarmeerde reddingboot het schip langszij en meert het af aan de kotterkade.

inzet : 2017/28

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij