Skip to main content

Vlootvernieuwing update oktober '25

  • Fotogallery:

Bezoek aan werf: voortgang Van Wijkklasse-reddingboten

Op donderdag 23 oktober bracht de KNRM een bezoek aan Dok en Scheepsbouw Woudsend, waar de nieuwe Van Wijkklasse-reddingboot voor station Wijk aan Zee in aanbouw is. Het casco is vrijwel gereed en het dek wordt momenteel geschilderd. Daarna wordt in de machinekamer en waterjetruimte Mascoat aangebracht: een thermisch isolerende coating die in meerdere dunne lagen wordt gespoten op een zorgvuldig gereinigde ondergrond.

Over enkele weken start de volgende fase: het bekabelen van de reddingboot en de inbouw van motoren en aandrijving.

Voortgang bij andere boten in dezelfde serie

Naast bouwnummer 9 voor Wijk aan Zee wordt er ook bij Scheepswerf Habbeké intensief gewerkt aan de casco’s voor:

  • KNRM Zandvoort (bouwnummer 10)

  • KNRM Enkhuizen (bouwnummer 12)

Beide casco’s bevinden zich in de afrondende fase van het laswerk.

Leveringen en planning

  • Bouwnummer 7 – KNRM Lauwersoog

  • Bouwnummer 8 – KNRM Hindeloopen

Deze twee reddingboten worden later dit jaar opgeleverd. Ze hebben recent beide een succesvolle kantelproef doorstaan — een belangrijke test voor veiligheid en stabiliteit.

Ook de bouwvoorbereiding voor KNRM Harlingen (bouwnummer 11) is in volle gang. Binnenkort start de constructie van het casco bij Dok en Scheepsbouw Woudsend. Met deze voortgang komt de uitbreiding van de Van Wijkklasse vloot snel dichterbij.

van Wijk Wijk aan zee

De nieuwe reddingboot voor KNRM-Wijk aan Zee

Twee nieuwe Chaterina D-klasse reddingboten opgeleverd

Afgelopen maand zijn de vierde en vijfde reddingboot van de Chaterina D-klasse opgeleverd door Stormer. De boten gaan naar KNRM Hindeloopen en KNRM Schiermonnikoog. De reddingboot voor Hindeloopen is inmiddels op het station geïntroduceerd. De levering aan Schiermonnikoog volgt zodra half november de nieuwe kraan is geplaatst.

Vervolg in de serie: afbouw en nieuwbouw

  • Bouwnummer 6 – KNRM Harlingen: afbouw in volle gang bij Stormer Marine.

  • Bouwnummer 7 – reserveboot: wordt parallel afgebouwd.

  • Bouwnummer 8 – KNRM Urk en bouwnummer 9 – KNRM Lemmer: Lasbedrijf Leeuwarden is gestart met de bouw.

reddingboot Schier

De nieuwe reddingboot voor KNRM-Schiermonnikoog

Voortgang nieuw kusthulpverleningsvoertuig (KHV)

De bouw van het nieuwe kusthulpverleningsvoertuig verloopt voorspoedig, al is de levering iets vertraagd ten opzichte van de oorspronkelijke planning. Het voertuig bevindt zich inmiddels in de laatste fase van de productie en wordt eind oktober verwacht bij Dutch Military Vehicle (DMV).

Bij DMV wordt momenteel gewerkt aan de verdere afbouw, waaronder de inrichting van de laadbak en de montage van nieuwe systemen die het voertuig nog beter geschikt maken voor zoek- en reddingsacties. Zo wordt het nieuwe KHV voorzien van moderne cameratechniek waarmee ook op afstand goed overzicht gehouden kan worden.

De verwachting is dat later dit jaar de definitieve camerakeuze wordt gemaakt en het voertuig verder gereed wordt gemaakt voor inzet bij de KNRM.

KHV okt25

    Project nieuwe bootwagens

    Vorige week is er weer een bezoek geweest aan Roodberg in Terband, Heerenveen waar de vier nieuwe bootwagens gebouwd worden. De eerste bootwagen is voor KNRM Katwijk aan Zee die net retour is van de spuiterij en nu afgebouwd zal worden.

    Zodra deze helemaal klaar is, zal de bootwagen eerst weer gedemonteerd worden en in losse onderdelen vervoerd, waarna hij vervolgens op locatie weer in elkaar wordt gezet.

     

    nieuwsbericht

    • Raadplegingen: 27

    KNRM Egmond aan Zee doopt nieuwste reddingboot

    • Fotogallery:

    Zangeres FLEUR doopte zaterdag 8 maart de nieuwste reddingboot 'Irene & Henk' van reddingstation Egmond aan Zee van de KNRM. Zoals gebruikelijk bij de KNRM is ook de bouw van deze ruim elf meter lange reddingboot mogelijk gemaakt door een schenking.

    Reddingbootklasse Van Wijk

    De nieuwe reddingboot is gebouwd door de Noord-Hollandse werf Habbeke Shipyard in Hoorn. De Van Wijk is een doorontwikkeling van de Valentijn 2000. De nieuwe reddingboot is technisch getekend door Gaastmeer Design. Net als bij de overgang van de originele Valentijn naar de 2000, is de Van Wijk naar achteren verlengd. Dit keer met 50 centimeter om bovendeks meer ruimte te creëren. De rompvorm is grotendeels hetzelfde gebleven. Daarnaast is onder meer een vernieuwde drenkelingenklep aangebracht en zijn de motoren meer naar voren geschoven voor een betere balans.

    doop reddingboot fleur

    Capaciteiten nieuwe reddingboot

    De reddingboot weegt 9,5 ton, is 11,40 meter lang en 4,10 meter breed, heeft een bemanning van vier personen en een gereddencapaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee VOLVO PENTA D6-440 pk motoren. Elk gekoppeld aan een Hamilton-waterjet, waarmee een maximum snelheid van 35 knopen kan worden bereikt. De Van Wijk-klasse reddingboot is onder alle weersomstandigheden inzetbaar op het IJsselmeer, de Waddenzee en kan ook gelanceerd worden vanaf het strand aan de Noordzee. De motoren van de nieuwe reddingboot voor Egmond aan Zee zijn geschikt voor het varen met HVO100-brandstof. Dit levert 90% reductie van CO2-uitstoot op. Een belangrijk winstpunt in de doelstellingen naar meer duurzaamheid binnen de KNRM.

    Vervangt reddingboot Adriaan Hendrik

    De nieuwe reddingboot vervangt hiermee reddingboot Adriaan Hendrik die haar reddingbootcarrière op 3 oktober 1992 startte in Egmond aan Zee. De Adriaan Hendrik werd betaald uit de nalatenschap van mevrouw C.H. Kleiweg de Zwaan-Bijning en werd genoemd naar haar echtgenoot A.H. Kleiweg de Zwaan. De Adriaan Hendrik mag met haar ruim 32 dienstjaren, 527 reddingacties, 403 geredde personen en 3 geredde dieren gaan genieten van een welverdiend pensioen.

    Al 200 jaar reddingwerk in Egmond aan Zee

    In Egmond aan Zee stonden bij de oprichting van de Redding Maatschappij al drie geschikte boten om reddingwerk mee te verrichten, waaronder een zogenaamde Groenlandse sloep. Daarmee werd op 26 december 1824 de eerste redding van de Redding Maatschappij verricht. Dertien opvarenden van het schip de Twee Gebroeders zijn behouden aan wal gebracht.

    De eerste roeireddingboten waren ‘Groenlandse sloepen’, die bij de walvisvangst werden gebruikt. Ze waren snel en wendbaar, met tien roeiers en een stuurman aan boord. Voor het reddingwerk werden ze onzinkbaar en zelflozend gemaakt. De roeireddingboot werd bemand door sterke roeiers. Meestal vissers die met storm thuis waren. De reddingsvesten waren van kurk. Het materieel was voor die tijd modern, maar vergeleken met nu erg primitief. Toch werden er gedurfde reddingen mee verricht onder slechte weersomstandigheden. Een bekende reddingbootschipper was Jaepie-Jaepie (Jacob Glas). Over hem werd zelfs een boek geschreven door Joh. Kieviet, de schrijver van de Dik Trom boeken. Van Jaepie-Jaepie staat een standbeeld bij de strandopgang.

    Het boothuis voor de roeireddingboot is een paar keer verhuisd vanwege duinafslag. De reddingboot werd met paarden van boeren of ondernemers uit het dorp naar zee gebracht. In 1939 werd de roeireddingboot vervangen door een stalen motorstrandreddingboot. Met veel geratel trekt een rupstractor de boot naar zee. Tijdens de oorlog werd het dorp ontruimd en ligt de reddingboot tijdelijk in Enkhuizen. In 1992 is de houten motorstrandreddingboot vervangen door een snelle, aluminium reddingboot. Deze reddingboot vergrootte het werkgebied van het reddingstation aanzienlijk, waardoor het reddingstation vaker werd gealarmeerd.

    Egmond aan Zee

    KNRM Egmond aan Zee anno 2024

    De reddingboot, de bootwagen en het kusthulpverleningsvoertuig van KNRM Egmond aan Zee worden bemand door 42 enthousiaste vrijwilligers, waaronder bemanningsleden, helpers aan de wal en leden van de plaatselijke commissie. In de komende jaren is het plan ook het kusthulpverleningsvoertuig, nu van het merk Unimog, te vervangen door een duurzamer voertuig van het merk Iveco Eurocargo. Het reddingstation komt zo’n 50 keer per jaar in actie langs de Noord-Hollandse kust, zowel op zee als op het strand en in de duinen. De bemanning is professioneel opgeleid voor het reddingwerk, wordt periodiek bijgeschoold in tal van vaardigheden en oefent wekelijks om maximaal voorbereid in actie te kunnen komen.

     

    nieuwsbericht

    • Raadplegingen: 951

    Contract nieuwe Chaterina D-klasse getekend

    • Fotogallery:

    Dinsdag 2 juli 2024 heeft de KNRM het contract voor de bouw van 11 Rigid Inflatable Boats (RIB) van de nieuwe Chaterina D-klasse getekend met Stormer Marine, scheepswerf en bouwer van aluminium werkboten te Hoorn. Met de bouw is een investering van 2,7 miljoen euro gemoeid. Deze wordt bekostigd uit nalatenschappen en bijdragen van donateurs van de KNRM.

    De in totaal 12 boten van de Chaterina D-klasse gaan de al jaren in gebruik zijnde RIB’s van de Atlantic 75-klasse vervangen, in gebruik bij de reddingstations rondom het IJsselmeer, Markermeer, Noordzee, de Grevelingen en het Waddengebied.

    Het ontwerp van de Chaterina D-klasse is in nauwe samenwerking met de KNRM tot stand gekomen. Hierbij hebben de ervaringen van de huidige bemanningen van de Atlantic 75-klasse een belangrijke rol gespeeld. Dit proces heeft uitgemond in een eerste prototype: de “Chaterina D”, waarmee uitgebreide proefvaarten zijn uitgevoerd. Op basis van deze proefvaarten worden in samenspraak met Stormer nog enkele optimalisaties in het ontwerp doorgevoerd, zowel voor de huidige Chaterina D als voor de 11 vervolgboten van de klasse. In de reddingboot is plaats voor drie bemanningsleden en twaalf geredden. Twee Yamaha 115 PK 4-tact motoren geven de reddingboot een snelheid van minimaal 32 knopen.

    De naam van deze nieuwe klasse 7,5 meter RIB’s is – traditiegetrouw - bepaald door de schenkers van de eerste boot van deze klasse. Stormer zal de komende jaren gemiddeld twee boten per jaar opleveren. De voorbereidingen voor de bouw van de eerste twee boten, na de “Chaterina D”, zijn begonnen en deze boten zullen naar verwachting worden opgeleverd in januari en februari 2025.

    We zijn trots dat de KNRM de bouw van de 11 vervolgboten van de Chaterina D-klasse aan Stormer heeft toevertrouwd en we zullen er alles aan doen om gezamenlijk met alle betrokkenen van de KNRM er een succes van te maken”, aldus Richard Gramser, een van de oprichters en commercieel directeur van Stormer.

    We zijn erg blij dat met de ondertekening van dit contract voor de bouw van de volgende 11 RIB’s van de Chaterina D-klasse er een intensief ontwerptraject is afgesloten en dat in de komende jaren de RIB’s van de Atlantic 75-klasse kunnen worden vervangen door deze nieuwe ‘state-of-the-art’ Chaterina D RIB’s”, aldus Jacob Tas, directeur KNRM.

    Chaterina D in actie op het IJsselmeer

    nieuwsbericht

    • Raadplegingen: 2468

    Kantelproef nieuwe KNRM-reddingbootklasse Chaterina D

    • Fotogallery:
    • 15-10-2023

    De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij testte vrijdag 29 september de zelfrichtende capaciteit van de nieuwe reddingbootklasse Chaterina D voor het reddingstation Vlieland. De test vond plaats in Harderwijk bij de werf Palfinger Marine, die de 7,5 meter lange reddingboot heeft gebouwd. 

    Lees meer …Kantelproef nieuwe KNRM-reddingbootklasse Chaterina D

    • Raadplegingen: 5461

    Nieuwe bootwagen reddingstation Blaricum volledig elektrisch

    • Fotogallery:
    • 12-10-2023

    Reddingstation Blaricum krijgt een nieuwe bootwagen. En niet zomaar een standaard bootwagen. De wagen die vanaf eind november de eveneens nieuwe Blaricumse reddingboot Pieter Houbolt richting het water zal brengen is speciaal voor dit reddingstation ontwikkeld én volledige elektrisch. 

    Lees meer …Nieuwe bootwagen reddingstation Blaricum volledig elektrisch

    • Raadplegingen: 2067

    BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!

    We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.

    Schrijf je nu in!