1889
Een Staatscommissie naar aanleiding van scheepsrampen komt tot de conclusie dat staatsinmenging in het reddingwezen niet nodig is en dat beide particuliere reddingmaatschappijen op bestaande wijze uitstekend functioneren.
- Hits: 1333
Een Staatscommissie naar aanleiding van scheepsrampen komt tot de conclusie dat staatsinmenging in het reddingwezen niet nodig is en dat beide particuliere reddingmaatschappijen op bestaande wijze uitstekend functioneren.
Naar aanleiding van een volledig onopgemerkte scheepsramp op volle zee bij Scheveningen, wordt een georganiseerde kustwacht ingericht, met onder andere bemande vuurtorens, wachtposten en een seinsysteem. Hiermee moesten scheepsstrandingen of schepen in nood op zee eerder worden opgemerkt.
Voor het reddingstation Zierikzee wordt een ijzeren reddingkotter gebouwd, die net als de eerder schokker zeilend het zeegebied rond Walcheren en Schouwen kan dekken met reddingcapaciteit
De eerste zelfrichtende roeireddingboot wordt te Nieuwediep gestationeerd. De grote roeireddingboot is gebouwd in Engeland en wordt met hulp van een sleepboot dichtbij de strandingplaats gebracht. Een soortgelijke reddingboot wordt ook in IJmuiden gestationeerd. Voor de zuidelijke stations wordt een eigen zelfrichtende roeireddingboot ontworpen en in Rotterdam gebouwd.
Het eerste vluchthuisje voor schipbreukelingen wordt gebouwd op de Boschplaat van Terschelling. In het vluchthuisje kunnen schipbreukelingen schuilen tot zij gered worden bij gunstiger weer of getij. Er volgen nog vluchthuisjes op de Vliehors van Vlieland, de Engelsmanplaat bij Schiermonnikoog en de Boschplaat bij Rottum.