Historie van KNRM reddingstation Dordrecht

Historie van KNRM reddingstation Dordrecht

De historie van KNRM reddingstation Dordrecht begint bij de Dordtse Reddingsbrigade.

Vanaf de oprichting van de Dordtse Reddings Brigade (DRB) in 1956 werd er gevaren met een reddingsvlet bemand door agenten die lid waren van de DRB.

Eind jaren '70 werd post Wantij tegenwoordig Station Noord in gebruik genomen. Vanaf toen werd hier getraind met de KNBRD Bondreddingboot en de Bondsvletten. Door groei in evenementen en toenemende incidenten rond het eiland van Dordrecht ontstond de wens om op de zuidpunt van Dordrecht een reddingspost te openen gezien de drukte op oa het Hollands Diep en Biesbosch. Enige jaren later zijn hier een aantal zeecontainers geplaatst die dienden als opslag voor de DRB. In 1992 is op de containers een portocabin geplaatst met daarin een volledig uitgerust communicatiecentrum. Van het communicatiecentrum is tevens diverse malen gebruik gemaakt door brandweer, politie en ambulance tijdens grootschalige incidenten.

Door de DRB is in de loop der jaren gebruik gemaakt van diverse reddingsvaartuigen. In de eerste jaren werd gevaren met een kleine vlet. Later ging men gebruik maken van de bekende KNBRD Bondsvletten. De bondsvletten zijn tevens ingezet bij de overstromingen van Limburg in 1992 en 1996. Later is de DRB betrokken geweest bij de evacuatie van de Bommelerwaard.

Naast de KNBRD reddingsvletten maakte de reddingsbrigade gebruik van de KNBRD Bondsreddingsboot. In 1995 is de eerste "Rescue II" aangeschaft, waarvan er in 1998 en 2001 nog twee bijkwamen. Hiermee was de DRB volledig uitgerust en had een goed getrainde bemanning die 24 uur per dag inzetbaar is voor de hulpverlening en het beveiligen van evenementen op het water. Na een aantal jaar ontstond mede door samenwerking met de Brandweer de behoefte voor een groter en sneller reddingsvaartuig. In 2005 is de DRB-49 in gebruik genomen en werd de wens van de bemanningsleden en overige hulpdiensten vervuld.

Vanaf mei 2007 zijn de DRB en de KNRM een samenwerking aangegaan inzake de hulpverlening in de veiligheidsregio Zuid Holland Zuid. De DRB is toen aangewezen als gelieerde van de KNRM. Begin 2008 besloten is het hulpverleningsdeel van de DRB om te vlaggen naar de KNRM. Op 12 juli 2008 werd het KNRM reddingstation Dordrecht geopend door de voorzitter van de Plaatselijke Commissie, Burgemeester Bandell van Dordrecht en de voorzitter van de KNRM de heer van Duyvendijk.

Vanaf de oprichting van KNRM reddingstation Dordrecht is er gevaren met de DRB-49 vanaf Station Dordrecht Zuid en de Engelina vanaf Station Dordrecht Noord. Op 29 augustus 2009 is de reddingboot KBW 1910 in dienst gekomen op KNRM reddingstation Dordrecht Zuid, de DRB-49 kwam naar KNRM reddingstation Dordrecht Noord. De Engelina is toen uit dienst gegaan op KNRM reddingstation Dordrecht en verhuisd naar een ander reddingstation. Naast de KBW 1910 en de DRB-49 heeft de Martijn Koenraad Hof van de reservevloot in de periode 2008 - 2011 een ligplaats in Dordrecht gehad.

Tegelijkertijd met de doop van de KBW 1910 is er op KNRM reddingstation Dordrecht Zuid een gloednieuw drijvend botenhuis in gebruik genomen dat speciaal voor de bemanning in Harlingen is gebouwd.

Op 31 december 2012 is het oude reddingstation Dordrecht - Noord afgebroken. De verhuurder zag gezien de algemene staat van het boothuis en de herinrichting van de haven, geen mogelijkheid meer het boothuis te behouden. De Dordtse Reddingsbrigade en de KNRM vonden hier de afgelopen jaren gezamenlijk hun onderkomen.

Het boothuis werd met pijn in het hart gesloopt, na jaren van trouwe dienst. De KNRM heeft een tijdelijke locatie ingenomen in een speciaal ingerichte mobiele container.

25 oktober 2014 was een heugelijke dag voor de KNRM. Het nieuwe boothuis op het Wantij werd officieel geopend en heeft de naam gekregen 'Jan Timmerman' een bijzondere KNRM vrijwilliger die 60 boothuizen van de KNRM heeft ontworpen. Het Dordtse boothuis was het laatste van zijn hand. Ook dit drijvende boothuis werd gebouwd bij De Boer en De Groot in Harlingen.