Kantelproef nieuwe KNRM-reddingbootklasse Chaterina D

Kantelproef nieuwe KNRM-reddingbootklasse Chaterina D

15 oktober 2023
Nieuwe bootwagen reddingstation Blaricum volledig elektrisch

Nieuwe bootwagen reddingstation Blaricum volledig elektrisch

12 oktober 2023
Blaricum

Reddingstation Blaricum krijgt een nieuwe bootwagen. En niet zomaar een standaard bootwagen. De wagen die vanaf eind november de eveneens nieuwe Blaricumse reddingboot Pieter Houbolt richting het water zal brengen is speciaal voor dit reddingstation ontwikkeld én volledige elektrisch.  Gert-Jan Wijker, projectmanager bij de KNRM, vertelt trots over de ins en outs van de Twin Track, ook wel de zelfrijdende bootwagen genoemd. "Hij is niet helemaal zelfrijdend hoor, er staat wel een vrijwilliger op de wagen die via een bedieningsconsole alles bestuurt. Maar de Twin Track heeft wel een eigen aandrijving, er is dus geen trekker of auto nodig om het voertuig naar het water te rijden." Daar zat nog wel een uitdaging, omdat bij het Gooimeer soms sprake is van zeer lage waterstanden. Maar de nieuwe bootwagen is zo ontworpen dat als hij grotendeels onderwater staat om de boot te lanceren nog steeds goed functioneert.  Accu Ook over de accucapaciteit is goed nagedacht. Want stel je voor dat de reddingboot na een actie weer terug is op het reddingstation en meteen daarna weer opgeroepen wordt. Trekt de accu dit?  Gert-Jan: "De accu vormt geen beperking voor acties. Deze is zo uitgerust dat de bootwagen zo'n zes keer op en neer naar het boothuis kan rijden zonder tussendoor opladen. Daarbij hebben we een snellader waarmee de accu na een paar uur weer voorzien is met voldoende energie voor een nieuwe actie. En binnen twaalf uur is de accu in z'n geheel opgeladen."  Duurzaam reddingstation Maar het meest bijzondere aan deze elektrische bootwagen vindt Gert-Jan het feit dat deze nauwelijks milieubelastend is. Van de duurzame materialen waarmee het voertuig is gebouwd tot aan de stille elektrische aandrijving. "De uitstoot in water en buitenlucht is minimaal. Als KNRM verduurzamen we stapje voor stapje. Maar dit is toch echt wel een grote stap hoor. Dit nieuwe voertuig mag straks ook in Natura2000 gebieden rijden. Blaricum heeft natuurlijk recent ook een nieuwe reddingboot gekregen die op HVO100-brandstof vaart en daardoor 90% minder broeikasgassen uitstoot. In combinatie met de elektrische bootwagen is Blaricum één van onze eerste reddingstations die voldoet aan de duurzaamheidsambities van de KNRM. Dit is een belangrijke stap richting de komende tien jaar waarin we steeds meer nieuwe duurzame aandrijvingen gaan realiseren."  Gert-Jan verwacht dat de Twin Track vanaf eind november klaar is om reddingboot Pieter Houbolt te lanceren. 

kiellegging-egmond-aan-zee-700x470 Vlootvernieuwing - KNRM

Kiellegging nieuwe reddingboot KNRM Egmond aan Zee

14 augustus 2023
Egmond aan Zee

Afgelopen vrijdag 4 augustus heeft bij Habbeke Shipyard de ceremoniële kiellegging plaatsgevonden van de nieuwe reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee. Dit markeert de start van de bouw van het schip.

Veel tradities zijn in de scheepvaart nog springlevend. Om geluk en een veilige thuiskomst af te dwingen. Of om ongeluk af te wenden. De kiellegging is een van die tradities om de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe te wensen. Op verzoek van de schenkster van de nieuwe reddingboot werd deze ceremonie gedaan door schipper Werner Visser van KNRM Egmond aan Zee. Hij werd daarbij geassisteerd door de jongste aanwezige Teun Zentveld, zoon van opstapper Ron Zentveld, en voormalig directeur van Habbeke, Arie de Waart. Dit alles onder toeziend oog van de schenkster, een grote afvaardiging van het reddingstation en het kantoor van de KNRM.

Orm de Waart, directeur van Habbeke Shipyard, sprak voorafgaand de ceremonie de aanwezigen toe. Met pakkende en mooie woorden vertelde hij dat Habbeke trots is om deze reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee te mogen bouwen. De huidige reddingboot, Adriaan Hendrik, is in 1992 ook gebouwd door Habbeke Shipyard, toen nog onder leiding van zijn vader, Arie de Waart, die nog steeds dagelijks te vinden is op de werkvloer. De bouw van de nieuwe reddingboot maakt in zekere zin de cirkel rond. De nieuwe reddingboot voor KNRM Egmond aan Zee komt uit de Van Wijkklasse en wordt begin 2024 in de vaart komen.

 

kiellegging egmond aan zee 2 700x470

 

Vlootvernieuwing en duurzaamheid

Aan deze kiellegging is twee jaar van voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor bouwen in aluminium, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De motoren zijn viertaktmotoren die stiller zijn, vele malen zuiniger en minder CO2-uitstoot geven. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die vergeleken met 40 jaar geleden een stuk langer is.

Het grote vlootvernieuwingsplan waar deze reddingboot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost. Behalve de 12 reddingboten van de Chaterina D-klasse, moeten de komende 15 jaar nog zo’n 60 reddingboten worden gebouwd ter vervanging van de huidige vloot.

Muntje op de kiel knipoog naar het verleden

Muntje op de kiel knipoog naar het verleden

13 september 2023
IJmuiden

In de komende jaren vervangt de KNRM de vloot. Dat is nodig, omdat het huidige materieel het einde van de technische levensduur bereikt. Om deze omvangrijke operatie in goede banen te leiden, is het Vlootplan 2020-2035 opgesteld. De bouw van de eerste nieuwe reddingboot in de Van Wijk-klasse is gestart. Directeur Jacob Tas vertelt er meer over.

Zo’n periode van vlootvernieuwing is bijzonder om mee te maken”, zegt Jacob Tas. “De vorige dateert uit de jaren 90 en die betekende tevens de overschakeling van waterverplaatsende, schroef-aangedreven schepen op snelle, planerende boten met waterjets. Van zo’n drastische verandering is nu geen sprake. We behouden de kwaliteit en goede eigenschappen en voeren vernieuwingen door waar dat nodig is. Daarbij benutten we onze opgedane kennis en ervaring. De nieuwe Van Wijk-klasse is een voorbeeld van die aanpak. Het ontwerp is gebaseerd op de bestaande Valentijn, maar wordt op tal van punten aangepast, mede na inbreng van de schippers en vrijwilligers. We zijn al begonnen met de uitvoering. In de zomer van 2020 is het bouwcontract getekend voor acht boten en inmiddels is de kiel van het eerste schip gelegd. Dat moet zomer 2021 te water gaan en wordt dan eerst aan uitvoerige tests onderworpen, alvorens we de overige vaartuigen gaan bouwen. Naast boten vernieuwt de KNRM ook de bootwagens en lanceervoertuigen in het kader van het vlootplan.”

2301_XBN5941_web0 Vlootvernieuwing - KNRM

Kiellegging nieuwe 7,5 meter reddingbootklasse KNRM

30 januari 2023

Kiellegging door schenkers van eerste reddingboot in serie van twaalf

In opdracht van de KNRM worden de komende jaren 12 nieuwe reddingboten gebouwd van een 7,5 meter klasse. De Chaterina D is de eerste boot van een nieuwe klasse, die in 2023 in de vaart komt. De reddingboot vervangt de Atlantic 75-klasse, die vooral op de Waddenzee en het IJsselmeer door de KNRM wordt ingezet. De naam van de boot is bepaald door de schenkers van de reddingboot, die ook de kiel legden bij de start van de bouw op 27 januari.

Voor deze reddingbootklasse van 7,5 meter wordt voor het eerst een aluminium romp gebruikt. Het ontwerp daarvoor werd gemaakt door PALFINGER uit Harderwijk. De constructie omvat bovendien de seats voor de bemanning en de console waarin alle navigatie- en communicatieapparatuur is verwerkt. Op de romp komt een opblaasbare rubber rand, waardoor de boot een echte ‘rigid inflatable boat’ wordt, zoals vrijwel alle KNRM-reddingboten zijn. De voortstuwing gebeurt met twee buitenboordmotoren van 115 pk elk.

Traditiegetrouw werd bij de kiellegging een muntje in de kiel gelast bij de scheepsbouwer ‘Bouw en Techniek’ in Dronrijp, die de romp voor PALFINGER bouwt. Deze traditie wenst de bouwers en de bemanning van het vaartuig een behouden vaart toe. De afbouw vindt plaats bij Palfinger Marine in Harderwijk. De eerste Chaterina D-reddingboot kan gebouwd worden dankzij een schenking aan de KNRM door Chaterina Hollenga en Dick Veen. Bij de KNRM is het gebruikelijk dat de naamgeving van de reddingboot aan de schenking is verbonden. Schenkers bij leven worden altijd nauw betrokken bij de bouw van hun reddingboot. Vandaar dat de schenkers ook de kiellegging verrichtten. Voor de volgende 11 reddingboten van deze klasse hebben al zeven schenkers toegezegd de bouw te bekostigen. Ook zij geven de reddingboot een naam naar hun wens.

Vlootvernieuwing en duurzaamheid

Aan deze kiellegging is twee jaar van voorbereiding voorafgegaan. Er is gekozen voor bouwen in aluminium, dat beter recyclebaar is dan het polyester van de oude generatie boten. De motoren zijn viertaktmotoren die stiller zijn, vele malen zuiniger en minder CO2-uitstoot geven. Ook de ergonomie is aangepast op de lichaamsbouw van de huidige bemanningsleden, die vergeleken met 40 jaar geleden een stuk langer is.

Het grote vlootvernieuwingsplan waar deze reddingboot deel van uitmaakt heeft jaren van overleg en onderzoek gekost. Behalve de 12 reddingboten van de Chaterina D-klasse, moeten de komende 15 jaar nog zo’n 60 reddingboten worden gebouwd ter vervanging van de huidige vloot.

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden. 

© 2022 Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij