Beunschip kapseist op Westerschelde

6 februari 2015

Vrijdag middernacht kapseist een beunschip in het Vaarwater langs Hoofdplaat. Een grote zoekactie en berging is het gevolg. De uitkomst is een drama en een wonder.

Zandzuiger Interballast 1 is met zandoverslag bezig op beunschip Rick. Door nog onbekende oorzaak gaat het mis en kapseist het beunschip. Ze ligt binnen enkele seconden ondersteboven.

Gelijk wordt groot alarm gegeven. Iets na middernacht gaan de piepers van KNRM reddingstations Breskens en Hansweert af. Beide reddingboten varen snel uit naar de opgegeven positie.

Naast reddingboot Zeemanshoop komen ook de loodstenders Deurloo en Gemini gelijk ter plaatse. De bemanning van de Interballast 1 kan ons melden dat ze één persoon uit het water hebben gehaald. Twee andere opvarenden zijn nog vermist.

In samenspraak met de Kustwacht wordt reddingboot Zeemanshoop On-Scene Coordinator (OSC). Snel wordt een zoekactie opgezet richting de oostzijde, omdat het opkomend tij is. Ook de reddingboot van Cadzand wordt later nog gealarmeerd.

Veiligheidsregio Zeeland heeft inmiddels GRIP2 afgekondigd conform het Incidentbestrijdingsplan Deltawateren. Aan landzijde wordt alles in gereedheid gebracht voor aanlanding van eventuele drenkelingen. Tevens wordt op Rijkswaterstaat patrouilleschip Maeslant een Coördinatieteam Water (COT-W) ingericht met een SAR Liaison van KNRM Hansweert. De gealarmeerde MIRG wordt door loodstender Deurloo ook aan boord van de Maeslant gebracht en blijft daar standby.

Sleepboot Multratug 22 komt ter plaatse en ontfermt zich over beunschip Rick, welke met het opkomende tij richting Hoofdplaat drijft. De sleper maakt vast op het beunschip en drukt het tegen de zandplaat. Kort daarna komt politievaartuig P41 ter plaatse. Zij heeft Belgische Marineduikers opgehaald. Deze gaan z.s.m. duiken om te zoeken in het beunschip. Later komt ook de Patrol van Multraship ter plaatse met duikers. Ook zij gaan assisteren met de duikwerkzaamheden.

De zoekactie in het vaarwater gaat ondertussen onverminderd door. Met 7 boten wordt intensief gezocht, maar naast allerlei spullen uit het beunschip wordt helaas niemand gevonden.

Om 3.15 uur wordt de zoekactie afgeschaald. Alleen de drie KNRM reddingboten zullen de zoekactie voortzetten. Nadat ook deze nogmaals alles afgezocht hebben in het relatief smalle vaarwater wordt om 4.00 uur de zoekactie definitief beëindigd en gaan de reddingboten van Cadzand en Hansweert retour station. De laatste neemt de Belgische marineduikers terug mee.

Alles concentreert zich nu op het beunschip. Duikers van Multraship zullen doorgaan met duiken om het schip te doorzoeken. Reddingboot Zeemanshoop blijft ter plaatse voor de veiligheid van de duikers en om een eventueel gevonden slachtoffer direct te kunnen verzorgen en wegbrengen.

Om 6.00 uur is er nog steeds niemand gevonden. Wegens de instabiliteit van het schip vinden er op dat moment ook geen duikwerkzaamheden meer plaats. Alles wordt definitief afgeschaald en reddingboot Zeemanshoop gaat retour station.

Ruim een uur later gebeurt waarop niemand meer had gerekend. Tijdens het lage tij is de Rick drooggevallen op de zandplaat. Duikers van Multraship stappen op de plaat en doorzoeken nogmaals het schip. Als ze door een raampje kijken vinden ze één opvarende en deze leeft! De man heeft ruim 7 uur in een luchtbel gezeten.

Direct wordt alles in het werk gesteld om de man eruit te krijgen. Tevens wordt reddingboot Zeemanshoop gepiept om weer met spoed ter plaatse te komen. Eenmaal ter plaatse wordt de man aan boord van de reddingboot gebracht. Hij is zwaar onderkoeld, maar goed aanspreekbaar. De reddingbootbemanning biedt eerste verzorging en brengen de man zo snel mogelijk naar de gereed staande ambulance in Breskens.

Op vrijdagmiddag zal kraanschip Cormorant de eerste poging wagen om het beunschip terug te draaien. Reddingboot Zeemanshoop wordt wederom opgepiept om hierbij standby te zijn. Dit in het geval dat bij het kantelen de nog steeds vermiste schipper wordt gevonden. Door de weersomstandigheden kan het kantelen helaas niet doorgaan en gaat de reddingboot na een aantal uren retour naar Breskens.

Zaterdagnacht wordt er een nieuwe poging gewaagd. Om 3.20 uur gaan opnieuw de piepers van de reddingbootbemanning af. Deze keer lukt de kanteling wel. Reddingboot Zeemanshoop doorzoekt minutieus alles af wat tijdens de kanteling uit het schip komt. De schipper wordt helaas niet gevonden.

Reddingboot Zeemanshoop gaat vervolgens voor (voorlopig) de laatste maal retour station. Om 6.00 uur loopt ze de haven van Breskens binnen. In totaal is ons reddingstation zo’n 30 uur achter elkaar in touw geweest.

Het ongeluk met beunschip Rick laat een diepe indruk na bij alle betrokkenen. Al met al was de hulpverlening een zeer goede samenwerking tussen overheidsdiensten, KNRM en bergingsmaatschappij Multraship. De uitkomst van dit alles; Een drama en een wonder.

Zie ook het LiveBlog van de Kustwacht: Binnenvaartschip gekapseisd Westerschelde

Bekijk of lees ook de volgende nieuwsitems: NOS, VRT, Omroep Zeeland, AD, PZC

Tijdstip alarm: 0:04 uur, 7:26 uur, 14:21 uur, 3:20 uur
Wind: Noord 4 tot 6 Bft
Zicht: Goed (donker tijdens zoekacties)

Reddingstation Breskens wil graag haar medeleven uiten aan de familie van de vermiste schipper en wenst hun veel sterkte toe.

Foto’s: Maikel Verdonck & KNRM Breskens