Op dinsdag 28 januari 2025 nam KNRM Lemmer afscheid van reddingboot Anna Dorothea. In alle vroegte voer een groep bemanningsleden de boot naar Den Helder, waar ze officieel haar status ‘actief in dienst’ verloor. Met ruim 2.750 geredde personen, meer dan 1.000 acties en bijna 40 geredde dieren, heeft de Anna Dorothea een indrukwekkende staat van dienst opgebouwd.
Geschiedenis van reddingboot Anna Dorothea
De reddingboot werd op 11 juni 1994 in gebruik genomen bij KNRM Eemshaven. Ze werd gefinancierd door de Anna Dorothea Hingst Stichting, opgericht door Jan Wendelinus de Vries en zijn zus Aaltje de Vries, ter nagedachtenis aan hun moeder. De boot behoort tot de Valentijnklasse en heeft in de loop der jaren bewezen een betrouwbare en onmisbare schakel in het reddingswerk te zijn.
Opvolging door reddingboot Pauline
Met het afscheid van de Anna Dorothea is KNRM Lemmer nu volledig overgestapt op haar vervanger: reddingboot Pauline, die sinds 2024 operationeel is. De Pauline zet de reddingtraditie voort en zorgt ervoor dat KNRM Lemmer optimaal is voorbereid op toekomstige reddingsacties.
LEMMER – Bij de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in Lemmer is zaterdag 20 april de nieuwe reddingboot gedoopt. De ruim elf meter lange reddingboot is vernoemd naar haar schenkers Paul en Caroline – haar naam is Pauline.
Deze reddingboot is een schenking van Paul en Caroline. Zij zeilen al jaren en waarderen de KNRM even lang vanwege zijn belangrijke functie: mens en dier helpen redden op het water. “Na 11 mei 2020, de dag van het surfdrama in Scheveningen, besloten we: wij willen de KNRM een schenking doen”, vertelt Paul in zijn speech. Dat het een reddingsboot voor KNRM Lemmer werd, is toevallig: het zeilschip van het stel staat al sinds 1986 ‘s winters bij de jachtwerf in Lemmer.” Het echtpaar heeft een mooie band opgebouwd met de KNRM organisatie en reddingstation Lemmer. De doop is zaterdag verricht door Caroline.
“Dit maak je niet vaak mee”
De doopceremonie -op de kade en in de loods van BMN Bouwmaterialen- bestond uit mooie tradities. Zo hakte Caroline met een bijltje om de naam te onthullen, werd de vlag van de bouwer gewisseld door die van de KNRM. En bij de tewaterlating speelden vier blazers the Naval Hymn- voor een behouden vaart. Het Lemster Shantykoor speelde na elke speech een toepasselijk nummer. De combinatie van traditie en hedendaags met een goede dosis Lemsters, maakte de dag voor velen bijzonder.
Reddingbootklasse Van Wijk: van Friese bodem
De Pauline is gebouwd door Dok- en Scheepsbouw Woudsend en het casco bij Folmer Jachtbouw uit Rijs. Deze reddingbootklasse Van Wijk, een doorontwikkeling van de Valentijn 2000, is technisch getekend door Gaastmeer Design. Vergeleken met zijn voorganger is de Van Wijk met 50 centimeter naar achteren verlengd om bovendeks meer ruimte te creëren. De rompvorm is grotendeels hetzelfde gebleven. Verder is onder meer een vernieuwde drenkelingenklep aangebracht en zijn de motoren meer naar voren geschoven voor een betere balans.
Zondag is de reddingboot teruggevaren naar Woudsend. Voor de kantelproef die nog uitgevoerd moet worden en de laatste technische acties. Daarna komt de Pauline weer naar Lemmer, waar de bemanning van de KNRM staat te popelen om haar in gebruik te nemen.
Capaciteiten
De reddingboot weegt 9,5 ton, is 11,40 meter lang en 4,10 meter breed, heeft een bemanning van vier personen en een gereddencapaciteit van 50 personen. De aandrijving bestaat uit twee VOLVO PENTA D6-440 pk motoren. Elk gekoppeld aan een Hamilton-waterjet, waarmee een maximum snelheid van 35 knopen kan worden bereikt.
De Van Wijk is onder alle weersomstandigheden inzetbaar op het IJsselmeer. De motoren van de nieuwe reddingboot voor Lemmer zijn geschikt voor het varen met HVO100-brandstof. Dit levert 90% reductie van CO2-uitstoot op. Een belangrijk winstpunt in de doelstellingen naar meer duurzaamheid binnen de KNRM.
Vervangt de Anna Dorothea
De Pauline vervangt reddingboot Anna Dorothea die haar reddingbootcarrière op 11 juni 1994 startte bij KNRM Eemshaven. Deze reddingboot uit de Valentijnklasse is onder andere bekostigd uit giften van de Anna Dorothea Hingststichting in Groningen. De stichting is opgericht bij leven door Jan Wendelinus de Vries en zijn zus Aaltje de Vries en genoemd naar hun moeder.
KNRM Lemmer
In Lemmer worden de reddingboten Pauline en de Palace Noordwijk (Altanic 75-klasse uit 2006) bemand door 19 enthousiaste, vrijwillige bemanningsleden. De plaatselijke commissie van het reddingstation bestaat uit 6 vrijwilligers die zich bezighouden met de opleiding en het materiaal van de bemanning, onderhoud en de lokale PR en fondsenwerving. Het reddingstation komt zo’n 40 keer per jaar in actie op het IJsselmeer. De bemanning is professioneel opgeleid voor het reddingwerk en traint wekelijks om zorgvuldig te kunnen handelen in noodsituaties.
Dankbaar voor alle steun
KNRM Lemmer is in het bijzonder KTF Harlingen dankbaar voor het te water laten van de reddingboot. Het Lemster Shantykoor en de blazers van Amicita Landsmeer voor de muzikale invulling. BMN Bouwmaterialen voor het gebruik van de locatie. En De Haan Bedrijfskleding die kleding voor de KNRM-vrijwilligers van Lemmer sponsorde, speciaal voor deze gelegenheid.
12:24 ontving Station Lemmer PRIO 1 Zwemmer vermist van de Nederlandse Kustwacht. Uitvarend met 2 boten vanaf station Lemmer en aangekomen op de locatie was er een getuige (collega) aan wal die aangaf dat de bewuste zwemmer reeds 10 minuten vermist was. Hierna is met beide boten zoekslagen gemaakt en omdat het zeer ondiep was, zijn opstappers overgezet die lopend de zoekslagen vervolgden. Inmiddels was ook door de kustwacht het vliegtuig ingezet en kort hierna opgevolgd door de SAR heli. KNRM Urk en Brandweer Lemmer waren ook opgepiept en sloten aan waardoor er een lang zoeklint opgezet kon worden. Helaas na 2 uur zoekslagen gemaakt te hebben, werd de zwemmer niet aantgetroffen en nam de politie de vermissing over.
Dezelfde dag is 's avonds rond half 11 het slachtoffer gevonden en geborgen door de politie.
Wij danken alle aangesloten hulpdiensten voor de goede samenwerking en inzet..
Dat KNRM’ers 24/7 standby staan blijkt wel als KNRM Lemmer op Moederdag om 10:24 gepiept worden om een jacht in problemen op de Steile Bank op het IJsselmeer. Eenmaal aangekomen met de “Maria Paula” (Tijdelijk vervangend schip voor de Palace Noordwijk) bleek er 1 persoon aan boord die een dag eerder het schip gekocht had en onderweg was naar zijn thuishaven (Winschoten) en strande. Na uitleg welke route wij adviseerden, vervolgde de man zijn weg.
Omstreeks 16:30 kregen wij een nieuwe melding “Vaartuig in problemen”. Het schip zou liggen tussen de Friese hoek en Rotterdammer Hoek en verkeerde in een benarde situatie.
De wind trok zondagmiddag aan van 2 bft naar 5-6 bft en dat overviel deze persoon en hij had inmiddels al op de stenen van de polderdijk gezeten waardoor aanzienlijke schade was ontstaan. De Maria Paula was er als eerste aanwezig en na een opstapper te hebben overgezet bleek het schip snel water te maken en was het een race tegen de klok om het jacht veilig in de haven te krijgen. De schipper van het zinkende jacht hebben we overgezet op de Anna Dorothea en ingepakt in een warmtedeken omdat hij inmiddels lichte vormen van onderkoeling verschijnselen vertoonde. Nu was het zaak om het schip heelhuids in de haven te krijgen.
De combinatie van hoge golven en schade aan het schip zorgde dat het zonk ter hoogte van de Friese Hoek. Tijdens deze laatste actie kregen we opnieuw een melding binnen van de Kustwacht voor een schip met een touw in de schroef. Deze lag praktisch in de baai van Lemmer en konden wij deze veilig in de haven afleveren. "
Raadplegingen: 5933
Geschreven door WEBJONGENS op . Geplaatst in Lemmer.
Woensdagmiddag rond 4 uur ging de pager voor Prio 1 Tuigage problemen
Van een 34 ft zeiljacht had op het IJsselmeer was de mast overboord geraakt. De 3 koppige bemanning was geschrokken maar in goede gezondheid. Omdat de mast tweemaal geknikt was bij het overboord gaan werd besloten om deze te kappen en overboord te zetten. Na het loshalen van alle lijnen en verstaging werd de mast, voorzien van stootwillen als drijvers, overboord gezet. Hierop heeft reddingboot Palace Noordwijk het jacht naar de jachthaven gebracht en is aan boord van Anna Dorothea met man en macht de mast aan boord geholpen. Dit werd bemoeilijkt doordat op het moment van overboord gaan de zeilen nog waren gehesen. Eenmaal aan boord is de mast bij het jacht in de haven afgeleverd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN ONS REDDINGWERK & SCHRIJF JE NU IN!
We houden je via e-mail en de KNRM-nieuwsbrief op de hoogte van actuele reddingacties, ontwikkelingen, bijzondere evenementen, acties en nieuws van onze reddingstations.