HOME

Johannes Frederik klasse

Johannes Frederik silhouet 640.png

De Johannes Frederik-Rigid Inflatable Boats(RIB's) klasse werd in de jaren zeventig van de vorige eeuw ontwikkeld ter vervanging van de oude havenreddingboten, zoals de Carlot, de Suzanna, de Johanna Louisa, Javazee en de Koningin Juliana. Deze stalen reddingboten hadden tientallen jaren achtereen bewezen onder alle omstandigheden te kunnen uitvaren, maar kenden in hun geringe snelheid (11 knopen) een belangrijke beperking.

Dit resulteerde in de in dienst stelling van de Johannes Frederik op Ameland in 1988. De Johannes Frederik was aanvankelijk ontworpen om vanaf het strand te worden gelanceerd, maar daarvoor bleek het schip te zwaar. Deze klasse werd te werk gesteld als havenreddingboot.

De steeds groter wordende vraag om reddingboothulp, de opkomst van de recreatievaart en de voortschrijdende techniek vroegen om een nieuw ontwerp. Zeewaardigheid, manoeuvreerbaarheid, geringe diepgang en snelheid waren de sleutelwoorden bij de ontwikkeling ervan. Het nieuwe ontwerp, de Johannes Frederik klasse, werd uitgerust met waterjets en werd van aluminium gebouwd waardoor ze lichter en sneller was dan haar voorgangers en daarmee minder diep in het water lag.

Er zijn 7 schepen van deze klasse gebouwd.

360 graden foto's
Kijk eens rond op een reddingboot van de Johannes Frederik klasse.

Klasse Johannes Frederik
Gewicht 14,6 ton
Afmetingen 14,40 x 5,40 x 0,75 m
Motorvermogen 2 x 680 pk
Max. Snelheid 35 knopen
Capaciteit 90 geredden
Bemanning 4 personen


Chronologisch overzicht schepen: