KNRM Vlootvernieuwing
Vlootplan 2020-2035
De KNRM vervangt tot 2035 vrijwel de volledige reddingvloot. Veel reddingboten bereiken namelijk het einde van hun technische levensduur. Dat maakt het noodzakelijke vernieuwingsprogramma meteen een belangrijk strategisch moment: welke typen reddingboten zijn in de toekomst nodig? En op welke reddingstations worden deze het best ingezet?
Op basis van de KNRM-zorgnormen is een vernieuwd en toekomstbestendig vlootplan ontwikkeld. Daarbij is gekeken naar optimale inzetbaarheid, veiligheid, duurzaamheid en betaalbaarheid.
Op deze pagina houden we je op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom de vlootvernieuwing.
vlootvernieuwingsprojecten
NH1816-2 klasse
De Nh1816-2 is onze nieuwe reddingboot, waarin de sterke punten van de Nh1816- en Arie Visser-klasse samenkomen. In totaal worden 13 schepen van deze nieuwe klasse gebouwd.
Chaterina D Klasse
De Chaterina D-klasse is onze nieuwe reddingboot, die de komende jaren een groot deel van de huidige Atlantic 75-vloot vervangt. In totaal worden 12 schepen van deze nieuwe klasse gebouwd.
Van Wijk klasse
De Van Wijkklasse is onze nieuwe reddingboot, die de komende jaren de Valentijn (2000)-klasse en enkele uit de Johannes Frederikklasse vervangt. In totaal worden 20 schepen van deze nieuwe klasse gebouwd.
KHV
De kusthulpverlenings-voertuigen worden vervangen door een nieuw type op basis van een Iveco Euro Cargo 4x4. Na de tests van het prototype volgt de bouw van 20 voertuigen.
Bootwagens en trekkers
De tractoren en bootwagens worden vernieuwd om de inzetbaarheid te vergroten, met aandacht voor duurzame en toekomstbestendige oplossingen.