Reddingboot Watersport KNWV

De reddingboot Watersport K.N.W.V. is in 1997 van de werf Habbeké te Volendam gelopen. De bootligt sindsdien gestationeerd op reddingstation Enkhuizen.

Reddingboot Watersport komt terug van actieDe boot is van het type Valentijn, en is de 10e van deze klasse. Zij is volledig van aluminium gebouwd en is 10.60m lang, 4.10m breed, 5.60m hoog, heeft een diepgang van 0.75m en weegt 9.2 ton. De voortstuwing word geleverd door twee Volvo Penta motoren van elk 450 PK, die de twee Hamilton waterjets aandrijven. Hiermee word een maximale snelheid behaald van 32 knopen. De voordelen van het gebruik van waterjets zijn, de geringe diepgang en het ontbreken van een gevaarlijke schroef. Ook het manoeuvreren word hiermee gemakkelijker ten opzichte van een schip uitgerust met een schroef.

Valentijn

Reddingboot Watersport KNWV

Tube

Om dit type reddingboot van extra stabiliteit en drijfvermogen te voorzien is een tube rondom de romp bevestigd. Deze tube is een rand van een vijftal opblaasbare compartimenten, beschermd door een dikke schuimlaag, met een rubberen bekleding. Bij het langzij gaan van een schip bied deze tube tevens bescherming zoals een fender.

Half zelfrichtend

De Watersport K.N.W.V. is half zelfrichtend, bij zware zeegang brengt het zelfrichtende vermogen van de boot haar weer overeind. Wanneer de boot toch omgekeerd blijft liggen kan de bemanning een kantelzak, doormiddel van het activeren van een co2 fles, opblazen. Door deze zak ontstaat onder de waterlijn en het zwaartepunt (de motoren) van de boot een luchtbel en zal hierdoor zichzelf richten.

De bemanning

Aan boord is plaats voor vier bemanningsleden, welke kunnen zitten. Het aantal gereddenen dat aan boord kan is maximaal vijftig. Bij dit aantal is de boot zodanig vol dat varen wel mogelijk is, op lage snelheid, maar meer bedoeld is als veilige plaats voor de gereddenen, tot zij eventueel worden over genomen door andere schepen.

Apparatuur

Er is een scala aan apparatuur aan boord, zo zijn bakboord de radar, kaartplotter, marifoon, en de bediening voor het bakboord zoeklicht geïnstalleerd. Aan stuurboord bevinden zich de radiorichtingzoeker, marifoon met DSC, de bediening voor de stuurboord zoeklichten, de mobilofoon en de dieptemeter. In het midden zit het dashboard, met het controle paneel voor de motoren, de bediening voor de lenspomp en de sprinklerinstallatie, het kompas, en het stuurwiel, met stuurboord daarvan de handles voor motor en waterjet bediening. Om onderling, en met de aanwezige communicatie apparatuur te kunnen communiceren, is een geavanceerd intercomsysteem aan boord, welke in de helm als headset is geïntegreerd.

Inventaris

De bemanningsleden komen voor vele verschillende hulpverleningen te staan, om hierop voorbereid te zijn is er een complete inventaris aan middelen aan boord. Een selectie hieruit, 110 meter sleeplijn, stopzak, brandblussers, 24 volt pomp, motorpomp met bijbehoren, EHBO koffer, beademingset, onderkoelingdekens, overlevingpakken voor gereddenen, brancards, witte parachute fakkels voor zoekacties, nachtkijker, en een verrekijker.

Klasse: Valentijn

De KNRM heeft 16 Valentijn-reddingstations. Op 1 december 2017 is het 27 jaar geleden dat de eerste Valentijn in dienst trad, bij reddingstation Noordwijk aan Zee. 
Deze Valentijn is in oktober 2016 met pensioen gegaan, en doet nu dienst als museumreddingboot bij het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers in Den Helder.

De steeds groter wordende vraag om reddingboothulp, de opkomst van de recreatievaart en de voortschrijdende techniek vroegen om een nieuw ontwerp. Zeewaardigheid, manoeuvreerbaarheid, geringe diepgang en snelheid waren de sleutelwoorden bij de ontwikkeling hiervan.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij