Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco

9 november 2018

Gher (59) en zijn zoon Marco Smit (32) zijn allebei vrijwilliger bij de KNRM. Belangeloos trotseren zij in weer en wind, bij nacht en ontij de zee om mensen in nood te helpen. Gher redde meer dan negenhonderd mensen, Marco is hard op weg om hetzelfde te doen.

Tekst: Marloes de Moor, Fotografie: Albert Wester

Als een uitgestrekte arm strijkt de lichtbundel van de vuurtoren Brandaris over de Waddenzee. In de verte groene en rode lampjes van de betonning, de skyline van Harlingen, het flakkerende achterlicht van een scheepje. De Arie Visser, reddingboot van de KNRM West-Terschelling, meerdert vaart, trekt witte schuimsporen in zee.

Word donateur

DIT BETEKENT UW DONATIE VOOR DE KNRM

Verander het bedrag met de plus- en minknop om te bekijken wat uw donatie voor de KNRM kan betekenen.

Muts
muts-s Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

Muts

Geef een warm hoofd en warme oren cadeau aan een vrijwillige redder!

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 5,00
Parachutefakkel
parachutefakkel Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

Handstakellicht

Handstakellicht aan boord van de reddingboot die bij nood of zoekactie kan worden afgestoken.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 20,00
Laarzen
laarzen Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

LAARZEN

Geef warme comfortabele voeten aan een vrijwillige redder van de strandploeg!

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 30,00
Thermovest
hhvest Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

THERMO VEST

Warm vest bij gure wind en regen onder het overlevingspak. Geef een vest voor een KNRM vrijwilliger.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 65,00
Flitslicht
flitslicht Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

FLITSLICHT

Noodflitslicht op het overlevingspak. Onbreekbaar, waterdicht, tot 5 km zichtbaar. Geeft 50 tot 70 flitsen per minuut.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 82,00
VERREKIJKER
pieper Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

VERREKIJKER

Levensreddend! Waterbestendig, lichtsterk, onmisbaar voor zoekacties naar drenkelingen.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 200,00
PIEPER
pieper Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

Pieper

Met deze pieper wordt een vrijwilliger gealarmeerd. Binnen 10 minuten na alarmering moet een redder aan boord van de reddingboot zijn!

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 245,00
Helm
helm Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

Helm

Geef een veiligheidshelm. Hoofdbescherming met ingebouwde communicatieset voor redders op open reddingboten.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 259,00
AIS-MOB
m100-front-view-web-410x1024 Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

AIS-MOB

Levensreddend! Door deze noodzender kan een overboord geslagen vrijwilliger weer teruggevonden worden.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 300,00
PORTOFOON
portofoon Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

PORTOFOON

Voor de onderlinge communicatie tussen reddingboot en redders aan boord van een schip in problemen.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 370,00
OVERLEVINGSPAK (BASIS)
overlevingspak Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

OVERLEVINGSPAK (BASIS)

Levensreddend! Een overlevingspak beschermt tegen onderkoeling en geeft drijfvermogen als een redder overboord geslagen is.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 1.522,00
OPLEIDING SCHIPPER
schipper-opleiding Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

OPLEIDING SCHIPPER

Schippers van reddingboten hebben jaren ervaring en opleiding. Hun schippersopleiding leert ze nog beter leidinggeven. Investeer in de schippers van de toekomst!

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 3550,00
OPLEIDING Opstapper
opleiding-opstapper Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

OPLEIDING OPSTAPPER

Het complete opleidingspakket bevat meer dan zeven opleidingen en cursussen. Investeer in de vrijwillige redders van de toekomst!

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 5190,00
BUITENBOORDMOTOR
buitenboordmotor Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM

BUITENBOORDMOTOR

Er zijn meer dan 50 buitenboordmotoren in gebruik op de reddingvloot. Ieder jaar worden er acht vervangen. Wilt u een grote gift doen en daar meer advies over? Neem dan contact met ons op.

donatieslider-down Geen golf te hoog voor KNRM-vrijwilligers Gher en Marco - KNRM
€ 15.535,00

Gher Smit (59), plaatsvervangend schipper van de KNRM, tuurt in het woest kolkende hekwater. Elke woensdagavond vaart de bemanning van de Arie Visser uit om te oefenen en de kennis up to date te houden.

Terwijl nieuwelingen zich in de bochten krampachtig vastgrijpen aan stangen, staat Gher doodgemoedereerd aan dek. Hij is al bijna dertig jaar vrijwilliger bij de KNRM en voer jarenlang op een sleepboot rondom Schotland, waar de zee zo genadeloos te keer kan gaan. “Dan krijg je wel zeebenen.”

Zijn interesse voor de KNRM werd al vroeg gewekt. “Als jochie van acht hoorde ik de verhalen van mijn opa die bij de KNRM actief was. Ik raakte erdoor gefascineerd en las veel boeken over reddingen,” vertelt Gher.

Hij was nog maar net begonnen als opstapper(bemanningslid), toen hij op 25 januari 1990 meevoer op de reddingboot Carlot. Die zette koers naar de Briz, een Russisch schip. “Een extreme reis was het. De wind trok aan tot orkaankracht. De sleeptros was gebroken en de Briz dreef stuurloos en onverlicht op zee met 56 man aan boord. Het schip maakte slagzij en in de machinekamer stond water. De actie duurde al met al zestien uur. Onze reddingboot raakte zwaar beschadigd. Wij wisten desondanks vijf bemanningsleden te redden. De rest werd door helikopters van boord gehaald.”

Gher doorstond met kalme moed zijn vuurdoop. “’Die moet een pieper hebben’ besloten zijn collega’s meteen na de actie.

Vijf jaar later was het weer raak in januari. Tijdens een zware noordwesterstorm sloegen twee bemanningsleden van de Duitse reddingboot Alfried Krupp overboord. Ze verdronken in de huizenhoge golven. “De twee andere bemanningsleden hebben wij nog kunnen redden. Het heeft diepe indruk op me gemaakt. Twee mensen, gewoon helemaal weg, meegenomen door de zee. Mannen die net als ik bezig waren om andere mensen te redden. Dat maakte het extra zwaar. Thuis praatte ik erover met mijn vrouw. Dat hielp. Bij haar kan ik de moeilijke kanten van mijn werk altijd goed kwijt. Tegen een vreemde zal ik er niet snel over beginnen.”

Ghers zoon Marco (32) was op die stormachtige januaridag in 1995 negen jaar oud. “Ik weet nog dat we mijn vader op de kade stonden op te wachten.”

Die avond hadden Marco en zijn broertje met ingehouden adem op hun bed naar de scanner liggen luisteren naar wat er gebeurde.

“Mijn vrouw deed dat natuurlijk ook. Die was verschrikkelijk ongerust, omdat ze hoorde dat twee man overboord geslagen waren. Ze wist nog niet om welke reddingboot het ging. Stokstijf zat ze in de kamer,” vertelt Gher.

Gher redde sinds zijn aanstelling in 1989 meer dan negenhonderd mensenlevens, al zal hij dat aantal zelf niet gauw in de mond nemen. Zijn wapenfeiten onthult hij mondjesmaat met onderkoeld zelfvertrouwen. “Bang? Nee dat ben ik nooit. Ik heb vertrouwen in ons scheepje. Juist met ruig weer ga ik het liefst de zee op. Dat is het echte werk,” zegt Gher.

Hoewel Marco nog goed weet hoe zijn vader erop uittrok als de storm rond het huis bulderde en zijn moeder bezorgd thuis zat, wilde hij niets liever dan óók vrijwilliger bij de KNRM worden. “Ik kreeg de verhalen thuis mee. Het avontuur trok me.” Vier jaar geleden begon hij als opstapper.

Amper een week had hij zijn pieper of de eerste melding kwam: “Ik moest iemand op een schip reanimeren. Helaas overleefde de man het niet. Heftig om mee te maken,” vertelt Marco.

Op 29 oktober 2017 was hij samen met zijn vader betrokken bij een ruige actie. “Dat ging om de Drifa die stuurloos op zee dreef. Een zware breker had de voorramen van de brug ingeslagen en de motoren waren ermee opgehouden. We hebben toen vanuit de de Arie Visser een sleepverbinding gemaakt tussen het kuswachtschip de Gueardian en de Drifa. ” Dat was zwaar, want de golven waren minstens tien meter hoog. En ’s morgens ga je dan gewoon weer naar je werk.”

Hij werkt bij een installatiebureau en is buiten werktijden beschikbaar voor de KNRM. “De pieper komt eigenlijk altijd op een ongelegen moment. Het kan van alles zijn; iemand die onwel of gewond geworden is op een schip, medisch vervoer naar de wal, een boot vlot trekken of natuurlijk een schip in nood. Ik heb meegemaakt dat ik er in één nacht drie keer uit moest.”

Gher, die als docent op de zeevaartschool van Terschelling werkt, knikt: “Soms ga ik na een melding meteen door naar school. Ach, een nachtje overslaan moet kunnen. Dat ben je ook zo weer vergeten.”

Het mensen helpen vinden vader en zoon het mooiste van het werk. “Dat je iemand in nood kunt redden. Daar doe ik het voor. En dan is geen golf te hoog.”

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij