Dood schip

4 maart 2019
Dordrecht

Rust hoort niet bij het reddingswerk. Terwijl de KBW 1910 nog nat is van de actie op de Bergsche Maas worden de vrijwilligers van KNRM-reddingstation Dordrecht in de avond gealarmeerd voor een vermissing in de Hollandse Biesbosch.

Bij de meldkamer in Rotterdam komt rond 22.00 uur een melding binnen. Een man geeft aan vastgelopen te zijn in de Hollandse Biesbosch en vraagt zeer dringend om hulp. Tijdens dit telefoontje valt de verbinding weg. De meldkamer alarmeert onmiddellijk de hulpdiensten in de regio rond de Biesbosch.

Omdat de melder niet precies heeft kunnen aangeven waar hij zich bevindt moet de meldkamer bij het bepalen van het zoekgebied uitgaan van de zendmast die het dichtst in de buurt van de beller staat. De politie wordt over de wal naar de Hollandse Biesbosch gestuurd en de reddingboot Tjepke Ekkelboom van KNRM-reddingstation Dordrecht-Noord gaat over het Wantij het zoekgebied in. Omdat het zoekgebied doorloopt tot in de Brabantse Biesbosch wordt ook de bemanning van de KBW 1910 van KNRM-reddingstation Dordrecht-Zuid gewaarschuwd om indien nodig de Brabantse kant van het zoekgebied te pakken. Vanuit Rotterdam komt de snelle politieboot P9 ook naar het Wantij om te assisteren.

In de donkere nacht wordt intensief gezocht. Het gebied bestaat uit allemaal kreekjes en slootjes en vaartjes en grienden. Het is er niet mogelijk om ver te kijken en ieder watertje moet door de Tjepke Ekkelboom en de P9 worden afgezocht. Om de zoveel tijd worden de motoren afgezet om te kunnen luisteren. 

Vanaf Schiphol wordt inmiddels de politiehelikopter naar het zoekgebied gedirigeerd. Met haar sterke zoeklampen verkent de helikopter vanuit de lucht de wateren in de Hollandse Biesbosch. De man in nood heeft de tegenwoordigheid van geest om de helikopter te waarschuwen door met een zaklamp in de lucht te schijnen. Nu kan de heli boven het bootje blijven hangen en de Tjepke Ekkelboom en de P9 zijn dankzij de aanwijzingen van de helikopter nu vrij snel langszij het scheepje.

Daar blijkt dat de man te kampen had met een zogenaamd ‘dood schip’. Niets aan boord doet het meer. Geen motorvermogen, geen stroom, gewoon niets. In een donkere Biesbosch bij 5 graden is dat geen pretje. De Tjepke Ekkelboom neemt het scheepje op sleeptouw en ruim na middernacht wordt het scheepje aan de wal gelegd en kan de man opgelucht naar huis. De bemanning van de KBW 1910 wordt bedankt voor haar paraatheid. Om 01.00 uur ligt ook de Tjepke Ekkelboom weer uitrukgereed in het boothuis en kan ook die bemanning het bed op zoeken. 

Een actie waarbij politie en KNRM nauw hebben samengewerkt en de meerwaarde van de helikopter weer eens gebleken is.