Zomer houdt Dordtse redders goed van de wal

31 juli 2019
Dordrecht

Een zomer met hitte, wind en regen zorgt voor drukte op het water. Zo ook op de wateren rond het eiland van Dordt. En waar gevaren wordt, komen varensgasten in de problemen. De vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht hadden het er druk mee. Een bloemlezing:

21 juli: het motorjacht Stevie drijft rond met de ankerlijn in de schroef. De KBW 1910 vaart rond 13.00 uur uit en maakt een sleepverbinding. De Stevie wordt naar de haven van Lage Zwaluwe gebracht. Rond 15.00 ligt de KBW 1910 weer in haar boothuis gereed voor de volgende inzet.

22 juli: TV Rijnmond maakt opnames met en van de Tjepke Ekkelboom. Is dezelfde avond nog uitgezonden. Mooie beelden. En het lijkt een rustige dag te worden. Of?

In het Gat van de Nieuwebinnensteek ligt rond 15.00 uur een zeiljacht aan de grond. De KBW 1910 is snel ter plaatse en sleept het schip van de slikbank. Het schip wil op eigen kracht verder, maar de motor loopt vast waarop de reddingboot opnieuw een sleepverbinding maakt en het jacht naar haar ligplaats in de jachthaven van Drimmelen brengt. 

Direct daarna wordt de KBW 1910 verzocht met spoed naar de Derde Merwedehaven te gaan om te assisteren bij een ernstig ongeval met een speedbootje. Ook de Tjepke Ekkelbooom is daar naar toe gedirigeerd. 

De Tjepke Ekkelboom is gealarmeerd in verband met een ongeval met een speedbootje in de Derde Merwedehaven. De speedboot is ongeremd tegen de wal aan gevaren. Er is sprake van meerdere personen in het water. Twee personen zijn door omstanders en de brandweer uit het water gehaald. Een van hen moet worden gereanimeerd. Er is een vermoeden dat er nog twee personen te water liggen. 

Er wordt groot opgeschaald. Brandweer, Rijkswaterstaat, KNRM, Politie, Ambulancedienst werken nauw samen. De Dordtse reddingboten maken zoekslagen in de haven en assisteren de overige hulpdiensten waar mogelijk. Na nog even standby gelegen te hebben komt het bericht van de politie dat er toch maar twee opvarenden op de boot zaten. De hulpdiensten kunnen retour post. De KBW 1910 en Tjepke Ekkelboom gaan retour boothuizen. 

Aan het eind van de middag van deze 22e juli liggen de twee reddingboten na een lange inzet weer gereed voor een volgende redding of hulpverlening. 

24 juli: De reddingboot Tjepke Ekkelboom vaart uit om een stuur- en motorloos motorbootje van de Oude Maas bij Heinenoord te halen. De motorboot had op een ondiepte de bodem geraakt waardoor de schroef zodanig beschadigde dat er geen voorstuwing meer mogelijk was. 

De Dordtse vrijwilligers maken een sleepverbinding en brengen het scheepje veilig de haven van Barendrecht binnen.

Een paar uur later, in de avond, krijgt de schipper van de KBW 1910 een telefoontje dat er in het Noordergat van de Visschen een motorkruiser vastgelopen is. 

De KBW 1910 is toch op het water omdat het de wekelijkse oefenavond is en is daardoor snel bij het schip. Het is opkomend water en na twee uur wachten sleept de KBW 1910 de motorboot van de bank. De bemanning van de reddingboot assisteert de opvarenden van de kruiser nog even bij het ankeren op een plek met wat dieper water en onder dankzegging van de bemanning van de kruiser gaat de KBW 1910 retour boothuis. 

Althans, dat wil de bemanning, maar tijdens het losslepen van de kruiser is een tweede schip vastgelopen op dezelfde bank. Ook deze boot wordt door de KBW 1910 nog even losgetrokken. 

Ruim na middernacht ligt de reddingboot weer hoog en droog te wachten op de volgende inzet.

25 juli: Even na twee uur in de middag vaart de KBW 1910 uit voor een machinekamerbrand. Aanvarend komt het bericht dat het geen brand maar slechts oververhitting van de motor betreft. De schipper van de motorboot geeft aan reeds door een medewatersporter geholpen te worden. De reddingboot kan retour boothuis waar ze een half uur later weer uitrukgereed klaar ligt. 

Twee uur later vaart de Tjepke Ekkelboom samen met de RWS 73 met spoed uit. Op de Beneden Merwede is ter hoogte van de Helsluis een binnenvaarder de wal in gevaren. Er is sprake van een gewonde. Ter plaatse gekomen is een ambulancebemanning reeds aan boord van de binnenvaarder. De schipper van het vrachtschip is onwel geworden door de hitte van deze dag. Het is ruim 38 graden en dat is voor Nederland erg warm. De vrijwillige bemanning van de Tjepke Ekkelboom assisteert de ambulancebemanning. Ze nemen het slachtoffer en de hulpverleners aan boord van de reddingboot en steken de Beneden Merwede over naar Sliedrecht waar een tweede ambulance gereed staat om het slachtoffer over te nemen. Na een korte evaluatie aan boord van de RWS 73 gaat de Tjepke Ekkelboom weer terug naar haar boothuis op het Wantij. 

27 juli: Vier volwassenen en vier kleine kinderen huren drie opblaasbare kano’s om fijn twee uurtjes in de Biesbosch te gaan peddelen. Ze zullen van Hank naar de Biesboschhoeve varen. Bij de Biesboschhoeve kan er dan gegeten en overnacht worden. Dit verloopt iets anders. 

Als je de Biesbosch niet kent is het er gemakkelijk verdwalen. Zo ook voor deze familie. In de stromende regen stranden ze na zes uur peddelen op een strandje in het Gat van de Kerksloot. Om enige beschutting te hebben zetten ze een klein tentje op dat ze bij zich hebben. Tegen de avond wordt de KBW 1910 gealarmeerd. Na enig zoeken treft de reddingboot de familie koud en doornat aan. Direct worden de 8 personen aan boord genomen en in warmtedekens gewikkeld. De reddingboot vaart snel naar de haven van Hank waar de familie kan opwarmen en waar hun auto’s staan. Met een gevaarlijk avontuur achter de rug, maar allemaal gelukkig alleen maar wat koud en nog gezond, zijn ze huiswaarts gegaan. De Biesboschhoeve moet maar een andere keer. 

De KBW 1910 ligt aan het eind van de avond weer gebunkerd en gepoetst klaar in haar boothuis.

28 juli: De KBW 1910 sleept halverwege de middag een bootje los op het Volkerak. Zodra dit scheepje afgeleverd is in de haven Oude Tonge moet de reddingboot door naar een schip in problemen op het Haringvliet. Ook hier wordt een jachtje losgetrokken en deze is op eigen kracht naar de haven van Stad aan het Haringvliet gevaren. 

Het is hoog tijd om terug te gaan naar het boothuis om te bunkeren. De KBW 1910 ligt halverwege de avond weer uitrukgereed. 

29 juli: Het is in de middag dat de vrijwilligers van KNRM reddingstation Dordrecht  weer worden gealarmeerd. Op de Oude Maas, ter hoogte van het bouwdok Heinenoord, is een motorsloep een krib op gevaren. Een sleepboot van Kotug ligt er bij en kan de situatie aan de reddingboot doorgeven. De Tjepke Ekkelboom is snel ter plaatse en neemt de twee opvarenden van de sloep aan boord. Daarna wordt voorzichtig de sloep van de krib getrokken. Na controle blijkt er geen schade te zijn en de opvarenden kunnen weer aan boord van de sloep gaan en vervolgen op eigen kracht hun weg naar Oud-Beijerland. De Tjepke Ekkelboom bedankt de Kotug voor diens asssistentie en gaat weer retour boothuis. 

In de avond wordt de bemanning van de KBW 1910 gealarmeerd voor een schip met motorstoring in het Kooigat. Ter plaatse sleepverbinding gemaakt en het schip is overgebracht naar de haven van Lage Zwaluwe. 

31 juli: Het motorjacht Juliette ligt met motorstoring vast aan een boei bij de Helsluis in de Beneden Merwede. Aan boord twee volwassenen en twee kinderen. De Tjepke Ekkelboom gaat snel ter plaatse en sleept het jacht naar veilige haven in Sliedrecht. 

Al met al veertien inzetten en ruim honderd vaaruren door de vrijwillige bemanning van de reddingboten KBW 1910 en Tjepke Ekkelboom van KNRM reddingstation Dordrecht.