De vrijwilligers van de reddingboot KBW1910 worden op vrijdag 12 juni in hun avondmaaltijd gestoord als de pieper gaat. In de Spijkerboor in de Brabantsche Biesbosch is een man gewond.
Brandweer Made-Drimmelen rukt uit met haar brandweerboot uit de jachthaven van Drimmelen. De Officier van Dienst van de brandweer verzoekt de KBW1910 naar Drimmelen te varen om ambulancepersoneel daar op te halen waarna ook de reddingboot met spoed naar de Spijkerboor gaat. Ook de patrouilleboot RWS71 van Rijkswaterstaat komt ter plaatse.
Het blijkt te gaan om een gehuurd bootje met twee opvarenden. Het bootje is vastgelopen op een van de vele slikplaten die de Brabantsche Biesbosch rijk is. Om het bootje weer los te duwen is een opvarende overboord gestapt. Hierbij is het misgegaan. Bij het overboord stappen breekt zijn been of heup. Hij kan opeens geen kant meer op. Omstanders en medewerkers van Staatsbosbeheer houden hem boven water en alarmeren de hulpdiensten.
Bij aankomst van de brandweer en de KNRM ligt de man al bijna 40 minuten in het water. Met vereende krachten wordt hij in de rescue-basket gelegd en uit het water gehaald. De brandweerboot brengt hem naar de haven van Drimmelen waar de ambulance klaar staat. Zijn mede-opvarende wordt door de KBW1910 naar Drimmelen gebracht. De boot wordt even later door de verhuurder opgehaald.
Drie uur na alarmering ligt de KBW1910 weer in haar boothuis en kan de bemanning terugkijken op een mooie multidisciplinaire redding.
De vrijwilligers van het KNRM reddingstation Dordrecht-Noord hoopten op een goede nachtrust. Maar het verloopt anders. Tegen bedtijd worden ze gealarmeerd voor een zeiljacht in problemen in een kribvak op de rivier de Lek.
Op het moment dat de reddingboot Tjepke Ekkelboom vertrekt is het noodweer rond Dordrecht, zware regen,windstoten en onweersbuien. Vanwege de regen en de nacht hebben de redders slecht zicht.
Ter plaatse ligt de RWS73 die geprobeerd heeft het zeiljacht te helpen, De RWS73 heeft een extra anker voor het jacht uitgezet om te voorkomen dat het jacht verder aan lagerwal raakt. Er staat een sterke vloedstroom.
De reddingboot gaat langszij het zeiljacht en zet een opstapper over. Na het maken van een sleepverbinding wordt het extra anker opgehaald en brengt de Tjepke Ekkelboom het jacht naar de jachthaven van Nieuwpoort . De RWS73 begeleidt in het noodweer de sleep.
De opvarenden zijn blij gemeerd te liggen in de jachthaven.
Op de terugweg naar het station verbetert het weer, de Tjepke Ekkelboom heeft een rustige terugreis naar Dordrecht.
Het is even na tweeën wanneer de reddingboot weer gereed ligt voor een nieuwe actie.
Op deze warme Eerste Pinksterdag staat de teller voor de vrijwilligers van de reddingboot KBW 1910 van KNRM reddingstation Dordrecht rond zes uur ’s middags al op acht inzetten.
’s Morgens om half tien wordt de bemanning van het Pinksterontbijt en de kerkgang weggeroepen om assistentie te verlenen aan een vastgelopen scheepje in het Gat van de Noorderklip. Het is druk in de Brabantse Biesbosch. Bij de Rietplaat wordt de reddingboot gewenkt. Een scheepje had de diepte verkeerd ingeschat en had zich net vast gevaren. Omdat de oorspronkelijke alarmering veilig vast lag had de KBW 1910 tijd om het scheepje los te trekken.
Dat was één.
Hierna voer de KBW 1910 door naar het Gat van de Noorderklip. Daar werden ze gewenkt door een scheepje dat in de oever vast lag. Zij hadden de avond tevoren geankerd aan de overzijde van het water en in de nacht hadden stroom en wind het anker doen krabben waardoor zij aan lager wal wakker werden. De oorspronkelijke melder werd intussen gebeld dat ze nog even moesten wachten. Een sleepverbinding was snel gemaakt en het schip werd weer losgetrokken.
Dat was twee.
Nu was het de beurt aan de oorspronkelijke melder. Ook deze lag vast in de oever van het Noordergat van de Klippen. Wederom een sleepverbinding en vlot getrokken.
Dat was drie.
Op weg naar de eerste melding was de KBW 1910 al een platbodem gepasseerd die ook vast lag. Na de derde melding passeerde de reddingboot de platbodem weer en nu wenkte de bemanning van de platbodem de reddingboot. Ze kregen hun schip niet zelfstandig van de slikbank en hulp was nodig. Deze hulp kon de KBW 1910 bieden. Met de 435 paardenkrachten van de reddingboot werd ook dit schip weer in dieper water gebracht.
Dat was vier.
Op het moment dat de KBW 1910 haar boothuis in wilde varen kreeg ze van de meldkamer in Rotterdam een alarm. Bij Barendrecht was een sloep op een krib gevaren en hulp was zeer nodig. Direct keerde de reddingboot de steven en snelde via de Dordtse Kil naar het schip in nood. Ook de P8 van de politie kwam ter plaatse. De P8 was er als eerste bij en trok het scheepje van de krib.
Dat was vijf.
De KBW 1910 gaat nu retour station en de bemanning krijgt een moment rust.
Een kort moment.
Het zes meter lange bootje waar twee sleepjes geleden nog vriendelijk naar gewuifd werd belt de schipper van de KBW 1910 dat ze hun bootje niet zelf los krijgen en verzoeken om hulp. De KBW 1910 voer weer uit en heeft het scheepje snel los getrokken.
Dat was zes.
Honderd meter verder lag een speedkruiser dwars in de vaargeul te dobberen. De KBW 1910 gaat direct ter plaatse. Aan boord zes opvarenden waaronder twee kinderen. Het schip had motorstoring en kon niet verder. De KBW 1910 nam onmiddellijk het schip op sleeptouw en heeft de speedkruiser overgebracht naar de haven van Lage Zwaluwe, waar reparatie plaats kon vinden.
Dat was zeven.
De KBW 1910 keerde terug naar de haven en de vrijwillige bemanning van de reddingboot rook de frituur al toen ze de melding kregen van een twaalf meter jacht aan de grond in het Noordergat van de Vissen. De reddingboot keerde en voer moet enige snelheid naar het jacht in nood. Aan boord bevonden zich twee opvarenden en een hond. Het bleek te gaan om een 15 ton zwaar schip wat door de opvarenden gehuurd was. Zij hadden geen vaarervaring en waren erg blij dat de KNRM aan boord kwam. Nadat het jacht van de bank gesleept was hebben de opstappers aan boord van het jacht de opvarenden wegwijs gemaakt op het schip waarna deze zelfstandig over de Amer naar de jachthaven van Drimmelen kon varen.
Dat was acht.
Vroeg in de avond kon de KBW 1910 eindelijk het boothuis in, bunkeren en de bemanning kon wat eten.
Raadplegingen: 4622
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Dordrecht noord.
Een jacht kan in verband met de Covid-19 maatregelen een jachthaven niet binnenvaren. Vandaar dat de opvarenden het jacht buiten de haven ten anker leggen om de nacht uit te zitten en de volgende ochtend verder te varen. Er heerst ook op de Lek echter eb en vloed. In de ebstroom komt het jacht langzaam maar zeker vast aan de grond te zitten om uiteindelijk scheef te zakken.
Als de gealarmeerde reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM reddingstation Dordrecht-Noord ter plaatse komt ligt het jacht al redelijk op één oor. Met twee opstappers van gewicht in het gangboord weten de redders het jacht te krengen en van de droogte af te slepen.
Het jacht wordt op sleeptouw genomen en aangemeerd in de jachthaven van Ridderkerk.
Het is ruim na middernacht wanneer de TJepke Ekkelboom weer uitrukgereed in het boothuis ligt.
Raadplegingen: 1826
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Dordrecht noord.
Op 2 mei wordt de vrijwillige bemanning van de reddingboot Johanna Maria gealarmeerd in verband met een SOS melding vanaf een binnenvaarder op het Hollandsch Diep. De binnenvaarder alarmeert ten behoeve van een zeiljacht dat op de oever ligt. Het jacht heeft veel last van de steile golfslag op het Diep en krijgt hulp van de binnenvaarder die zich zodanig gemanoeuvreerd heeft dat het jacht wat lij heeft.
Vanaf de Johanna Maria wordt een opstapper overgezet. Twee van de drie opvarenden worden voor alle zekerheid aan boord van de reddingboot genomen en overgebracht naar de ook ter assistentie gekomen RWS 73.
Na het maken van een sleepverbinding wordt het jacht naar veilige haven gesleept.
Na twee uurtjes op het knobbelige Holandsch Diep keert de Johanna Maria weer terug naar haar reddingstation bij de Moerdijkbruggen.
Mis de boot niet! Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief
Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.