Skip to main content

Kiellegging nieuwe reddingboot KNRM Egmond aan Zee

  • Fotogallery:
  • 14-08-2023

Afgelopen vrijdag 4 augustus heeft bij Habbeke Shipyard de ceremoniële kiellegging plaatsgevonden van de nieuwe reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee. Dit markeert de start van de bouw van het schip.

Veel tradities zijn in de scheepvaart nog springlevend. Om geluk en een veilige thuiskomst af te dwingen. Of om ongeluk af te wenden. De kiellegging is een van die tradities om de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe te wensen. Op verzoek van de schenkster van de nieuwe reddingboot werd deze ceremonie gedaan door schipper Werner Visser van KNRM Egmond aan Zee. Hij werd daarbij geassisteerd door de jongste aanwezige Teun Zentveld, zoon van opstapper Ron Zentveld, en voormalig directeur van Habbeke, Arie de Waart. Dit alles onder toeziend oog van de schenkster, een grote afvaardiging van het reddingstation en het kantoor van de KNRM.

Orm de Waart, directeur van Habbeke Shipyard, sprak voorafgaand de ceremonie de aanwezigen toe. Met pakkende en mooie woorden vertelde hij dat Habbeke trots is om deze reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee te mogen bouwen. De huidige reddingboot, Adriaan Hendrik, is in 1992 ook gebouwd door Habbeke Shipyard, toen nog onder leiding van zijn vader, Arie de Waart, die nog steeds dagelijks te vinden is op de werkvloer. De bouw van de nieuwe reddingboot maakt in zekere zin de cirkel rond. De nieuwe reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee komt uit de Van Wijkklasse en wordt begin 2024 in de vaart komen.

 

kiellegging egmond aan zee 2 700x470

 

Vlootvernieuwing en duurzaamheid

Aan deze kiellegging is twee jaar van voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor bouwen in aluminium, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De motoren zijn viertaktmotoren die stiller zijn, vele malen zuiniger en minder CO2-uitstoot geven. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die vergeleken met 40 jaar geleden een stuk langer is.

Het grote vlootvernieuwingsplan waar deze reddingboot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost. Behalve de 12 reddingboten van de Chaterina D-klasse, moeten de komende 15 jaar nog zo’n 60 reddingboten worden gebouwd ter vervanging van de huidige vloot.

  • Raadplegingen: 1479

Kiellegging nieuwe 7,5 meter reddingbootklasse KNRM

  • Fotogallery:
  • 30-01-2023

Kiellegging door schenkers van eerste reddingboot in serie van twaalf

In opdracht van de KNRM worden de komende jaren 12 nieuwe reddingboten gebouwd van een 7,5 meter klasse. De Chaterina D is de eerste boot van een nieuwe klasse, die in 2023 in de vaart komt. De reddingboot vervangt de Atlantic 75-klasse, die vooral op de Waddenzee en het IJsselmeer door de KNRM wordt ingezet. De naam van de boot is bepaald door de schenkers van de reddingboot, die ook de kiel legden bij de start van de bouw op 27 januari.

Voor deze reddingbootklasse van 7,5 meter wordt voor het eerst een aluminium romp gebruikt. Het ontwerp daarvoor werd gemaakt door PALFINGER uit Harderwijk. De constructie omvat bovendien de seats voor de bemanning en de console waarin alle navigatie- en communicatieapparatuur is verwerkt. Op de romp komt een opblaasbare rubber rand, waardoor de boot een echte ‘rigid inflatable boat’ wordt, zoals vrijwel alle KNRM-reddingboten zijn. De voortstuwing gebeurt met twee buitenboordmotoren van 115 pk elk.

Traditiegetrouw werd bij de kiellegging een muntje in de kiel gelast bij de scheepsbouwer ‘Bouw en Techniek’ in Dronrijp, die de romp voor PALFINGER bouwt. Deze traditie wenst de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe. De afbouw vindt plaats bij Palfinger Marine in Harderwijk. De eerste Chaterina D-reddingboot kan gebouwd worden dankzij een schenking aan de KNRM door Chaterina Hollenga en Dick Veen. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden. Schenkers bij leven worden altijd nauw betrokken bij de bouw van hun reddingboot. Vandaar dat de schenkers ook de kiellegging verrichtten. Voor de volgende 11 reddingboten van deze klasse hebben al zeven schenkers toegezegd de bouw te bekostigen. Ook zij geven de reddingboot een naam naar hun wens.

Vlootvernieuwing en duurzaamheid

Aan deze kiellegging is twee jaar van voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor bouwen in aluminium, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De motoren zijn viertaktmotoren die stiller zijn, vele malen zuiniger en minder CO2-uitstoot geven. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die vergeleken met 40 jaar geleden een stuk langer is.

Het grote vlootvernieuwingsplan waar deze reddingboot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost. Behalve de 12 reddingboten van de Chaterina D-klasse, moeten de komende 15 jaar nog zo’n 60 reddingboten worden gebouwd ter vervanging van de huidige vloot.

  • Raadplegingen: 2676

BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

Schrijf je nu in!