Skip to main content

3 acties voor Station Lemmer op Moederdag

  • Fotogallery:
  • 10-05-2020

"3 MAAL IS SCHEEPSRECHT"

Dat KNRM’ers 24/7 standby staan blijkt wel als KNRM Lemmer op Moederdag om 10:24 gepiept worden om een jacht in problemen op de Steile Bank op het IJsselmeer. Eenmaal aangekomen met de “Maria Paula” (Tijdelijk vervangend schip voor de Palace Noordwijk) bleek er 1 persoon aan boord die een dag eerder het schip gekocht had en onderweg was naar zijn thuishaven (Winschoten) en strande. Na uitleg welke route wij adviseerden, vervolgde de man zijn weg.

Omstreeks 16:30 kregen wij een nieuwe melding “Vaartuig in problemen”. Het schip zou liggen tussen de Friese hoek en Rotterdammer Hoek en verkeerde in een benarde situatie.

De wind trok zondagmiddag aan van 2 bft naar 5-6 bft en dat overviel deze persoon en hij had inmiddels al op de stenen van de polderdijk gezeten waardoor aanzienlijke schade was ontstaan. De Maria Paula was er als eerste aanwezig en na een opstapper te hebben overgezet bleek het schip snel water te maken en was het een race tegen de klok om het jacht veilig in de haven te krijgen. De schipper van het zinkende jacht hebben we overgezet op de Anna Dorothea en ingepakt in een warmtedeken omdat hij inmiddels lichte vormen van onderkoeling verschijnselen vertoonde. Nu was het zaak om het schip heelhuids in de haven te krijgen.

De combinatie van hoge golven en schade aan het schip zorgde dat het zonk ter hoogte van de Friese Hoek. Tijdens deze laatste actie kregen we opnieuw een melding binnen van de Kustwacht voor een schip met een touw in de schroef. Deze lag praktisch in de baai van Lemmer en konden wij deze veilig in de haven afleveren. "

  • Raadplegingen: 5899

Mast overboord bij Lemmer

  • Fotogallery:
  • 09-10-2019

Woensdagmiddag rond 4 uur ging de pager voor Prio 1 Tuigage problemen

Van een 34 ft zeiljacht had op het IJsselmeer was de mast overboord geraakt. De 3 koppige bemanning was geschrokken maar in goede gezondheid. Omdat de mast tweemaal geknikt was bij het overboord gaan werd besloten om deze te kappen en overboord te zetten. Na het loshalen van alle lijnen en verstaging werd de mast, voorzien van stootwillen als drijvers, overboord gezet. Hierop heeft reddingboot Palace Noordwijk het jacht naar de jachthaven gebracht en is aan boord van Anna Dorothea met man en macht de mast aan boord geholpen. Dit werd bemoeilijkt doordat op het moment van overboord gaan de zeilen nog waren gehesen. Eenmaal aan boord is de mast bij het jacht in de haven afgeleverd.

  • Raadplegingen: 5147

Motorjacht op de stenen dijk bij Lemmer

  • Fotogallery:
  • 08-06-2019

Zaterdag 8 juni tegen half 3 in de middag worden de opstappers van Station Lemmer opgeroepen voor de melding dat er een motorjacht op de dijk is gestrand. Palace Noordwijk en Anna Dorothea varen uit naar de basaltstenen dijk bij het strand van Lemmer aan de Industrieweg. Na het overzetten van een tweetal opstappers op de kruiser aan lagerwal blijkt dat er ongeveer 10 cm water boven de onderste vloerplanken in de boot staat en de ballenlijn die het strand van de baai scheidt in de schoef klem zit. Het is op dat moment niet duidelijk waar het water binnendringt. Aan boord zijn 4 volwassenen en 1 kind, die geschrokken maar droog afwachten wat er gaat gebeuren. Voordat er gesleept kan worden, moet er eerst gepompt worden. Na het overbrengen van een tweetal bergingspompen en het evacueren van de opvarenden die op het station door de helper aan de wal worden opgevangen, wordt zoveel mogelijk water uit het schip gepompt. Als het binnenkomende water onder controle is en de staalkabel van de ballenlijn is doorgeknipt, wordt verbinding gemaakt en sleept Anna Dorothea het jacht tegen de harde wind in, van de stenen. Met draaiende pompen wordt het jacht direct in de kraan gevaren die de boot uit het water tilt. Hier blijkt dat met name de kiel gescheurd is en dat dit de oorzaak is van het water dat in de boot stond.

  • Raadplegingen: 10991

Nachtelijke actie voor Urk en Lemmer

  • Fotogallery:
  • 10-03-2019

Zondagavond tegen 11 uur gaat de pagers van stations Urk en Lemmer voor een prio 1 melding: ‘Vaartuig maakt water’.

Aangekomen op het reddingstation blijkt uit het telefoongesprek met de Kustwacht dat haast is geboden aangezien een binnenvaartschip met drie opvarenden ter hoogte van de Rotterdamse Hoek water maakt. Snel worden de bergingspompen aan boord van de Anna Dorothea gezet terwijl Palace Noordwijk alvast volgas naar het schip in nood gaat.

Op weg naar de beruchte hoek in de dijk halverwege Urk en Lemmer blijkt uit gesprekken tussen de schipper van het betreffende binnenvaartschip ‘Bonito’ en de Kustwacht dat de schipper het schip juist ten zuiden van de Rotterdamse Hoek met de kop richting de dijk aan de grond heeft gezet.

Het schip geladen met klei was vanaf Lelystad onderweg naar Lemmer en door het stormachtige weer sloegen golven over de rand van het ruim. De schipper had gehoopt het achter het dijkje voor de Rotterdamse Hoek beschutting te vinden maar toen ook nog het bilgealarm in de motorruimte afging, besloot de schipper om de binnenvaarder voor de zekerheid te stranden. Geschat was er inmiddels 300 ton water in het ruim geslagen. Door het achterschip in wind en golven te houden, kon voorkomen worden dat er meer water binnensloeg.

Kort na Station Urk is ook Lemmer ter plaatse en er wordt meteen begonnen met het overzetten van de pompen. Urk neemt de machinekamer voor zijn rekening terwijl Lemmer zich op het water in het ruim concentreert. Als de machinekamer leeggepompt is wordt ook deze pomp in het ruim bijgezet. Na twee uur gepompt te hebben met vier pompen, geeft de schipper aan dat hij voldoende water kwijt is om het oppertje achter de dijk op te zoeken. Reddingboot Anna Dorothea geeft de meest beschutte, en voldoende diepe plek aan achter de dijk waarheen de Bonito koers zet. Daar aangekomen wordt het schip voor anker gelegd in afwachting van beter weer. Een van de pompen van Station Lemmer blijft achter op het schip waar het blijft pompen om het resterende water zoveel mogelijk te lozen. Na het overzetten van spullen en opstappers terug op de reddingboten, keren deze terug naar de eigen stations, waar ze rond half 4 aankomen. De bemanning kan nog net een paar uurtjes slapen voordat de wekker weer gaat.

Op de site van Omroep Flevoland een filmpje: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/168965/binnenvaartschip-in-nood-op-ijsselmeer

  • Raadplegingen: 6905

8 Acties in 3 dagen

  • Fotogallery:
  • 29-07-2018

Zondagochtend 29 juli 2018 om 11:04 uur ging de pager voor de bemanning van Station Lemmer voor ‘Vaartuig Brand / Explosie aan boord’. Eenmaal aangekomen op het station en na contact met de Kustwacht bleek dat er geen brand was maar dat de schipper wel assistentie nodig had om het schip naar Lemmer te slepen.
Kort na terugkomst op het station ging de pieper wederom voor een jacht met motor storing t.h.v. ondiepte “Vrouwenzand”. Na overleg is er besloten dat het zeiljacht zelfstandig naar Lemmer ging zeilen en dat de Anna Dorothea bij binnen varen het schip zou gaan ondersteunen bij het afmeren.
Onderweg terug naar Lemmer kwamen we een zeiljacht tegen die vast lag op de andere ondiepte in ons gebied, de “Steile Bank”. Na het jacht los te hebben gesleept vervolgde het zijn route op eigen kracht.
Anderhalf uur later voer de Anna Dorothea wederom uit om het jachtje te assisteren bij binnen lopen. Bij terugvaren richting station was er wederom een jacht welke assistentie vroeg i.v.m. brandstofproblemen.

Al met al een zeer drukke dag met veel waardering.

Dinsdag 31 juli 2018 te 13:19 werd de bemanning van station Lemmer opnieuw gealarmeerd, met als melding “Vaartuig omgeslagen” eenmaal op station bleek dat het ging om 2 verschillende acties. Één ervan was een open zeilboot van het type Randmeer welke was omgeslagen t.h.v. de Prinses Margriet Sluis. De andere melding betrof een vaartuig met motorstoring t.h.v. ondiepte ‘Vrouwenzand.’
De Palace Noordwijk voer hierop richting de omgeslagen Randmeer en haalde 2 personen uit het water en bracht deze naar de haven van Lemmer.
Ondertussen was de Anna Dorothea nog onderweg naar het jachtje met motorstoring. Halverwege kregen we van de Kustwacht te horen dat de commerciële hulpverlener het jachtje al op sleeptouw had en daarna braken we de actie af en ging de Anna Dorothea retour station. Op de terugreis troffen we een zeiljacht waarvan de mast gebroken was en overboord was geslagen.
Tegelijkertijd krijgen we een melding dat een halve mijl ZW van de positie waar wij ons op dat moment bevonden, een jachtje met een touw in de schroef lag. Ook hier hebben we een opstapper naar overgezet. Het jachtje lag voor anker waarop de Anna Dorothea het schip met de mast overboord eerst naar de haven van Lemmer kon brengen. De Palace Noordwijk heeft tegelijkertijd het jachtje met touw in de schroef opgehaald en eveneens naar de haven van Lemmer gebracht.

17:47 deze dag ging wederom de pieper van de bemanning van station Lemmer. Dit maal voor “Motorjacht met motorstoring” Eenmaal ter plaatse bleek dat het jacht de helft van het staartstuk miste en niet meer zelfstandig kon varen. Het jacht is naar Lemmer gesleept en de Anna Dorothea en de Palace Noordwijk zijn retour station gegaan.

 

Na 8 acties in 3 dagen werd besloten de vaste oefenavond op deze dinsdag te laten voor wat het was.

nieuwsbericht

  • Raadplegingen: 4705

Mis de boot niet!
Schrijf je nu in voor de KNRM nieuwsbrief

Maandelijks houden we je op de hoogte van alle nieuwtjes, evenementen en bijzondere acties van de KNRM en onze reddingstations. Je kunt je op ieder moment weer afmelden.