Skip to main content

KNRM: betere voorbereiding voorkomt veel problemen op het water

Steeds meer Nederlanders ontdekken hoe leuk het is om Nederland vanaf een boot te verkennen. Een motor- of zeilboot is zo gehuurd en dan richting de Biesbosch, het IJsselmeer of een mooie tocht langs de kust.

Wat veel mensen zich onvoldoende realiseren, is dat varen een andere voorbereiding vraagt dan met de auto op pad gaan. Motorstoringen, navigatieproblemen, vastlopen en weersomslag kunnen tot veel ellende leiden. Met een speciale watersportcampagne informeert de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM) watersporters hoe zich voor te bereiden en handelen in (niet-) spoedeisende situaties.

 

“We zien veel onwetendheid, met name bij watersporters die af en toe varen ”, aldus Hans Meyer Branderhorst. Hij is coördinator van het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC). Dat is het digitale reddingstation waar vrijwillige KNRM-operators 24/7 telefonisch klaarstaan voor watersporters met hulpvragen. “Ze zijn buiten de vaargeul gekomen en hebben waterplanten in hun schroef. Ze weten soms totaal niet wat ze moeten doen of zelfs waar ze het anker kunnen vinden. Mensen die verrast worden door de harde wind op het IJsselmeer of überhaupt geen idee hebben waar ze precies varen. Het is aan ons om boven water te krijgen wat er aan de hand is, prioriteren en bepalen of assistentie van een reddingboot nodig is. Al dan niet met spoed. We proberen mensen gerust te stellen, want het komt voor dat ze helemaal in paniek zijn. Soms zijn we net maatschappelijk werkers.”

Navigatieproblemen

Volgens de KNRM kunnen veel problemen worden voorkomen door een goede voorbereiding. Neem nou de navigatieproblemen: na motorstoringen de belangrijkste reden voor het uitvaren van de KNRM reddingboten. Van de ruim 2.500 keer dat de reddingmaatschappij vorig jaar in actie kwam, was dat in 12% door navigatiefouten. Met als gevolg vastlopen op ondieptes en in waterplanten of verdwalen in de duisternis. Hans: “’Ik ben op het IJsselmeer’, zeggen ze dan. Gelukkig kan het KAC sinds dit jaar exacte locaties tracken door melders een sms te sturen.”

Wiebe Amels is schipper op de KNRM reddingboot in Lemmer en maakt het vaak mee dat watersporters navigeren met behulp van wegenkaarten of Google Maps. Waterkaarten zijn wel aan boord, maar worden niet gebruikt. “Dan geef ik ze een lesje navigeren, want ik heb er geen behoefte aan om twee uur later weer opnieuw naar ze toe te moeten.”

Vastlopen is niet alleen lastig, het kan ook tot vervelende situaties leiden. Zoals vorig jaar toen Wiebe in actie kwam voor een zeilboot die met een klap aan de grond was gelopen. “Eén van de opvarenden raakte daardoor lelijk gewond en moest door ons van boord gehaald worden.”

App

Beide KNRM’ers benadrukken ook hoe belangrijk reddingvesten zijn. “Touwen los, reddingvest aan”, aldus Wiebe. “In koud water ga je het zonder vest niet lang volhouden.” En de reddingvesten alleen aan boord hebben is niet voldoende. Heel simpel: een reddingvest werkt alleen als je het draagt.

En vergeet de weerssituatie niet mee te nemen in de voorbereiding. Wiebe: “Dan komen mensen vrijdagmiddag direct uit werk naar Friesland, en hebben ze precies bepaald hoe ze willen gaan varen. Maar als het dan volle wind tegen is naar Enkhuizen, dan kun je beter nog even in de buurt van Lemmer blijven. Pak een terrasje, zorg dat je goed uitgerust bent en ga de volgende dag het IJsselmeer op.”

Om de voorbereidingen makkelijker te maken, heeft de KNRM speciaal voor watersporters de gratis KNRM Helpt App. Daarmee kunnen gebruikers vaarplannen maken, vaarroutes checken en de weersvoorspelling in de gaten houden. Met een speciale knop schakelen ze snel hulp in bij pech of noodsituaties.

KNRM: betere voorbereiding voorkomt veel problemen op het water Steeds meer Nederlanders ontdekken hoe leuk het is om Nederland vanaf een boot te verkennen. Een motor- of zeilboot is zo gehuurd en dan richting de Biesbosch, het IJsselmeer of een mooie tocht langs de kust. Wat veel mensen zich onvoldoende realiseren, is dat varen een andere voorbereiding vraagt dan met de auto op pad gaan. Motorstoringen, navigatieproblemen, vastlopen en weersomslag kunnen tot veel ellende leiden. Met een speciale watersportcampagne informeert de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM) watersporters hoe zich voor te bereiden en handelen in (niet-) spoedeisende situaties. “We zien veel onwetendheid, met name bij watersporters die af en toe varen ”, aldus Hans Meyer Branderhorst. Hij is coördinator van het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC). Dat is het digitale reddingstation waar vrijwillige KNRM-operators 24/7 telefonisch klaarstaan voor watersporters met hulpvragen. “Ze zijn buiten de vaargeul gekomen en hebben waterplanten in hun schroef. Ze weten soms totaal niet wat ze moeten doen of zelfs waar ze het anker kunnen vinden. Mensen die verrast worden door de harde wind op het IJsselmeer of überhaupt geen idee hebben waar ze precies varen. Het is aan ons om boven water te krijgen wat er aan de hand is, prioriteren en bepalen of assistentie van een reddingboot nodig is. Al dan niet met spoed. We proberen mensen gerust te stellen, want het komt voor dat ze helemaal in paniek zijn. Soms zijn we net maatschappelijk werkers.” Navigatieproblemen Volgens de KNRM kunnen veel problemen worden voorkomen door een goede voorbereiding. Neem nou de navigatieproblemen: na motorstoringen de belangrijkste reden voor het uitvaren van de KNRM reddingboten. Van de ruim 2.500 keer dat de reddingmaatschappij vorig jaar in actie kwam, was dat in 12% door navigatiefouten. Met als gevolg vastlopen op ondieptes en in waterplanten of verdwalen in de duisternis. Hans: “’Ik ben op het IJsselmeer’, zeggen ze dan. Gelukkig kan het KAC sinds dit jaar exacte locaties tracken door melders een sms te sturen.” Wiebe Amels is schipper op de KNRM reddingboot in Lemmer en maakt het vaak mee dat watersporters navigeren met behulp van wegenkaarten of Google Maps. Waterkaarten zijn wel aan boord, maar worden niet gebruikt. “Dan geef ik ze een lesje navigeren, want ik heb er geen behoefte aan om twee uur later weer opnieuw naar ze toe te moeten.” Vastlopen is niet alleen lastig, het kan ook tot vervelende situaties leiden. Zoals vorig jaar toen Wiebe in actie kwam voor een zeilboot die met een klap aan de grond was gelopen. “Eén van de opvarenden raakte daardoor lelijk gewond en moest door ons van boord gehaald worden.” App Beide KNRM’ers benadrukken ook hoe belangrijk reddingvesten zijn. “Touwen los, reddingvest aan”, aldus Wiebe. “In koud water ga je het zonder vest niet lang volhouden.” En de reddingvesten alleen aan boord hebben is niet voldoende. Heel simpel: een reddingvest werkt alleen als je het draagt. En vergeet de weerssituatie niet mee te nemen in de voorbereiding. Wiebe: “Dan komen mensen vrijdagmiddag direct uit werk naar Friesland, en hebben ze precies bepaald hoe ze willen gaan varen. Maar als het dan volle wind tegen is naar Enkhuizen, dan kun je beter nog even in de buurt van Lemmer blijven. Pak een terrasje, zorg dat je goed uitgerust bent en ga de volgende dag het IJsselmeer op.” Om de voorbereidingen makkelijker te maken, heeft de KNRM speciaal voor watersporters de gratis KNRM Helpt App. Daarmee kunnen gebruikers vaarplannen maken, vaarroutes checken en de weersvoorspelling in de gaten houden. Met een speciale knop schakelen ze snel hulp in bij pech of noodsituaties. Stressvrij zeilen Bootverhuurders hebben ook een belangrijke rol in de voorbereiding van een zorgeloze dag op het water. Bij Enjoy Sailing, een zeiljachtenverhuurbedrijf uit Lemmer, vragen ze huurders om een verklaring dat ze minimaal zeven zelfstandige dagen schipper-ervaring hebben op een vergelijkbaar zeiljacht. Wichert Dijkstra, eigenaar van Enjoy Sailing: “Ook doen we ze het aanbod om een paar uur instructie bij te boeken of bieden we zeilcursussen aan. We willen dat mensen zo stressvrij mogelijk gaan zeilen en schadevrij terugkomen. Als blijkt dat de weersvoorspellingen slecht zijn, kunnen ze kosteloos omboeken. Zodat de minder ervaren zeilers niet met harde wind het IJsselmeer op gaan.” Ook geven ze de  huurders instructies over de bekende vastloopplekken bij Lemmer. En als Wichert twijfelt over iemands stuurmanskunsten dan kijkt hij bij het wegvaren hoe het gaat. “Ziet het er slecht uit, dan varen we een stukje mee.” Vrijwilligers Wat er ook gebeurt op het water en hoe goed of slecht iemand zijn vaartocht heeft voorbereid, als de nood aan de man is zullen KNRM’ers altijd helpen. Want zelfs bij de meest ervaren zeiler of motorbootvaarder kan iets misgaan. Hans: “Onze vrijwillige redders zijn in hart en nieren betrokken, ze hebben een enorm inlevingsvermogen. Als er op het Wad een schip is vastgelopen en moet wachten tot het weer hoogwater is, houden we contact met de bemanning. Soms vaart de reddingboot er uit voorzorg heen om te kijken of alles nog steeds goed gaat.” Ook Wiebe vaart na twintig jaar nog steeds vol energie het IJsselmeer op als er weer iemand met motorpech ligt. “Ook al heb ik net de barbecue aan als de pieper gaat. Mijn vrouw snapt dat gelukkig. Als het geen spoedsituatie is dan overleggen we vaak wel met de hulpvrager over een geschikt moment. Dan leggen we uit dat we allemaal vrijwilligers zijn met werk en gezinnen. Maar we stappen toch altijd weer die reddingboot op, dat zit gewoon in je DNA en we vinden het geweldig om te kunnen helpen.” De KNRM reist met je mee   Veiligheid op het water begint met een goede voorbereiding van je vaartocht. Download onze gratis app “KNRM Helpt” in de App Store of Google Play. Registreer je vaartuig en maak vervolgens vaarplannen in de app. Gebruik daarvoor de vaarkaart en check de weersverwachting en de haveninformatie. Op het water kun je via de app binnen enkele seconden een noodoproep of een assistentieverzoek doen als het toch misgaat. Veilig uit, veilig thuis!  Informatie over pech of nood op het water? Check www.knrm.nl/wij-helpen   Meer weten over motorstoringen? Bekijk ons webinar over motorstoringen op de Youtube pagina van Varen Doe je Samen: https://bit.ly/motorstoring   KNRM Helpt Assistentie Centrum Voor niet-spoedeisende hulpvragen is het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) 24/7 bereikbaar, ook buiten het watersportseizoen. Je kunt ze bereiken via de KNRM Helpt app of telefonisch: 088 – 999 6100     Klik hieronder op jouw Playstore om de KNRM Helpt App te downloaden. KNRM preventie informatie

Gerelateerde blogs

KNRM Helpt Assistentie Centrum

MET DE KNRM HELPT APP BEREIKT U ONS ALTIJD EN OVERAL

Voor niet-spoedeisende hulpvragen is het KNRM Helpt Assistentie Centrum (KAC) 24/7 bereikbaar, ook buiten het watersportseizoen. Je kunt ze bereiken via de KNRM Helpt app of telefonisch: 088 – 999 6100

Klik hieronder op jouw Playstore om de KNRM Helpt App te downloaden.

Deel dit bericht

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.