Skip to main content

1895

De eerste stoomreddingboot wordt in Hoek van Holland in dienst gesteld. Het ontwerp komt uit Engeland. Een tweede stoomreddingboot volgt in 1909, gebouwd door Scheepswerf Fijenoord in Rotterdam. Met de stoomreddingboten worden reddingen uitgevoerd onder weersomstandigheden, die het voor de roeireddingboten onmogelijk maken.

  • Raadplegingen: 1565

1889

Een Staatscommissie naar aanleiding van scheepsrampen komt tot de conclusie dat staatsinmenging in het reddingwezen niet nodig is en dat beide particuliere reddingmaatschappijen op bestaande wijze uitstekend functioneren.

  • Raadplegingen: 1583

1885

Naar aanleiding van een volledig onopgemerkte scheepsramp op volle zee bij Scheveningen, wordt een georganiseerde kustwacht ingericht, met onder andere bemande vuurtorens, wachtposten en een seinsysteem. Hiermee moesten scheepsstrandingen of schepen in nood op zee eerder worden opgemerkt.

  • Raadplegingen: 1552

1874

Voor het reddingstation Zierikzee wordt een ijzeren reddingkotter gebouwd, die net als de eerder schokker zeilend het zeegebied rond Walcheren en Schouwen kan dekken met reddingcapaciteit

  • Raadplegingen: 1541

1866

De eerste zelfrichtende roeireddingboot wordt te Nieuwediep gestationeerd. De grote roeireddingboot is gebouwd in Engeland en wordt met hulp van een sleepboot dichtbij de strandingplaats gebracht. Een soortgelijke reddingboot wordt ook in IJmuiden gestationeerd. Voor de zuidelijke stations wordt een eigen zelfrichtende roeireddingboot ontworpen en in Rotterdam gebouwd.

  • Raadplegingen: 1573

Meer artikelen …

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.