Skip to main content

Nachtelijke actie voor Urk en Lemmer

  • Fotogallery:
  • 10-03-2019

Zondagavond tegen 11 uur gaat de pagers van stations Urk en Lemmer voor een prio 1 melding: ‘Vaartuig maakt water’.

Aangekomen op het reddingstation blijkt uit het telefoongesprek met de Kustwacht dat haast is geboden aangezien een binnenvaartschip met drie opvarenden ter hoogte van de Rotterdamse Hoek water maakt. Snel worden de bergingspompen aan boord van de Anna Dorothea gezet terwijl Palace Noordwijk alvast volgas naar het schip in nood gaat.

Op weg naar de beruchte hoek in de dijk halverwege Urk en Lemmer blijkt uit gesprekken tussen de schipper van het betreffende binnenvaartschip ‘Bonito’ en de Kustwacht dat de schipper het schip juist ten zuiden van de Rotterdamse Hoek met de kop richting de dijk aan de grond heeft gezet.

Het schip geladen met klei was vanaf Lelystad onderweg naar Lemmer en door het stormachtige weer sloegen golven over de rand van het ruim. De schipper had gehoopt het achter het dijkje voor de Rotterdamse Hoek beschutting te vinden maar toen ook nog het bilgealarm in de motorruimte afging, besloot de schipper om de binnenvaarder voor de zekerheid te stranden. Geschat was er inmiddels 300 ton water in het ruim geslagen. Door het achterschip in wind en golven te houden, kon voorkomen worden dat er meer water binnensloeg.

Kort na Station Urk is ook Lemmer ter plaatse en er wordt meteen begonnen met het overzetten van de pompen. Urk neemt de machinekamer voor zijn rekening terwijl Lemmer zich op het water in het ruim concentreert. Als de machinekamer leeggepompt is wordt ook deze pomp in het ruim bijgezet. Na twee uur gepompt te hebben met vier pompen, geeft de schipper aan dat hij voldoende water kwijt is om het oppertje achter de dijk op te zoeken. Reddingboot Anna Dorothea geeft de meest beschutte, en voldoende diepe plek aan achter de dijk waarheen de Bonito koers zet. Daar aangekomen wordt het schip voor anker gelegd in afwachting van beter weer. Een van de pompen van Station Lemmer blijft achter op het schip waar het blijft pompen om het resterende water zoveel mogelijk te lozen. Na het overzetten van spullen en opstappers terug op de reddingboten, keren deze terug naar de eigen stations, waar ze rond half 4 aankomen. De bemanning kan nog net een paar uurtjes slapen voordat de wekker weer gaat.

Op de site van Omroep Flevoland een filmpje: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/168965/binnenvaartschip-in-nood-op-ijsselmeer

  • Hits: 6427

8 Acties in 3 dagen

  • Fotogallery:
  • 29-07-2018

Zondagochtend 29 juli 2018 om 11:04 uur ging de pager voor de bemanning van Station Lemmer voor ‘Vaartuig Brand / Explosie aan boord’. Eenmaal aangekomen op het station en na contact met de Kustwacht bleek dat er geen brand was maar dat de schipper wel assistentie nodig had om het schip naar Lemmer te slepen.
Kort na terugkomst op het station ging de pieper wederom voor een jacht met motor storing t.h.v. ondiepte “Vrouwenzand”. Na overleg is er besloten dat het zeiljacht zelfstandig naar Lemmer ging zeilen en dat de Anna Dorothea bij binnen varen het schip zou gaan ondersteunen bij het afmeren.
Onderweg terug naar Lemmer kwamen we een zeiljacht tegen die vast lag op de andere ondiepte in ons gebied, de “Steile Bank”. Na het jacht los te hebben gesleept vervolgde het zijn route op eigen kracht.
Anderhalf uur later voer de Anna Dorothea wederom uit om het jachtje te assisteren bij binnen lopen. Bij terugvaren richting station was er wederom een jacht welke assistentie vroeg i.v.m. brandstofproblemen.

Al met al een zeer drukke dag met veel waardering.

Dinsdag 31 juli 2018 te 13:19 werd de bemanning van station Lemmer opnieuw gealarmeerd, met als melding “Vaartuig omgeslagen” eenmaal op station bleek dat het ging om 2 verschillende acties. Één ervan was een open zeilboot van het type Randmeer welke was omgeslagen t.h.v. de Prinses Margriet Sluis. De andere melding betrof een vaartuig met motorstoring t.h.v. ondiepte ‘Vrouwenzand.’
De Palace Noordwijk voer hierop richting de omgeslagen Randmeer en haalde 2 personen uit het water en bracht deze naar de haven van Lemmer.
Ondertussen was de Anna Dorothea nog onderweg naar het jachtje met motorstoring. Halverwege kregen we van de Kustwacht te horen dat de commerciële hulpverlener het jachtje al op sleeptouw had en daarna braken we de actie af en ging de Anna Dorothea retour station. Op de terugreis troffen we een zeiljacht waarvan de mast gebroken was en overboord was geslagen.
Tegelijkertijd krijgen we een melding dat een halve mijl ZW van de positie waar wij ons op dat moment bevonden, een jachtje met een touw in de schroef lag. Ook hier hebben we een opstapper naar overgezet. Het jachtje lag voor anker waarop de Anna Dorothea het schip met de mast overboord eerst naar de haven van Lemmer kon brengen. De Palace Noordwijk heeft tegelijkertijd het jachtje met touw in de schroef opgehaald en eveneens naar de haven van Lemmer gebracht.

17:47 deze dag ging wederom de pieper van de bemanning van station Lemmer. Dit maal voor “Motorjacht met motorstoring” Eenmaal ter plaatse bleek dat het jacht de helft van het staartstuk miste en niet meer zelfstandig kon varen. Het jacht is naar Lemmer gesleept en de Anna Dorothea en de Palace Noordwijk zijn retour station gegaan.

 

Na 8 acties in 3 dagen werd besloten de vaste oefenavond op deze dinsdag te laten voor wat het was.

nieuwsbericht

  • Hits: 4326

Zeiljacht gestrand op dam Rotterdamse Hoek

  • Fotogallery:
  • 16-05-2018

Woensdagavond om 19.13 uur gaat de pager voor de bemanning van Station Lemmer voor ‘Vaartuig aan de grond’. Op het station krijgt de schipper te horen dat er haast is geboden omdat er een jacht op de stenen is verdaagd. Reddingboot Palace Noordwijk gaat vooruit voor de eerste hulp en reddingboot Anna Dorothea wordt klaargemaakt met bergingspomp en aanverwante zaken.

Aangekomen op de Rotterdamse Hoek blijkt het te gaan om een gehuurde zeilboot van 7-8 meter lengte die op de dam voor de Rotterdamse Hoek, langs de vaargeul ligt. Door de stevige wind uit het noorden was het niet meer gelukt om tegen de wind in te komen met motor en zeilen waardoor het jachtje onbestuurbaar was geworden.

De twee Duitse opvarenden maken het naar omstandigheden goed, maar zijn gezien hun leeftijd niet erg goed ter been. Het overnemen van de opvarenden direct vanaf het jacht gaat niet aangezien deze in de golven aan lagerwal ligt en er wordt dan ook gekozen om de bemanning via de dam te evacueren. Door de ondiepte aan de polderzijde van de dam gaat dit ook niet vanzelf maar na zorgvuldig manoeuvreren lukt het om de mensen op de Anna Dorothea te krijgen die vervolgens terug gaat naar Lemmer.

De opstappers die bij het gestrande jacht achterblijven met de Palace Noordwijk constateren dat het jacht al dermate veel schade heeft opgelopen dat het van de dam trekken waarschijnlijk tot gevolg zal hebben dat het meteen afzinkt waarbij het mogelijk in het vaarwater terecht komt. Er wordt voor gekozen om de zeilboot te laten zitten waar het zit en zodanig vast te leggen dat het niet los kan slaan van de stenen. Na de persoonlijke bezittingen van boord te hebben gehaald, zet ook Palace Noordwijk weer koers naar het boothuis.

In het boothuis komen de Duitse opvarenden weer op verhaal en ze worden door een opstapper naar een lokaal hotel gebracht, zoals ze oorspronkelijk ook van plan waren.

reddingrapport

  • Hits: 7299

Mast overboord bij de steile bank

  • Fotogallery:
  • 08-09-2017

'PRIO 1, Vaartuig tuigage problemen' geeft de pager aan op vrijdagavond 8 september om een paar minuten over 8.

Er wordt snel uitgevaren en ter hoogte van de Hege Gerzen ligt de Infinity, een 46ft Bavaria met 8 opvarenden waarvan de mast aan bakboordzijde overboord ligt. De opvarenden maken het goed en er zijn gelukkig geen verwonding door de neergekomen mast. Het waait een windkracht 5 en is het voor de overstappers lastig werken met een aardige zeegang door lagerwal.

Nog even proberen de opstappers de mast bij de boot langszij te binden maar het gewicht, het donkere weer door de buien en de zeegang beletten dit. Ook doordat er nog een flink eind gevaren moet worden terug naar Lemmer is het niet verstandig de mast half in het water mee te nemen omdat er dan kans is op nog meer schade aan mast, relingwerk en opbouw.

Er wordt daarom besloten om de mast te kappen en deze gaat overboord, waarbij een aantal eraan vast gebonden fenders de positie markeren. De mast ligt net op de grens van het gebied van de Steile Bank en vormt daardoor geen gevaar voor de scheepvaart. Na het doorgeven van de positie van mast aan de Kustwacht, wordt de Infinity op sleep genomen naar Lemmer. Het jacht wordt in de Industriehaven afgemeerd waarna de Anna Dorothea en de Palace Noordwijk retour station gaan. Om 2300 uur wordt weer 'uitruk gereed' gemeld.

reddingrapport

  • Hits: 2720

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.